שר האוצר סמוטריץ׳ הציג היום (שלישי) את תוכניתו לתקציב המדינה לשנת 2025. במסגרת התקציב צפויות מספר גזירות והתאמות למשל העלאת מס הכנסה, הקפאת העלאת שכר המינימום והקפאה משמעותית של קצבאות. 

בפתח דבריו, אמר שר האוצר כי "המלחמה הזו נפתחה במשבר אמון ענק בין האזרחים למדינה במישור היסודי ביותר של הקיום כאן. אנו צריכים לבנות את קו הביצורים השני שיבנה את האמון מחדש, כך שהאזרחים יוכלו להישען אחורה ולדעת שיש על מי לסמוך. זה כולל את המילואימניקים והמפונים".

סמוטריץ' חשף כי עד כה שולמו 160 מיליארד ש״ח הוצאות מלחמה ביטחוניות, 44 מיליארד ש״ח צרכים אזרחיים ו-20 מיליארד ש״ח לשיקום.

השר הדגיש כי ראש הממשלה ושר האוצר לא הגדילו את הגירעון – המלחמה עצמה היא שגרמה להגדלתו. "קבענו יעד גירעון של 6.6% ובינתיים לפי התחזיות שלנו, אנחנו נעמוד בו. אתם תראו שברבעון האחרון הגירעון יתכנס. הממשלה מוציאה מה שיש לה בתקציב". סמוטריץ הביע גאווה בניהול הכלכלה במהלך 11 החודשים המורכבים של המלחמה, וציין כי התוצאות הן טובות. "בחסינות העסקים, בתמיכה שהענקנו למפונים, בהתייצבות המילואימניקים. אני חושב שבסך הכול עשינו את זה טוב". 

הוא התייחס גם לעליית האינפלציה, ואמר: "האינפלציה עלתה מעט יותר ממה שרצינו. הערכתי היא שהעלייה היא מקומית וזמנית, ואני לא רואה כאן התפרצות של אינפלציה. יש בעיות כמו טיסות בגלל חוסר חברות זרות, נדל"ן בגלל חוסר עובדים, וירקות ופירות בגלל בעיות עם טורקיה. כל זה מקומי וזמני, ותואם את המסגרת ההגיונית והמתבקשת של מלחמה."

לבסוף, הוא שיבח את החברה הישראלית על כוחותיה המרשימים, והדגיש: "למרות המלחמה, המשק והכלכלה פועלים. גם בזכות העבודה שלנו. איננו מתכוונים לחתוך כסף מהמלחמה. התוצאות של ועדת נגל יהיו אחד ההיבטים הגדולים של הכלכלה האזורית לעשור הקרוב".סמוטריץ הציג גם לוח זמנים: על פי התכנון, התקציב יאושר בממשלה בתחילת אוקטובר ויאושר סופית בכנסת עד סוף דצמבר.

תקציב 2025 (צילום: ליעם אדיב)
תקציב 2025 (צילום: ליעם אדיב)

עם זאת, נראה שהדרך לתקציב לא צפויה להיות קלה. סגן השר, ח״כ אבי מעוז, הודיע כי יצביע נגד תקציב המדינה. מעוז זועם על ראש הממשלה נתניהו ולשכתו בטענה כי לא העבירו לו את התקציבים שהובטחו לו במסגרת ההסכם הקואליציוני. בשבועות לפני סיום הפגרה מעוז נעדר מכל ההצבעות שהובילה הקואליציה מאותה סיבה.

אתמול קיים השר סמוטריץ׳ פגישה עם גורמי המקצוע במשרדו, במהלכה הצהיר שהוא מתכנן להעביר תקציב שמבוסס על גירעון מרוסן של עד 4% מהתוצר, תוך שהוא מסתמך על קיצוצים והתאמות שהציע אגף התקציבים. הדבר מגיע בהפתעה יחסית ולאחר זמן רב בו שמר השר על עמימות מסוימת בנוגע לדרך בה הוא מתכוון להעביר תקציב.  נזכיר שלפי התכנון המקורי של אגף התקציבים, הממשלה הייתה אמורה להגיש תקציב לאישור הממשלה בסוף יולי, לפני יותר מחודש. 

התוכנית הזו קרובה לעמדת אנשי המקצוע באוצר ונגיד בנק ישראל, אך לא ברור האם היא תהיה מקובלת על ראש הממשלה נתניהו, שבסביבתו אמרו לאחרונה כי אין צורך בצעדי קיצוץ כבדים, וכי יש צורך בצעדים קלים בלבד.