בישיבת הקבינט הציגו השבוע שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון התרעה חמורה, לפיה יהודה ושומרון על סף פיצוץ. עוד הוסיפו כי ללא שינוי, אנו עומדים בפני הסלמה ביטחונית חמורה שתביא למאות הרוגים בישראל. 

ד"ר (סא"ל במיל') עומר צנעני, מנהל היחידה המדינית-ביטחונית של קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים, לא הופתע מההערכות החמורות. "פיגועי הטרור שראינו בחודשים האחרונים ולא היו מאז האינתיפאדה השניה, ובכללן מכוניות תופת ופיגוע התאבדות בתל אביב, מעידים על הידרדרות חמורה ועליית מדרגה בטרור. 

בתקשורת הערבית טוענים: זה המטען האיראני הרגיש שישראל השמידה בסוריה
דיווח: הרמטכ"ל צפוי לפרוש בדצמבר, דובר צה"ל הכחיש

"אך ההסלמה אינה כורח המציאות. היא תוצר של תהליכים שהואצו בעקבות המלחמה, הקשורים קשר ישיר למדיניות מסוכנת שמובילה הממשלה תוך התעלמות חוזרת ונשנית מאזהרות מערכת הביטחון. המדיניות הזו מובילה אותנו לפתחה של אינתיפאדה שלישית, וחמור מכך - מביאה להתחזקות של חמאס ואיראן בגדה המערבית".

על מה מבוססת האזהרה של מערכת הביטחון? 
"אנחנו רואים תהליך של התפוררות גורמים מרסנים ומנגד התחזקות של מאיצי הסלמה. הממשלה מיום הקמתה פועלת במוצהר להחליש את הרשות הפלסטינית, תהליך שמובל בעיקר על-ידי השר בצלאל סמוטריץ', שכשר האוצר מקדם סנקציות כלכליות, וכשר במשרד הביטחון מרחיב מאוד את הבניה בהתנחלויות ומביא לסיפוח בפועל. 

"הצעדים נגד הרשות הפלסטינית התגברו מאז המלחמה, שגם החמירה מאוד את המצב הכלכלי בגדה. כבר בחודש מאי הזהיר הבנק העולמי שהרשות על סף קריסה. הרשות הפלסטינית היא גורם מרסן חשוב: התיאום הביטחוני עימה הוא נכס אסטרטגי לישראל, מנגנוני הביטחון מסכלים פיגועי טרור ומונעים התחזקות של חמאס וגורמי טרור נוספים. 

כוחות צה''ל באיו''ש (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל באיו''ש (צילום: דובר צה''ל)

"בגדה המערבית אין ואקום. כאשר הרשות ומנגנוני הביטחון נחלשים, גורמים אחרים מתחזקים. ערעור היציבות בגבול ירדן הביא לא רק לפיגוע האחרון, אלא גם להברחות. אזהרת מערכת הביטחון מהסלמה התבססה בין השאר על כמות הנשק המצוי בגדה. איראן מנצלת את הכאוס ואת היחלשות הלחצים עליה בשל העיסוק במלחמה, ומתדלקת את הטרור בגדה בנשק, באמצעי חבלה ובמיליוני שקלים שמוזרמים לגדה באופנים שונים. הכסף מאפשר לגייס צעירים נטולי מקורות הכנסה לפעולות טרור".

למה זה קורה עכשיו? 
"התהליך הזה קשור באופן הדוק לפעולות הממשלה, שנעשות שוב ושוב תוך התעלמות מאזהרות מערכת הביטחון. כבר הזכרתי את הקרסת הרשות הפלסטינית שפוגעת ישירות בסיכול טרור, שנעשית במודע ומתוך משנה סדורה. לכך יש להוסיף את הצעדים שננקטו בתחילת המלחמה ופוגעים בכלכלה הפלסטינית, בעיקר הסגר המוטל על הגדה ואיסור כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל, שמביא לפגיעה של מאות מיליוני שקלים בחודש למשק הפלסטיני. האבטלה בגדה מוערכת ב-33%.

"אלו כאמור תהליכים שדוחקים צעירים פלסטינים לידיהם של ארגוני הטרור, להם יש כסף. לכך יש להוסיף את הטרור היהודי המשתולל, שראש שב"כ במכתבו הסביר שהוא מתגבר בתמיכת גורמים בממשלה ומביא לכניסתם של פלסטינים נוספים למעגל הטרור, ואת הפרובוקציות של השר איתמר בן גביר בהר הבית שכל גורמי הביטחון תמימי דעים שמהוות סכנה ביטחונית חמורה. גם תנופת המאחזים שמוביל סמוטריץ' ומהלכי הסיפוח מגדילים את החיכוך ומובילים לתסיסה. 

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)
איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)

"מעל לכל - הסירוב לדון בסיום המלחמה או אפילו להציב יעדים מדיניים ברורים, מביאים למלחמת התשה מתמשכת, שמטבעה מספקת עוד ועוד 'הזדמנויות' להסלמה לא מכוונת, שמדליקה זירות נוספות בעצימות הולדת וגדלה. למעשה, בפעולותיה הממשלה מחלישה את הגורמים שעומדים בפרץ, ופותחת את הדלת להשתלטות איראן וחמאס  - על אף התרעות ואזהרות גורמי הביטחון".

מדוע הממשלה מתעלמת מהאזהרות?
"מדיניות הממשלה סוכמה כבר מזמן על ידי סמוטריץ': הרשות הפלסטינית היא נטל וחמאס הוא נכס. הממשלה ממשיכה בכך גם כיום. הימין המשיחי חותר להכנעת הפלסטינים במלחמת גוג ומגוג ומניעת פתרון הסדרי. זה משרת גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלצד האינטרס הפוליטי חותר לנהל את המלחמה בדיוק כפי שנהג בגישת 'ניהול הסכסוך' שהתפוצצה לנו בפנים ב-7 באוקטובר. אנחנו רואים את זה בגדה, בעזה עם תקיעת עסקת החטופים, ובמלחמת ההתשה בצפון. סמוטריץ' כבר אמר שצריך להפסיק לפחד מהשתלטות של חמאס על הגדה. זה בפועל מקודם בשטח".

מה הממשלה צריכה לעשות עכשיו?
"בראש ובראשונה, לעצור את החלשת הרשות הפלסטינית. להשיב את התיאום הביטחוני באופן מלא ולעצור את כל המהלכים המכוונים והסנקציות הכלכליות. בנוסף, בישיבת הקבינט ביום ראשון הציגה מערכת הביטחון הצעות ייצוב קונקרטיות, שנדחו על ידי השרים. הן כוללות למשל חזרה מבוקרת של פועלים לעבודה בישראל. יש לקדם אותן בהקדם האפשרי. 

"כמובן, יש להתחיל להניע בהקדם מהלכים מדיניים שיאפשרו את סיום המלחמה והחלפת חמאס בשלטון. לא רק בשביל עסקת חטופים, אלא כדי למנוע הידרדרות בכל החזיתות, כולל בגדה המערבית. כרגע מה שעושה הממשלה בגדה זה ההיפך מביטחון, וזה כבר עולה לנו בהרוגים רבים".