מקור מקורב לממשלה המצרית חשף בפני הפיננשל טיימס פרטים על מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים בין מצרים, ארה"ב וישראל, במטרה להגיע להסדר בעזה. המאמצים מתמקדים בפתרון לאבטחת גבול רפיח, נקודת מחלוקת מרכזית בין ישראל לחמאס.

לפי המקור, ההצעה המצרית כוללת הקמת "מנגנון ניטור" בגבול מצרים-עזה, שמטרתו לשכנע את נתניהו כי ניתן לאבטח את הגבול ללא נוכחות כוחות ישראליים. התוכנית כוללת מחסום תת-קרקעי מתקדם טכנולוגית בצד המצרי, בדומה לביצור שישראל בנתה סביב עזה, חיישנים לאיתור מנהרות, והצבת כוחות עילית מצריים למניעת הברחות.

נתניהו ייכנע? זה מה שכוללת "ההצעה האחרונה בהחלט" של האמריקאים
בהמשך לחשיפת מעריב: השר דרמר מודה - נעזוב את פילדלפי בתנאי אחד

מעבר רפיח (צילום: אייל דרור, פלאש 90)
מעבר רפיח (צילום: אייל דרור, פלאש 90)

ארה"ב צפויה לממן את הפרויקט, כאשר קהיר מדגישה כי "הערובה היחידה נגד הברחות נשק היא שיתוף פעולה מצרי-ישראלי". עם זאת, פרטי המנגנון עדיין אינם סופיים והצלחתו תלויה בהסכמת נתניהו להסיג את הכוחות הישראליים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בכיר מצרי נוסף חשף בחדשות "אל-קהירה" כי בניגוד לדברי ראש הממשלה, הברחות הנשק לרצועת עזה מגיעות מישראל ולא ממצרים. לפי אותו מקור, נתניהו "מפיץ שקרים כדי לכסות על כישלונו ברצועת עזה". עוד טען הבכיר כי "הטענות בדבר הברחת נשק ממצרים הן שקר נוסף שבא לכסות את כישלונה של ממשלת ישראל לשלוט בהברחות נשק מישראל לרצועת עזה".

לטענתו "ישראל לא הצליחה לחסל את מאפיה של הברחת הנשק מכרם שלום לרצועת עזה". הגורם טען כי "נתניהו מתיר הברחת נשק מתוך ישראל לגדה המערבית ומסכים למכירת נשק לגדה המערבית כדי ליצור הצדקות לתוקפנותו נגד העם הפלסטיני", וציין ש"הצהרותיו של נתניהו מהוות מסר מקדים לוושינגטון לפיו הוא דוחה כל הצעה להפסקת אש ומבטל את כל המאמצים שנעשו להרגעת המצב ולשחרור החטופים". 

הממשל האמריקאי מביע תסכול מעמדתו של נתניהו, עם הנשיא ביידן מצהיר כי לדעתו ראש הממשלה אינו עושה מספיק לקידום העסקה. המתווכים מתבססים על הצעה בת שלושה שלבים שהוצגה על ידי ביידן ב-31 במאי, הכוללת שחרור בני ערובה, פריסה מחדש של כוחות ישראליים, ולבסוף נסיגה מלאה מעזה. 

חמאס עומד על יישום גרסה מוקדמת של התוכנית, בעוד התעקשותו של נתניהו על השארת כוחות בציר פילדלפי מעכבת את התהליך. דיפלומט מעורב בשיחות ציין כי "המתווכים נמצאים במקום קשה, כי אם תאפשר לישראל להישאר בציר פילדלפי, מצרים וחמאס לא יסכימו לכך. אם תדחוף את ישראל לעזוב, נתניהו לעולם לא יסכים לכך".