גורמים ביהדות התורה מדגישים הערב (רביעי) כי במפלגתם מצפים מראש הממשלה בנימין נתניהו לנהל את הקואליציה ולקדם חוק גיוס כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים. הם מבהירים: "בלי שיש חוק גיוס אין מה להביא תקציב".

מקורות במפלגה מסרו כי השר יצחק גולדקנופף "הוא איש של הבנות והסכמות, והוא רוצה שיתחילו לדבר על נוסח [לחוק הגיוס]". הם הוסיפו כי גולדקנופף "הבהיר את זה לראש הממשלה ביום ראשון וגם כעת בפגישה בקריה". הגורמים מדגישים את הדחיפות בנושא: "המצב כרגע שאין בכלל נוסח ואנחנו רוצים שיתחילו לדבר על נוסח".

גוועלד? במערכת הפוליטית מביעים אדישות לאולטימטום החרדי - "אירוע של נתניהו"

עם זאת, הם מציינים כי למרות שעמדתם היא "בלי גיוס אין מה להביא תקציב", התקציב צפוי להגיע לכנסת רק בעוד חודשיים-שלושה. לפיכך, האיום בהפלת הממשלה אינו מיידי. לטענתם אין דד-ליין מיידי של שלושה שבועות כפי שפורסם אבל כן דורשים מראש הממשלה נתניהו לנהל את הקואליציה ובראשם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין כדי שלא יעכב את התקדמות החקיקה ולמעריב גם נודע שראש הממשלה הבטיח לקיים בימים הקרובים דיון אצלו כדי לקדם את חוק הגיוס.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כזכור, שלשום פורסם במעריב כי באמצע דיון אצל ראש הממשלה, נכנס לפתע גולדקנופף והודיע כי אם לא יעבור חוק גיוס בשלושת השבועות הקרובים - לא יעבור תקציב מדינה. גורם המעורה בדיונים תיאר זאת כ"אירוע מוזר מאוד, אפילו קוריוז" והוסיף כי הדבר "מעיב מאוד על התקווה שיעבור תקציב". 

לפי לוחות הזמנים, בתחילת חודש אוקטובר הצעת התקציב תוצג על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפני הממשלה, שתצטרך לאשר אותה לפני הגשתה לאישור הכנסת. מנגד, לחוק הגיוס אין כרגע שום דד-ליין ברור. הדיונים אמנם ממשיכים בוועדת חוץ וביטחון, אך אלו מתקדמים בעצלתיים. בסביבתו של יו"ר הוועדה אדלשטיין מבהירים שאיומים כאלו לא ישפיעו על מהלך ישיבות הוועדה.

במשרד האוצר ממשיכים לעבוד על הצעת התקציב כפי שתוכנן. מבחינתם, האיום של גולדקנופף נוגע לראש הממשלה: "זה אירוע של נתניהו, האמירה הזו היא לא נגד השר סמוטריץ' וחוק הגיוס לא קשור".