ברקע עמודת הסקרים שממשיכה לרדת, אפילו מתחת לליכוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מנסה לשקם את מעמדו ולייצב את עצמו בתור אלטרנטיבה שלטונית, במטרה להתבלט במנהיג מחנה האופוזיציה.

אחרי בשבוע שעבר נעמד יחד עם ח"כ גדי איזנקוט מול המצלמות במסיבת עיתונאים בעניין סוגיית ציר פילדלפי וקידום עסקת חטופים, גנץ ערך בימים האחרונים שורה של פגישות מדיניות משמעותיות בארצות הברית וצרפת - למרות שהוא לא נושא שום תפקיד רשמי.

"אמרתם שלא תבואו במלחמה": השאלה שהיממה את מפקד בחיל האוויר לשעבר
הסקרים בארה"ב צמודים, אבל בישראל כבר בחרו: זה מי שיזכה בנשיאות

ביום שני גנץ נועד בוושינגטון עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ועוד שורה של פקידים בכירים בממשל במטרה לסייע למאמץ להעביר את הלחץ המדיני על חמאס ולשכנע בנחיצות הגברת הלחץ האזרחי והצבאי בעזה כדי לקדם את שחרור החטופים.

בנוסף השר לשעבר קיים שורה של פגישות ותדרוכי עומק עם צמרת התקשורת בארצות הברית במטרה לרתום את דעת הקהל לטובת ישראל, בייחוד לאור העובדה שהמלחמה נתפסת שם הצורה שלילית נגד ישראל, ונרטיב "רצח העם" מתחזק. 

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ההפתעה הגדולה הגיעה לאחר ההודעה שבני גנץ נועד אישית עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני בפריז, שנחשב דמות מרכזית מאוד בנוגע לעסקת החטופים, שאפילו ראש הממשלה נתניהו לא פגש (לפחות לא באופן גלוי). למעריב נודע שראש ממשלת קטאר הגיע במיוחד לפריז לטובת הפגישה החריגה.

למפגש שארך שלוש שעות הצטרפו משפחות חטופים שהגיעו גם במיוחד מישראל, ביניהם אביבית סיגל שחזרה בעצמה משבי חמאס ובעלה קית' עדיין מוחזק בעזה ובשיחה מול הבכיר הקטארי זעקה לעזרה בהחזרת כלל החטופים. בפגישה ראש ממשלת קטאר הביע סולידיות על המאבק ואמר שכאשר הוא רואה את בנותיו הצעירות, הוא לא יכול שלא לחשוב על החטופות הישראליות בעזה.

בנוסף, התקיימה בבירת צרפת פגישה עם הנשיא מקרון שהתמקדה בסוגיה של החזית הצפונית מול לבנון, מדינה תחת השפעה צרפתית משמעותית.

בסביבתו של גנץ מבהירים שזה חלק מהתפיסה שלהם מאז עזיבת ממשלת החירום - להוות "אלטרנטיבה שלטונית ולא אופוזיציה למדינה". לטענתם מסע מדיני כזה היה אמור לצאת לפועל על ידי נתניהו בעצמו, שצריך להגיע לכל מקום ולפגוש כל בכיר עולמי לטובת מאמץ שחרור החטופים, ואמנם ליו"ר המחנה הממלכתי את תפקיד רשמי אבל נחשב בעל מעמד והוא מתכוון לנצל זאת לטובת מדינת ישראל.

כזכור ראש האופוזיציה יאיר לפיד היה אמור גם להיות השבוע בארה"ב אך החליט לבטל את נסיעתו לארה"ב והשתתפותו בכנס מדיני בוושינגטון, לטענתם "בשל ההצבעות המתוכננות השבוע על תיקון תקציב 2024". הצבעה אחת אכן התקיימה ביום שני וגנץ פספס אותה, אך ביום חמישי תעלה במליאת הכנסת הצעת חוק לשינוי התקציב הנחשבת החשובה יותר ולזה גנץ צפוי להגיע.

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

אמנם גנץ נחלש בכמעט מחצית משיא כוחו בתחילת המלחמה, ובסקר מעריב האחרון גרף רק 22 מנדטים, אך עדיין מוביל בבטחה את סיעות האופוזיציה. לעומתו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ממשיך להתדרדר, כאשר אפילו ליברמן עוקף אותו ומפלגת הדמוקרטים בראשות יאיר גולן מגרדת אותו מלמטה.

בזמן שבאופוזיציה מתקשים להוביל קו אחיד וליצור מומנטום לערעור הממשלה, שורת הצעדים שבני גנץ נוקט מכוון להחזיר לו את הבולטות בעיני הציבור, ואולי גם את המנדטים שנטשו.