תא"ל במיל' זאב צוק רם, לשעבר ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) וסגן ראש המטה לביטחון לאומי, שוחח היום (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם "שבע תשע" ברדיו 103FM, בנוגע לתוכנית רח"ל לפינוי כ-126,000 מאזרחי המדינה בתחילת המלחמה, הנתק לדבריו בין המשרדים בממשלה, והמצב במדינה.

"התוכנית של הפעלת רשות החירום הלאומית (רח"ל) לא כשלה", אמר צוק רם בפתיחת דבריו, "כשלו תהליכים אחרים שהורידו קצת מעוצמתה לפני כשנתיים שלוש, שהעבירו חלק מהדברים שבאחריותה בדין. זה הגוף שאור לאד את כל פעילות משרדי הממשלה, לקבוע וקטורים לעשייה מיידית, להכין את הרשויות המקומיות ולתת את כל הסיוע על מנת שבראייה קדימה תהיה מידה של חוסן באוכלוסייה למרות פעילות אויב כזו או אחרת. זה התפזר מאוד לצערי הרב". 

לילה לא שקט בצפון: עשרות שיגורים לעבר יישובים בגליל - גם באלו שלא פונו
נתניהו אמר כי אינו זקוק למצרים יותר בעסקה, והעלה את סף העצבים בקהיר | דיווח

"בשנת 2017-2018 קבעו שחלק מהדברים הולכים לאחריות פיקוד העורף", המשיך. "לפיקוד העורף יש לי הערכה רבה. זה לא תפקיד של חיילים לטפל באוכלוסייה, במשק, אין שם הבנה בסיסית איך מקיימים משק לאומי בשעת חירום. לכאורה הגופים מסונכרנים, אבל בפועל נוצר מצב שלרח"ל נתנו לטפל במשרדי הממשלה ולפיקוד העורף ברשויות. באמצע היה גוף ששייך לרח"ל. ברגע שביטלו את המחוזות, נוצר ניתוק בין משרדי הממשלה לרשות המקומית. משרדי הממשלה הם אלה שאמורים לספק לרשות המקומית לכל הצרכים".

ביחס למאבקים הפנימיים בין הממשלה לצבא, אמר צוק רם כי "כאיש צבא לשעבר וכסגן ראש המל"ל (מטה לביטחון לאומי), אני רוצה לומר - לא רק שאני לא מבין, להערכתי קיימת בוקה ומבולקה בכל התהליך של החשיבה האסטרטגית והסנכרון בין הדרג המדיני לצבאי כולל של שר הביטחון. לדעתי הדרג הצבאי בראשותו עושה עבודה נהדרת".

"חטפנו מכה אדירה ב-7 לאוקטובר - אנחנו בכאוס לדעתי", הוסיף. "כשמישהו מושך לצד אחד ומישהו אחד מושך לצד שני כשהם לצורך העניין במירכאות או שלא במירכאות ההנהלה של המדינה, של ההנהגה הצבאית והאזרחית, כשהם הולכים בשני כיוונים שונים, הצבא יעשה הכל כדי שנשיג את היעדים".

"אנחנו רואים שיש תהליך של למידה והתקדמות בתחום הצבאי והביטחוני", סיכם צוק רם את דבריו. "מדינית, אני לא רואה אחדות בין משרדי הממשלה, אני לא רואה שמקיימים מערכת דיונים שיש לה תוצאה שתומכת בצד הצבאי או מנחה אותו לעשות כל מיני דברים. פה כולנו רואים שקיים בלבול נוראי, כאוס לא פשוט".