חמישה ימים לתוך השביתה שמפעיל ארגון המורים על הלימודים בתיכונים ברחבי הארץ ולא נראה שפתרון נמצא באופק. במשרד האוצר ובארגון אין כוונות להתגמש, והמשא ומתן בין הצדדים לא רק נותר תקוע - אלא גם כלל לא מתקיים ביומיים האחרונים. 

שתי פגישות נערכו עד כה בין רן ארז, יו״ר ארגון המורים, לבין גורמים באוצר כדי לנסות לגבש הסכמות, בימים שני ושלישי, אבל אף אחת מהן לא הביאה לפריצת דרך. היום (רביעי) צוטט ארז באומרו כי השביתה יכולה להיערך עד אחרי החגים, מה שאומר כי ייתכן שתלמדי התיכונים לא יחלו את שנת הלימודים בחודשיים הקרובים.

רן ארז במסיבת העיתונאים: "חייב להודות - מערכת החינוך נכשלה בחינוכו של סמוטריץ'"  
שיא של ניתוק ואטימות: רן ארז, בטל את השביתה ולך כבר הביתה | ציפי ברנד  

כיתה ריקה (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון, נעם ריבקין פנטון, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון, נעם ריבקין פנטון, פלאש 90,נעם ריבקין פנטון פלאש 90)

"אנחנו, כהורים, מאוד מתוסכלים מהשביתה הזאת", מספרת הדס בקל, אם לתאומים בכיתה י״ב מקריית אונו, "אנשים לא חושבים על זה, אבל התיכוניסטים של היום הם תלמידים שלא למדו בצורה רציפה ונורמלית מאז שהיו ביסודי. הם נכנסו לחטיבה בזמן קורונה, מבלי להכיר באמת את החברים החדשים לכיתה או את המורים שלהם. כשעלו לתיכון ויצאו מהקורונה, הם לא קיבלו ציונים בכלל וניגשו לבגרויות כשאין להם מושג מה ציון המגן שלהם. כל זה כמובן בצל המלחמה, שגם שיבשה את השגרה, ועכשיו גם שביתה שלא נותנת להם להתחיל את השנה האחרונה שלהם כמו שצריך. זה דור שכל חווית בית הספר שלו משובשת לגמרי". 

"הם אפילו לא שמחים מה'חופש' הזה, ומאוד רוצים להתחיל את השנה כבר", אומרת הדס, "זה באמת נורא פגע בהם ברמה הלימודית, אבל גם מבחינת הוודאות שיש להם. השביתה הזו משאירה את הילדים בלי מסגרת, הם לא יכולים לחפש עבודה או להתחיל ללמוד לפסיכומטרי כי אין להם מושג מתי תתחיל השנה. מה גם שסביר שהפעם הבגרויות שלהם שוב יידחו, והפעם יהיו צמודות לגיוס לצבא. זה פשוט דור שהולך לאיבוד". 

"בגלל שאנחנו ההורים כן חזרנו לעבודה, הם נמצאים לא מעט שעות בבית לבד", מסבירה. "מטבע הדברים, הם עם הטלפונים שלהם - חשופים להרבה תכנים שיכולים לעשות להם רע, ולא יהיה להם את מי לשתף בכך בגובה העיניים. אין להם אפילו את המסגרת של לבוא לבית הספר, לשתף מה עובר עליהם בשיעור חינוך, לדבר על המצב. הם פשוט סופגים את כל הלחץ והרע מהתקופה הזו בתוך עצמם".

בקל פונה במסר לשר האוצר ולרן ארז ואומרת: "תחשבו על הילדים. חבל לנו מאוד שהמאבק הצודק של המורים בנוגע לתנאי השכר שלהם מתנהל, בסופו של דבר, על גבם. הם מוחזקים כבני ערובה במאבק הזה בלא עוול בכפם, ובלי יכולת להשפיע על כך. אני רוצה שייזכרו שהדור הזה, הילדים שלי, לא חוו חוויית בית ספר אמיתית, ולא יודעים אפילו מה זה טיול שנתי, לא יצאו למסע לפולין. הפגיעה הזאת תשפיע עליהם גם בטווח הארוך - בחיים הבוגרים שלהם".

בלב המחלוקת, נזכיר, נמצאת הדרישה של שר האוצר סמוטריץ' להעסיק 6% מהמורים בכל בית ספר במתכונת של חוזה אישי – גם ללא תעודת הוראה, בטענה שכך יוכלו להרוויח יותר וגם לפטרם יותר בקלות. כך ניתן יהיה "להזרים דם חדש למערכת", כפי שאומרים באוצר. בארגון כמובן מתנגדים לכך ואומרים כי הדבר יוריד את רמת המורים, יוביל לזילות המקצוע ויפרק את ההתאגדות שלהם.