הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני הלילה (בין חמישי לשישי) בנושא עסקת החטופים גלש לצעקות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יואב גלנט.

בתחילת הישיבה הציג גלנט לשרים סקירה ארוכה ובה טען, כי עסקת החטופים היא צומת אסטרטגי עבור ישראל. הוא הדגיש כי אם ישראל לא תלך לעסקה המשמעות היא רחבה הרבה יותר מרק סוגיית החטופים, כיוון שבחירה כזו עלולה להביא למלחמה אזורית.

החלפת נתניהו? זהו מספר הקסם הדרוש למהלך הדרמטי
המדינה דוהרת לעבר התהום - ואנו מתנהגים כמו צופים מהצד | אלון בן דוד

מספר שעות לאחר פרסום הדברים, במטה משפחות החטופים, תקפו בחריפות את ראש הממשלה: "ידע כל אזרח כי במידה וייחטף בפיג׳מה ממיטתו בשבת בבוקר, ראש הממשלה שלו יעשה הכל כדי לשמור על כיסאו, גם במחיר הפקרתו למוות במנהרות החמאס בעזה". כמו כן, הם צידדו בשר הביטחון: "מוטב היה למדינה ולאזרחיה אם שרים נוספים שנכחו בפגישה היו מגלים אחריות ואנושיות בסיסית כמו שר הביטחון".

עוד האשימו: "אנו דורשים מראש הממשלה לקיים הצהרה בה יודיע כי החליט לוותר על חיי החטופים והחזרת החללים והנרצחים לקבורה ראויה, עבור ציר שכל גורמי הביטחון קבעו כי ניתן לצאת ממנו לתקופה מסוימת". 

דני אלגרט בצעדת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)
דני אלגרט בצעדת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)

הדיון בקבינט היה בנושא הצומת האסטרטגי שהמדינה נמצאת בו. נאמר כי כעת יש להחליט: או שהולכים להסדרה והעסקה היא חלק ממנה, או - המשך הלחימה תוך לקיחת סיכון ממשי להסלמה ולמלחמה אזורית כוללת. בכירי מערכת הביטחון נתנו סקירה מקיפה, כאשר בסופה, בדברי הסיכום של רה"מ, נתניהו לפתע (זה לא תוכנן ולא הופיע בסדר-יום של הקבינט), וביקש להעלות להצבעה את ההחלטה לגבי הישארות צה"ל בציר פילדלפי.

שר הביטחון גלנט לקח זכות דיבור והתנגד להחלטה זו. בין הדברים שאמר: "בהחלטה הזאת אנו מציבים בחירה בין ציר פילדלפי לחיי החטופים. קחו בחשבון שרה"מ יכול להעלות לדיון כל החלטה שירצה, כולל החלטה לוותר על כל החטופים. חובתנו כלפי החטופים נאמרה יותר מפעם אחת. אני מסתכל אל מול הערכיות של חיי החטופים, ברור שלו הייתה לנו על השולחן עסקה שבמסגרתה אנחנו גם נשארים בפילדלפי, גם לא משחררים מחבלים וגם מקבלים את החטופים - מה טוב. אבל זה לא המצב, במציאות זה או ציר פילדלפי, או העסקה והחטופים".

משפחות החטופים בגבול רצועת עזה (צילום :מטה המשפחות)

הדברים של נתניהו עוררו סערה בישיבת הקבינט. שר הביטחון גלנט יצא נגד המהלך ואמר לנתניהו לשאר השרים כי כאשר הקבינט מקבל החלטה רשמית כזו הוא "מסנדל" את ישראל במו"מ על עסקת החטופים.  ״ככה לא יהיה הסכם חטופים"' האשים גלנט. נתניהו השיב: "זו ההחלטה".

בכיר ישראלי אמר כי אחרי שנתניהו הודיע שהוא מתכוון להעלות את הנושא להצבעה גלנט הגיב ואמר: "לראש הממשלה יש סמכות להעלות כל החלטה להצבעה. גם להוציא את החטופים להורג". גלנט אמר כי החלטה רשמית על הישארות בציר פילדלפי בעסקת חטופים בעצם מעבירה את ההחלטה על הכיוון שהאסטרטגי של ישראל לידיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

גלנט אמר כי אם סינוואר לא ייכנע בנושא ציר פילדלפי המשמעות היא שישראל למעשה ויתרה על אחת ממטרות המלחמה - החזרת החטופים. "הבחירה היא בין ההישארות לציר פילדלפי לבין החזרת החטופים. אי אפשר גם וגם", אמר גלנט בישיבה. "בסוף נגלה שאו שהחטופים ימותו או שניאלץ לחזור בנו מההחלטה הזו".

הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש המוסד דדי ברנע הביעו הסתייגות לפני ההצבעה. לפי שני מקורות בקבינט, הלוי אמר בישיבה כי החלטה רשמית כזו תהיה אילוץ מיותר שיערים עוד קשיים על מצב מורכב ממילא בכל הנוגע לחטופים.

הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברנע הסתייג גם הוא מההצבעה ואמר שהיא מיותרת כרגע כיוון שהמוקד של המו"מ בשלב הזה אינו על ציר פילדלפי אלא על רשימות החטופים והאסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה.

"ביבי הכין לגלנט מארב בקבינט בנוגע לציר פילדלפי. הדיון היה מאוד לא נעים ועלה לטונים גבוהים", אמר גורם שמעורה בפרטי הישיבה. בלשכת ראש הממשלה טענו כי הרמטכ"ל וראש המוסד לא הסתייגו מההצבעה. דובר צה"ל מסר כי לא יתייחס לנאמר בדיונים סגורים-מסווגים.