מסיבת העיתונאים שכינס השבוע ראש הממשלה ובה התעקש על הישארות פיזית בציר פילדלפי שבגבול רצועת עזה עם מצרים הובילה לשיח ציבורי חצוי ומפולג מאוד – אבל גם סייעה לבנימין נתניהו להגיע לסנטימנט החיובי ביותר כלפיו מאז תחילת המלחמה. כך עולה ממחקר מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב.

בן כספית: "אחרי שצפיתי בגנץ ונתניהו אין לי ספק מי משקר ומי דובר אמת"

מומחי החברה ניתחו את היקף ואופי השיח שנרשם באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות בישראל במהלך ולאחר מסיבת העיתונאים המתוקשרת שערך ראש הממשלה במהלכם של ימים מתוחים, שאופיינו בהפגנות רחבות ובשביתות בקריאה לחתום על עסקת חטופים.

מהניתוח עולה, שהתגובות על דבריו של ראש הממשלה היו אמוציונליות מאוד ונטו "להתיישר" לפי העמדות הפוליטיות של הדוברים. זאת, בדומה לניתוח נוסף של באזילה שפרסמנו השבוע שמצא, שהראה כי במובנים רבים השיח סביב ההפגנות חזר למאפיינים של ערב המלחמה, כאשר 52% הביעו סנטימנט חיובי כלפי ההפגנות ו-48% הביעו סנטימנט שלילי כלפי ההפגנות ונגד המפגינים שכונו פעמים רבות "שמאלנים" או "קפלניסטים".

בבדיקה הנוכחית, 44% מהשיח כלפי נתניהו הוגדר כ"חיובי" ו-56% הוגדר כ"שלילי. מהנתונים, שיקללו מומחי החברה את "מדד האהדה": הציון שרשם נתניהו בבחינה הנוכחית עמד על מינוס 2.3, כאשר מינוס עשר מבטא שיח שלילי לחלוטין, פלוס עשר מבטא שיח חיובי לחלוטין ואפס שיח מאוזן לחלוטין. אמנם מדובר בציון שלילי – שמשמעותו שרוב קטן של השיח כלפי נתניהו עדיין היה שלילי – אולם בחינה לאורך זמן מראה שמדובר בציון הגבוה ביותר במדד שרשם ראש הממשלה מאז תחילת המלחמה ב-7.10.

מהניתוח עולה עוד, שהשיח ביממה האחרונה אופיין באמוציונליות גבוהה מאוד ושנרשמה הסלמה משמעותיות באופי ובכמות התגובות הקשות והמסיתות משני הצדדים. בין הנימוקים שהועלו בשיח השלילי כלפי נתניהו, ניתן לציין את הטענה שנתניהו לא מסר דברי אמת והשמיט עובדות שלא מסייעות לו; שלא ציין שהוא היה זה שאישר כל השנים את העברת הכסף הקטארי לחמאס; האשמתו בפעולה ממניעים פוליטיים ולא ענייניים ותדהמה על אי-ציון קיבוץ ניר עוז במפה שהציג ושהתבלבל ואמר בטעות "תשיעי באוקטובר"

דוגמאות לשיח שלילי זה: "נתניהו אומר שדיבר על פילדלפי לפני 20 שנה, אבל השנים מאז הוא היה ראש הממשלה והוא לא פעל לשינוי המצב"; "נאום נתניהו היה מאבק על הישרדותו"; "אפילו את התאריך שאף ישראלי אחר לא מצליח לשכוח הוא לא זכר"; "הוא נלחם רק כדי להישאר בשלטון, וכל השאר יוקרב על המזבח"; "ביבי לא מפחד מציר פילדלפי, ביבי מחד מציר בן גביר וסמוטריץ'"; ועוד.

מנגד, בין הנימוקים שהועלו בשיח החיובי כלפיו, שיבחו הגולשים את רהיטות דבריו והופעתו; הביעו תמיכה בדבריו על חשיבות האחיזה הפיזית בציר פילדלפי והמשך הלחימה; וכן תגובות מתלהמות רבות נגד האופוזיציה. 

דוגמאות לשיח חיובי: "כרגע הוא היחיד שעומד מול האפשרות להיכנע ולסיים את המלחמה ולוותר על כל ההישגים שהשגנו מול חמאס בדם רב"; "ביבי חזק ואמץ רוב העם עומד מאחוריך בנושא הקריטי הזה"; "הצהרה טובה ששכנעה אותי שביבי בהחלט צודק לגבי פילדלפי"; "אני לא מתומכיו של ביבי, אפילו רחוק מזה אבל בעניין ציר פילדלפי הוא צודק"; ועוד.

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.