על פי דיווח ב"דיילי טלגרף", ממשל ביידן שוקל לנהל משא ומתן ישיר עם חמאס לשחרור אזרחים אמריקאים שנחטפו לעזה - כך דווח באתר היום (שישי). מדובר בצעד יוצא דופן לארה"ב, שכן חמאס מוגדר כארגון טרור על ידי הממשל האמריקאי, והתקשורת איתו נחשבת עד כה לטאבו מדיני.

זאת לאחר שקרובי משפחה של חטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס קראו לארה"ב להיפרד מישראל ולקיים שיחות על עסקה נפרדת. גורם רשמי ישראלי אמר ל"טלגרף" כי "וושינגטון כבר החלה להסתכל על" עסקה חד-צדדית. החטופים בעלי האזרחות האמריקאית שלפי ההערכות נמצאים בין החיים בשלב זה הם עדן אלכסנדר בן ה-20, שגיא דקל-חן בן ה-35, עומר נאטורה בן ה-22, וקית' סיגל בן ה-74.

הקטארים לוחצים על סינוואר לבטל דרישות במו"מ - הוא מוסיף חדשות | דיווח  

ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)
ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)

בתוך כך, מוריה אסרף פרסמה הערב במהדורת שישי של חדשות 13 כי יש חשש לקריסת שיחות המשא ומתן. דווח על דיון ביטחוני שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, אתמול, יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, רון דרמר וראשי מערכת הביטחון. לפי הדיווח, העמדה הרווחת בדיון הייתה פסימית - סיכויים לעסקה קלושים. 

דווח שישראל צריכה להיערך להתנהלות ולתרחישים אפשריים מתוך הנחה שאין עסקה. צוין שגורמים בכירים בצוות המשא ומתן וגם השרים שלקחו חלק בדיון שותפים לדעה הזו.

לפי הדיווח, גורם ישראלי אמר "אין כרגע בכלל שום משא ומתן עם חמאס, אלא רק בין המתווכות לבין ארה"ב בנושא הצעת הפשרה, אלו לא מגעים רציניים". ברקע ההערכה הממשל האמריקני עושה מה שיכול רגע לפני הצעת הפשרה האחרונה.

דווח כי יש רצון ללכת לעסקה אבל מבינים שאלו הניסיונות האחרונים כדי להוביל פריצת דרך. הערכה רווחת: ישראל צריכה להיערך לקריסת המשא ומתן, ולמטרות בדרום ובצפון. 

במהדורת שישי בחדשות 12 דיווחה מיכל פעילן כי נחשף מידע חדש על החטופים שנרצחו בסוף השבוע שעבר, לפי הדיווח מששתם התקבלו אותות חיים וכי הם הוחזקו בקבוצות במנהרות במרחב רפיח. עוד דווח כי מצבם הפיזי של החטופים היה ידוע לגורמים בישראל. 

כעת ב"טלגרף" אומרים שהבית הלבן שוקל מחדש את העסקה לאחר שמשפחות החטופים פגשו את ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, ביום ראשון.

אנטוני בלינקן, שר החוץ של ארצות הברית, אמר שכמעט 90% מפרטי הפסקת האש סוכמו. "בימים הקרובים נשתף את ישראל, וקטאר ומצרים ישתפו את חמאס, במחשבותינו - כיצד בדיוק לפתור את השאלות הנותרות, ואז יגיע הזמן שהצדדים יחליטו כן או לא, ואז נראה", אמר בלינקן.

גורמים בממשל הדגישו כי כל מהלך שכזה ייעשה בזהירות רבה ובתיאום עם בעלי ברית אזוריים, כמו ישראל ומצרים, וכן תוך קיום שיחות עם נציגי הקהילה הבינלאומית. "אנו שוקלים את כל האופציות העומדות לרשותנו כדי להבטיח את שחרורם הבטוח של אזרחים אמריקאים", ציין בכיר בממשל לטלגרף, והוסיף כי ייתכן ויידרשו מגעים עקיפים או בלתי ישירים עם חמאס.

מעבר לאתגר המדיני, החלטה כזו עשויה לעורר דיון פוליטי סוער בוושינגטון. חמאס, כזכור, נתפס בארצות הברית כאויב אסטרטגי הפועל נגד ישראל ובעל ברית לאיראן. עם זאת, בכירים בממשל סבורים כי הנסיבות יוצאות הדופן מחייבות מחשבה מחודשת, וזאת במטרה להבטיח את שלומם של אזרחי המדינה.

המגעים סביב הנושא מתנהלים בשקט מאחורי הקלעים, והבית הלבן עדיין לא פרסם תגובה רשמית. אך ככל שהמצב בשטח הופך למורכב יותר, ייתכן שההחלטה תגיע בקרוב ותכלול גם צעדים נוספים במסגרת המאמץ הדיפלומטי והצבאי באזור.