11 חודשים אחרי אסון השבעה באוקטובר, משפחות הנפגעים האזרחיים ובייחוד מהמסיבות ביער רעים זועקות לעזרה בפני שרי הממשלה לפני אימוץ את המלצות הוועדה הציבורית שגיבשה דו"ח לסיוע לנפגעים ומאיימים בפני שר האוצר ומזכיר הממשלה לפני פתיחה בהליכים משפטיים, אם מסקנות הדו"ח לא ישונו.

במכתב ששלחו ועד משפחות נרצחי הנובה למזכיר הממשלה יוסי פוקס תחת הכותרת "התראה בטרם נקיטה בהליכים משפטיים בנוגע לאימוץ המלצות הוועדה הציבורית בנפגעי השבעה באוקטובר" נכתב: "ביום ה-29.7.2024 פורסם דו"ח המלצות "הוועדה הציבורית למתן סיוע לנפגעים מאירועי השביעי באוקטובר".

סמוטריץ' חשף בשידור: יש מחדל גדול יותר מהשבת השחורה והוא קורה עכשיו
צרות בגן עדן? שר בממשלה האשים - דודי אמסלם סוחט אותי

תפקיד הוועדה והמלצות הדוח נועדו לצורך קטלוג האוכלוסיות להן דרוש מענה שיקומי וטיפולי מפאת פגיעות שונות כתוצאה מאירועי ה-7.10 על בסיס נתונים ועדויות שהובאו בפני חברי הוועדה. מסיבות שונות, וביניהן התקציב והסמכויות שהוגדרו לוועדה הציבורית, ניכר, על פני הדברים כי מסקנות הוועדה כפי שפורסמו אינן עולות בקנה אחד עם הצורך במתן מענה לנפגעים לשמו נוסדה הוועדה. הן פוגעות בנו, ועל כן אסור לאשר אותן כלשונן".

רחל משה אמו של עוז עזרא דיון בוועדת המיוחדת לפניות הציבור עם משפחות נרצחי הנובה והפסיידאק (צילום :ערוץ הכנסת)

הוועד, שמייצג מאות משפחות, מתריע שקיימים פערים במסקנות הוועדה לבין הצרכים של הנפגעים. בין היתר הם טוענים שאימוץ ההמלצות כלשונן "יביא לחסימת האוכלוסיות הנפגעות מקבלת זכאויות במסלולים אחרים כגון חוק נפגעי פעולות איבה ותחת כך קביעת סכום תגמול נמוך שבמרבית המקרים פשוט אינו כדאי ביחס למסלולים הקבועים בחוק כיום, ועלול, הלכה למעשה להרע את מצבן של האוכלוסיות הנפגעות".

עוד הם מצביעים על בעיה בהתאמת סכום הפיצוי שעומד על סך של 14,000 ₪ לסכום ראוי שיאפשר למשפחות הנרצחים לחזור למסלול החיים, לטענתם נדרש סכום שלא יפחת מ-600,000 ש"ח לכל קרוב מדרגה ראשונה "במטרה לנסות להתחיל ולחזור למסלול חיינו. סכום הפיצוי שנקבע לנו הוא מעליב עד כדי לא רלוונטי".

לסיכום כותב עו"ד יוסי האזרחי, המייצג את המשפחות, למזכיר הממשלה: "על כן, הנך נדרש לפעול לטיפול בהסתייגות המוצגות במכתבי זה ואשר הוצגו בפני הוועדה על ידי מרשיי, ולאפשר הליך ראוי וממצה טרם הטמעת ההמלצות, כאשר מרשיי מבהירים כי יעמדו על זכויותיהם בכל אמצעי משפטי הקיים להם".

אנשים מבקרים ברעים באזור הנובה  (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אנשים מבקרים ברעים באזור הנובה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בנוסף, ועד המשפחות פנה במכתב לכל שרי הממשלה בבקשה לסייע להם לשפר את מסקנות הוועדה, לפני שאלו יאושרו בממשלה. כאמור הם מבקשים להגדיל משמעותית את הסיוע הכספי אך גם לאפשר סיוע נפשי ללא הגבלה, הרחבת הגדרת משפחות הנרצחים כנפגעי האסון, ומיקוד העזרה בפן של החזרה לשגרת עבודה.

מי שמלווה מקרוב את המשפחות הן חברי הכנסת אפרת רייטן (העבודה), קארין אלהרר (יש עתיד) ויצחק פינדרוס (יהדות התורה) . שלושתם מכהנים יחד כיו"רי השדולה לנפגעי המסיבות ברעים, ועובדים איתם מול הרשויות ומשרדי הממשלה.

על רקע המכתבים של המשפחות, ח"כ רייטן אומרת בשיחה עם מעריב: "אין הלימה בין סדר גודל הפגיעה של טבח השבעה באוקטובר, לבין המענים שהומלצו בדוח הועדה והפערים הרבים שעולים מהשטח. הפערים האלה יקשו על הנפגעים להשתקם ולהמשיך בחייהם. כפי שפנינו ודרשנו מספר פעמים - אין לקבל את המלצות הוועדה כפי שהן.

האמבולנס בנובה (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
האמבולנס בנובה (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

זו תהיה בכייה לדורות אם לא תינתן התייחסות מספקת לצרכי הנפגעים והמשפחות, ותידרש הקצאת משאבים רבה יותר בעתיד מצד המדינה, אם ביצירת תלות ואם בתביעות עתידיות. האסון והמחדל הגדולים ביותר בתולדות המדינה מחייבים התייחסות מלאה וראויה לנפגעים הרבים שחייהם התהפכו.