בניגוד לפרסומים על כוונתו של פרויקטור הצפון, האלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, להודיע על פרישה בקרוב בשל חילוקי דעות עם מנכ"ל משרד רוה"מ, יוסי שלי, צ'ייני דוחה את הטענה. בשיחה עם "מעריב" הוא מצהיר: "לא היו דברים מעולם". גורמים בסביבתו של צ'ייני מדגישים כי אין לו כוונה להתפטר, וכי איש לא דיבר עמו על סיום תפקידו. גם במשרד ראש הממשלה טוענים כי אינם מכירים כל כוונה או רצון מצדו של צ'ייני לפרוש.

מרום מונה לתפקיד פרויקטור שיקום הצפון לפני פחות מחודשיים, ב-21 ביולי, לאחר ניסיונות כושלים למנות שלושה בכירים אחרים. קודמו בתפקיד, אבי כהן סקאלי, הודח במפתיע על רקע לחצים מתוך מפלגת הליכוד, בטענה ל"חוסר נאמנות" למפלגה. אתמול, על פי דיווח בכאן חדשות, הציג צ'ייני בפגישה עם מנכ"לי משרדי הממשלה מצגת עם עקרונות פעילות המנהלת שהוא מקים. הדבר עורר זעם וביקורת בשל ניסוח העקרונות. במסמך פנימי נכתב, בין היתר, כי "לא כל המפונים יחזרו לבתיהם" ו"תמיד יהיו לא מרוצים".

בתגובה לפרסום על פיטורי צ'ייני, אמר משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות: "זה קרקס אחד גדול שבסופו מי שנפגע ממנו - הם תושבי הצפון. הם יתומים, מופקרים ומושפלים פעם אחר פעם. הממשלה מוכיחה שוב שהצפון לא נמצא בסדרי העדיפויות שלה". דוידוביץ' הוסיף כי בשיחה שערך עם צ'ייני בדקות האחרונות, הבהיר הפרויקטור שאין בכוונתו לעזוב את התפקיד.

שריפות בצפון, סמוך לארי השואג בתל חי (צילום: איתן בוכריץ, כבאות והצלה צפון)
שריפות בצפון, סמוך לארי השואג בתל חי (צילום: איתן בוכריץ, כבאות והצלה צפון)

ד"ר אורית דגני דיניסמן, מועמדת לראשות המועצה האזורית הגליל העליון, הגיבה: "תושבי הצפון הפכו לכלי משחק בידיהן של מנהיגות כושלת ופוליטיקה מכוערת, כשבשעה שאנחנו ממשיכים לחיות מהתרעה להתרעה, שם עסוקים בהדחות והחלפות. אחרי שהפרויקטור הראשון הודח בשל סיבות פוליטיות, עכשיו מתברר כי גם מחליפו לא ישרוד, כל זאת על רקע הכישלונות הנמשכים במתן המענים לתושבי הצפון. הקהילות בצפון מתפרקות נוכח המלחמה האינסופית לצד חוסר המסוגלות של המדינה לספק מעני מגורים וקהילה בסמיכות ליישובים המפונים, על מנת לאפשר את שימור הקהילות. כל זאת במקביל לעוד קיצוץ בתקציבי השיקום ומנופי הפיתוח. ככל שההתנהלות הכושלת הזו תימשך, הנזק יהיה בלתי הפיך והגליל העליון לא ישתקם, כשמי שבונים את ביתם החדש הרחק מהגליל, לא ישובו, גם כשניתן יהיה".

ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, הוסיף: "מינוי פרויקטור? הגנה על תושבי הצפון? החזרת המפונים? שיקום כלכלי ואזרחי? מזה כמעט שנה אנחנו נמצאים בניסוי מפחיד - האם מדינה דמוקרטית תקינה יכולה להתנהל ללא שלטון מרכזי?"