חבר הכנסת מהמחנה הממלכתי ומי שנחשב למקורב לגדי איזנקוט, מתן כהנא, פרסם היום (ראשון) בחשבון ה-X שלו טקסט ארוך ומפתיע, בו קרא להקים ממשלת אחדות רחבה, גם אם המהלך יעלה במחיר של קיום הבחירות לכנסת במועדן, על אף רצון האופוזיציה להקדימן ככל שניתן.

כהנא מסביר כי מהלך זה לא יכול להתקיים בסבירות גבוהה בגלל אופן חשיבתו הפוליטית של ראש הממשלה נתניהו. על כן, מסכם כהנא, יש לפעול להקדמת הבחירות.

על רקע התנגדות היועמ"שית: כהונתו של נציב שירות המדינה יארך בשלושה חודשים
"הרמטכ"ל הרצי הלוי עושה מרד גלוי - במדינה מתוקנת הוא היה נעצר ונחקר"

"המפעל הציוני חשוב יותר מביבי", קובע ח"כ כהנא ומנמק. "בימים האחרונים אני מקבל הרבה פניות מחברים משני צידי המפה הפוליטית עם מסר דומה. 'ביבי אכן רע מאוד למדינה, אבל ממשלת הימין המלא מובילה אותנו לאבדון. כנסו לממשלה יחד עם לפיד וליברמן ותצילו את המדינה.' בנוסף לפניות הללו, אנו עדים בימים האחרונים לכותרות מצד בכירי ש"ס על מאמצים לכאורה להקים כזו ממשלה.

לו הדבר היה תלוי בי, הייתי עושה כל מאמץ להקים כזו ממשלה בהקדם האפשרי. בעדיפות עם תאריך בחירות מוסכם בקרוב, אבל אם זה מה שהיה מונע הקמת כזו ממשלה, מבחינתי בלית ברירה הדבר כדאי גם במחיר בחירות במועד הקבוע בחוק".

בהמשך מסביר ח"כ כהנא מדוע המודל של הרכבת ממשלת אחדות רחבה, ללא חרמות, על בסיס הזמנה פתוחה עבור כל מפלגה ומפלגה שתקבל את קווי היסוד, אינו מציאותי.

"זה לא יקרה כי נתניהו 'משליך' על אחרים את עולם הערכים שלו, עולם ערכים ששר האוצר היטיב לבטא בעבר. נתניהו הרי יודע שבקואליציה מהסוג שמרבית הציבור מייחל אליה, קואליציה הנשענת על המפלגות המתונות משני צדדי המפה הפוליטית, גורלו הפוליטי יהיה תלוי בידיים של גנץ, לפיד וליברמן (יש להניח שכמה מ'שותפיו הטבעיים' לא בהכרח ירצו להיות חלק מקואליציה כזו).

החישוב בראש של נתניהו פשוט. לגנץ, לפיד וליברמן עדיף ללכת לבחירות בהקדם ולכן חזקה עליהם שהם יפרו הסכמים וילכו לבחירות, כי זה מה שהוא היה עושה במקומם. בעוד שבקואליציית הימין המלא שלו, לשותפים 'הטבעיים' שלו אין כל אינטרס לצאת לבחירות ולכן הם תלויים בו. וזוהי הסיבה רבותי, שהסיכוי שתקום כעת ממשלת אחדות שרבים בעם היו מעדיפים פשוט נמוך מאוד מאוד.

משכך, עלינו לפעול בכל מאודנו להקדמת הבחירות, תוך שאנו תומכים בצה"ל ובכוחות הביטחון ומגבים את הממשלה כאשר מתקבלות החלטות ראויות."

קריאתו של ח"כ כהנא להקמת ממשלת אחדות רחבה מתחברת לשיח פוליטי חשאי שמתקיים במערכת הפוליטית, בקרב אנשי האופוזיציה והקואליציה גם יחד, בתקופה האחרונה. מי שמוביל את הקו להקמת ממשלת אחדות בקואליציה הוא יו"ר ש"ס, אריה דרעי. דרעי ואנשיו מדברים לאחרונה בקול גלוי על הצורך לפתוח את שורות הקואליציה ובעצם, על ההקמה המחודשת של הממשלה. אולם, דרעי בטוח כי צירוף חברים חדשים צריך להתקיים על חשבון מפלגתו של יריבו המר, השר בן גביר, עוצמה יהודית, ויתכן שגם על חשבון מפלגת הציונות הדתית.

לעומת זאת, גורמים אחרים בשני המחנות סבורים, בדומה למתן כהנא, כי הדרך המציאותית היחידה לקדם את ממשלת אחדות רחבה היא פנייה לכל המפלגות הציוניות, ללא חרמות.

"הדרך היחידה לגרום לנתניהו להירגע, להפסיק לחשוש מבן גביר וסמוטריץ' ולהגיע לעסקת חטופים היא הקמת ממשלת אחדות רחבה שתיתן לו גב מלא בכל הקשור לעסקה" - טוענים מספר גורמים באופוזיציה שלאחרונה מנהלים שיח על האפשרות הזאת. אולם, בדומה למתן כהנא, הם מעלים ספק באשר לנכונות של בנימין נתניהו לתת אימון באפשרות להקים ממשלה רחבה עם מפלגות האופוזיציה. בתוך כך, גורמים בכירים בליכוד טוענים כי "גם בליכוד יש גורמים, כולל בכירים, שחושבים בדיוק כך. רק שהם מעדיפים לשתוק ולא להתבטא בפומבי, מתוך חשש להרגיז את הבייס".

בתוך כך, בקואליציה מתקשים להעריך האם הממשלה המכהנת תמלא את ימיה. ישנם גורמים שסבורים כי שני אירועים משמעותיים מסוגלים להביא להקדמת הבחירות: סוגיית גיוס חרדים שטרם נפתרה ותקציב המדינה לשנה הבאה שצפוי להיות קשה ומלא בגזרות.