ח"כ שמחה רוטמן טען היום (שלישי) בוועידה ה-13 של לשכת עורכי הדין כי "שומרי הסף מגנים על הדמוקרטיה, אך השאלה החשובה היא מפני מי הם שומרים. הזכויות שלנו בסכנה לא מחברי הכנסת ולא מראש הממשלה, כאשר מתבצעת האזנת סתר לא חוקית, כאשר אנשים מקבלים איומים כי אמרו למחוק את עזה ומועמדים לדין. חופש הביטוי בסכנה, ועם הזמן העיקרון הדמוקרטי מתחלף בעקרון של שופט או פרקליט עם יותר מדי כוח".

"מי הם שומרי הסף מפני הסכנה הזאת?" הוסיף רוטמן. "מי שהקימו ועדת חקירה למה שכונה פרשת פגסוס. האנשים האלה הם נבחרי הציבור שנבחרו על ידי הציבור, לשמור עלינו מפני כוחה האדיר של המדינה. כאשר היטלר עלה לשלטון בגרמניה, הוא לא שרף את בית המשפט אלא את הפרלמנט, כי הפרלמנטים תמיד היו האויבים של הדיקטטורים. בית המשפט עזר לו". במהלך דבריו, פרצה מהומה באולם והיו בקהל שהפריעו לדבריו.

בתגובה, ח"כ רייטן תקפה: "באתם לפרק את בית המשפט, את הפרקליטות ואת המשטרה, ואתם עושים זאת גם ללא התוכנית הזדונית שלכם". בצעקות ובקול מחיאות כפיים, קראה: "כשאתם קוראים לגיל לימון (המשנה ליועמ"שית, ג"מ) 'האיש המסוכן ביותר בישראל', אתם לא מתביישים? זה טירוף מערכות. זו דיקטטורה".

מבקר המדינה: "אין נשיאה באחריות לא בדרג המדיני ולא בדרג הצבאי"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן טען כי חרף הבקשות לקבל מהשב"כ את התחקיר על שחרור מנהל בית החולים שיפא, הוא טרם הועבר. "זה לא מקובל. אין נשיאה באחריות לא בדרג המדיני ולא בדרג הצבאי. אין ביקורת שנערכת ללא הפרעה, והציבור לא מקבל תשובות לאסון שחווה. לא היה מבין נבחרי הציבור ומערכת הביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי של נשיאה באחריות," אמר.

עוד ציין אנגלמן כי "בימים אלו משרד מבקר המדינה משלים דו"ח על רישוי מסיבת הנובה. אני אחראי ואין בחינה חיצונית של כשלים. נכון להיום, מה שמפריד בינינו לבין הגשת הדו"ח הם שלושה גורמים בצה"ל שלא נפגשים איתנו".

מתניהו אנגלמן (צילום: פרטי)
מתניהו אנגלמן (צילום: פרטי)

מהשב"כ נמסר בתגובה: "יומיים לאחר פניית מבקר המדינה לשב״כ הועבר התחקיר המבוקש מהשירות ליעוץ המשפטי לממשלה, נוכח הדיונים בעתירה באשר לביקורות אותן ביקש המבקר לקדם וזאת לשם קבלת הנחיותיהם בנושא. אנשי מבקר המדינה עודכנו על כך בזמן אמת".

הרצוג: "אני מזהה את אדי הדלק המסוכנים באוויר"

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס קודם לכן לאירועים הקשים ואמר: "ליבו של עם שלם התרסק לרסיסים לפני ימים ספורים, למשמע בשורות האיוב – על רציחתם של ששת החטופים, שגופותיהם הושבו מעזה. אמש, במעמד מלא יגון וכאב, ספדתי להרש גולדברג-פולין, שהובא למנוחות, וביקשתי סליחה בשם מדינת ישראל: סליחה שנכשלנו בהגנה עליו ועל חבריו במחדל הנורא של השבעה באוקטובר. סליחה שנכשלנו בהשבתם הביתה בשלום," ציין הרצוג.

בהמשך הוסיף הרצוג: "ועתה, מוטלת על מדינת ישראל ועל מקבלי ההחלטות משימה דחופה ומיידית – לפעול ככל יכולתם, ולהציל את מי שעוד ניתן להציל, ולהשיב את כל בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו לביתם בשלום. זהו צו מוסרי, יהודי ואנושי עליון של מדינת ישראל לאזרחיה."

הרצוג העביר ביקורת מרומזת אך תקיפה על דבריו האחרונים של שר המשפטים יריב לוין: "אני שומע את הקולות והיוזמות של מי שמבקשים להחזיר אותנו חודשים אחורה לאותה זירה שבה הכול התחיל. אני מזהה את אדי הדלק המסוכנים באוויר ומזהיר מפניהם, ושואל בכנות – זה מה שהחברה הישראלית זקוקה לו עכשיו?"

הנשיא הוסיף: "זה מה שצריכות אלפי משפחות שכולות? זה מה שמבקשות עשרות אלפי משפחות שלא ישנות בלילה מרוב דאגה ליקיריהן בחזית? זה מה שהפצועים בגוף ובנפש זועקים לנו? אני קובע בפירוש: לא! לא למהלכים שיקטבו אותנו. לא לטלטלה מיותרת של העם והמדינה. לא לצעדים חסרי אחריות. אני מזהיר את כל מי ששוקל או פועל לקידום מהלכים כאלה – ודורש – חדלו. אל תעזו. הניחו לנו להשתקם ולהתרפא אחרי השבר הנורא. אסור שנקבל החלטות הרות גורל בנוגע לערכי הליבה של המדינה ללא הסכמה רחבה ושיח מעמיק ומשותף".

יצחק הרצוג (צילום: אבשלום ששוני)
יצחק הרצוג (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, ביקש הנשיא להגן על מערכת המשפט: "כבר אמרתי בעבר את המובן מאליו – שכל רשות שלטונית, גם מערכת המשפט הישראלית, אינה חפה מפגמים ובוודאי שאינה חסינה מביקורת. חלק מהפערים דרושים תיקון ושיפור – אפילו מניתי אותם בעצמי ואתם, חברות וחברי לשכת עורכי הדין, דנים בהם כל העת. אך כל שינוי צריך להיעשות מתוך כבוד, מתוך הבנה שמערכת משפט איתנה, עצמאית ובלתי-תלויה היא חלק קריטי וחיוני בחיים שלנו ובבסיס הדמוקרטיה שלנו. מתוך הבנה שבית המשפט הוא ביתנו שלנו, והאבנים שנזרקות לעברו פוגעות בכולנו".

השופט פוגלמן: "פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו"

מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן אמר בהמשך: "אין זה סוד כי הסיבה שאני עומד לפניכם כאן היום, בתפקידי כממלא מקום הנשיא, היא היעדר מינוי של נשיא קבוע לבית המשפט העליון. את עמדתי בנושא זה הבעתי לא אחת, ובשל היות העניין תלוי ועומד בבית המשפט העליון לא ארחיב בדברים. לגבי סוגיות אחרות שתלויות באישורו ובהסכמתו של שר המשפטים, ושלצערי אינן מקודמות מזה חודשים ארוכים, לרבות מינוי סגני נשיאים ורשמים לערכאות שונות, עיכובן נובע בין היתר מכך שמאז חודש יוני האחרון, חדל שר המשפטים מלקיים את פגישות העבודה השוטפות בינינו. גם בהיבטים אלה, פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו".