אתמול הציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הסיבות בגינן מדינת ישראל צריכה להישאר בציר פילדלפי, וכן תקף את שר הביטחון על עמדותיו בנושא. עם זאת, הוא לא הציג לוח זמנים לשובם של תושבי הצפון לבתיהם.

שר המורשת, עמיחי אליהו, התראיין הבוקר (שלישי) אצל אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM והתייחס להתנהלות המלחמה. "אני לא חושב שיש מישהו שיכול לקבוע תאריך מדויק בו הדברים יתרחשו", אמר השר. "אנחנו במלחמה שלא בחרנו בה. כישלון נוראי של מי שנתן את אסדת הגז. לא קבענו את לוחות הזמנים שלה, לא רצינו להרוג אף אחד, ובטח שלא לפנות את האזרחים מבתיהם. אנחנו צריכים לשקם את כוח ההרתעה של צה"ל, שנפגע אנושות מכל מהלך ההתנתקות ואפילו מאז הסכמי אוסלו. כל ההבטחה לשלום עכשיו היא ילדותית, וראינו לאן זה הוביל את המדינה. אנחנו מבטיחים לעשות מאמץ לשקם את כוח ההרתעה של צה"ל, אבל זה לא יקרה ביום אחד".

אמש, מר "9 באוקטובר" הפליל את עצמו בשידור חי | בן כספית
אחרי נאום נתניהו: לפיד תוקף, בן גביר מגבה - "אסור להיכנע"

בהמשך דבריו, אמר אליהו: "אני מנסה לדמיין מה היה קורה אם היינו רואים הפגנות בעזה שקוראות לחמאס להיכנע - היינו מרוצים. כשאנחנו מסתכלים על הלחץ בצד הישראלי ואיך הוא נתפס בעיני סינוואר, זה מדאיג אותי. השמאל מחא כפיים להתנתקות. אני לא המגן של נתניהו, הוא עשה הרבה טעויות, וגם אני הפגנתי נגדו".

בנוגע לציר פילדלפי, אמר השר: "התפיסה של ציר פילדלפי קריטית, הכרחית, כדי שלא נקבל עוד כמה וכמה אירועים קשים כאלה. שחרור החטופים ייעשה על ידי לחץ מסיבי ואינטנסיבי. כל אלה שנלחמים שם לא נלחמים כדי שמחר נחזור לשם בכניעה. אני חושב שצריך להגביר את הלחץ, אנחנו לוחצים על נתניהו. בפעם הקודמת שהשגנו עסקה, זה היה כתוצאה מלחץ צבאי. התנגדתי אליה כי הבנתי לאן זה ייקח אותנו, להפגנות שמחזקות לסינוואר, שחצי מהחטופים שלנו לא יחזרו, היינו קרובים לשבור את חמאס ולא להכניס להם סיוע הומניטרי. את הקו הזה היינו צריכים להמשיך. אנחנו לא הרגנו אותם, סינוואר הרג אותם. הייתם צריכים לחשוב על זה לפני שעשיתם את הגירוש מגוש קטיף, לפני שמכרתם לנו שלום עם עלה של זית. אתם הצבעתם להתנתקות, אתם האשמים, הדם על סינוואר אבל אתם אשמים בזה, השקרים שמכרתם לעולם הם חלק מהדברים האלה"..


השר אליהו סיכם: "המהלך הנכון הוא להפעיל לחץ אינטנסיבי על חמאס, בלי לחזק אותו באמצעות ההפגנות. עלינו לכבוש את הרצועה, להכות בהם ולדרוש מהם לשלם מחיר כבד. זה אומר שטח טריטוריאלי, שהם ישלמו במה שכואב להם, לא לנו. הם לא משלמים מחיר מספיק כבד היום. המדיניות של גלנט היא לא המדיניות שלי. אנחנו חלק מהממשלה, אבל ברור שצריך להחמיר את המהלכים מולם ולחזור למדיניות שהייתה לפני העסקה הראשונה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm