הבוקר (שלישי), פורסם כי תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים חאן, ביקש להאיץ את צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ומנהיג חמאס יחיא סינואר. שוחחנו עם ד"ר עדו רוזנצוייג, מנהל מחקר (לוחמה, טרור וסייבר) במרכז מינרבה לחקר שלטון החוק במצבי קיצון באוניברסיטת חיפה ויו"ר עלמ"ה – עמותה לקידום המשפט הבינ"ל ההומניטרי על משמעויות הידיעה.

טיעון קפקאי: כך בית הדין בהאג עלול להביא את ישראל לסיום המלחמה

כך ד"ר רוזנצוייג רואה את התמונה: ״הדיווחים, ככל שהם נכונים, הם מראים בעצם שהתובע מנסה להפעיל לחץ על בתי המשפט, כדי לברר את התהליכים של הוצאת צווי המעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון וכמובן גם נגד סינואר ומוחמד דף. ככל הנראה, עדיין אין אישור, ודאי שמוחמד דף מת. מבחינת התובע, נראה שהתהליך לא מתקדם במהירות הרצויה".

הוא הוסיף: "אפשר לראות פה טעם נפגם בכך שהתובע מנסה להפעיל לחץ על בית המשפט, כאשר בית המשפט צריך להתמודד עם עשרות חוות הדעת שנמסרו לו בחודשים האחרונים ומן הסתם חוות הדעת מעלות טיעונים משפטיים משמעותיים, שקשורים להליך הזה. במוצג בבית המשפט צריך לקחת אותם ולהתייחס אליהם ברצינות. הליך הוגן, סדיר ונכון חשוב יותר מהרצון של התובע להתנהל במהירות".

עוד אמר המומחה למשפט: "אין לי ספק, שלכרים חאן התובע אין שום כוונה להתערב בפוליטיקה הפנים ישראלית. זה לא המנדט וזו לא הכוונה שלו. העיסוק שלו מבוסס על הדאגה שלו ממה שקורה בעזה. האם המידע שהוא מתבסס עליו נכון או לא נכון, מדויק או לא מדויק, זו שאלה אחרת. החשד שיש לו מניעים סמויים מעבר להליך תביעה כתובע נלהב שרוצה לקדם את הליך המשפט - לא הייתי מייחס לו שום מניע פסול מהסוג הזה".

הוא תובע מקצועי ומסודר, יכול להיות שבמקרה הזה הוא נלהב והלחץ הציבורי משפיע עליו בהקשר הזה. והסיפורים על הניסיונות של ישראל בעבר ללחוץ עליו וגם על קודמתו בתפקיד, כדי להימנע מקידום תהליכים מהסגנון הזה, גם יכולים להשפיע, אבל בשום פנים ואופן לא הייתי מייחס לו מניעים פסולים של התערבות בפוליטיקה הפנים ישראלית".