המשלחת הפלסטינית באו"ם הניחה טיוטת החלטה שתעלה להצבעה במהלך שבוע הבא בעצרת הכללית של האו"ם. בהחלטה זו, הפלסטינים דורשים ליישם את החלטות בית הדין בהאג, תחת לוחות זמנים ופיקוח של מנגנוני מעקב מיוחדים.

ההחלטה הפלסטינית כוללת דרישות נוספות, כגון סיום הנוכחות הישראלית "בשטחים הפלסטינים" בתוך חצי שנה, נסיגת צה"ל "מהשטחים", הפסקת "ההתנחלויות" והחזרת הפלסטינים לאדמתם. כמו כן, היא קוראת למדינות שלא להכיר חוקית בנוכחות ישראל "בשטחים הפלסטינים", ואף דורשת אכיפת סנקציות על בכירים ישראלים. 

דני דנון במועצת הביטחון של האו''ם (צילום: דוברות משלחת ישראל לאו''ם)
דני דנון במועצת הביטחון של האו''ם (צילום: דוברות משלחת ישראל לאו''ם)

כזכור, בית הדין בהאג, בפסיקה רוב של 11 שופטים מול 4, קבע כי הנוכחות הישראלית ביו"ש אינה חוקית. הם קראו לעצרת הכללית ולמועצת הביטחון לנקוט בפעולות המתבקשות מחוות הדעת המשפטית.

בישראל רואים בטיוטת ההחלטה הפלסטינית בעצרת האו"ם אירוע מתגלגל, שטרם ברור מלוא היקף חומרתו. בחמישי האחרון, שר החוץ ישראל כץ כינס דיון לקראת הדיון בעצרת הכללית. על פי הערכות, ההצעה הפלסטינית הוגשה על ידי אחת מהמדינות הערביות. ישראל תפעל בשני מישורים במקביל - מחד, לרוקן את הטיוטה מהנוסח הקיצוני, ומאידך, להכין תגובה חריפה במקרה שההחלטה הסופית תהיה חמורה. 

כ"ץ הנחה את הדרג המקצועי במשרד החוץ כי אם ההחלטה תיחשב חמורה, התגובה הישראלית תהיה "חמורה ביותר" כלפי הרשות הפלסטינית. זאת, חרף טענות של חלק מהדיפלומטים שצו של העצרת הכללית אינה בעלת אופי מחייב. כ"ץ נוטה לנקוט בצעדים נחרצים, שלדעתו הטיוטה היא "צעד ענק בדה-לגיטימציה" כנגד ישראל.

ישראל פועלת להשפיע על ההחלטה הפלסטינית גם דרך מדינות שלישיות באו"ם, וכן בשיתוף פעולה עם ארצות הברית, במטרה להפעיל לחץ ולצמצם את הנוסח המקורי של ההחלטה. במשרד החוץ הישראלי מחכים לתוצר הסופי של ההחלטה כדי לגבש את התגובה המתאימה בהנחיית שר החוץ.