המשך המתקפה הדיפלומטית באו"ם נגד ישראל: לאחר שאתמול מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון בנושא המצב ההומניטרי ברצועת עזה, היום (שלישי) בעצרת הכללית של האו"ם צפוי להיפתח דיון נוסף ודרמטי אף יותר בנושא ההחלטה שהגישו הפלסטינים שעיקרה קריאה לקידום סנקציות ואמברגו נשק על ישראל.

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון צפוי לשאת נאום במהלך הדיון, בו יקרא למדינות הדמוקרטיות להתנגד להחלטה שבבסיסה מתעלמת מהטרור הפלסטיני. לאחר מכן מחר, ביום רביעי, צפויה הצבעה על ההחלטה הפלסטינית, שלפי ההערכות תעבור ברוב גדול.

בשל "שם קוד - הצפון": המגעים להחלפת סער בגלנט הושהו

כאמור, בישראל מעריכים כי ההצעה שהפלסטינים מקדמים תזכה מחר לרוב אוטומטי. נוסח ההחלטה עבר שינויים  בזכות המאמץ הדיפלומטי הישראלי שנעשה בימים האחרונים. כך, למשל, בהצעה המקורית הייתה קריאה לחרם מסחרי מידי על המוצרים מיהודה ושומרון, ובנוסח הסופי נאמר: "יש לבצע צעדים לקראת החרם המסחרי על היבוא מיהודה ושומרון".

כמו כן, הקריאה המקורית לאמברגו נשק קצת שונתה לקריאה להתכונן לקראת הטלת האמברגו. רשימת סוגי התחמושת צומצמה גם היא, וכן הוצאו ממנה חומרים דו-שימושיים, מחקר ביטחוני ועוד.

כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

יש לציין כי ההחלטה שצפויה להתקבל מחר באו"ם היא דקלרטיבית, הצהרתית ולא מחייבת. אך בישראל רואים אותה בחומרה ומעריכים כי הסכנה טמונה בעצם ההחלטה שעלולה לשמש עילה למדינות או גופים שירצו לקדם אמברגו נשק או חרם מסחרי על ישראל, על בסיס התקדים של ההחלטה שאושרה באו"ם.

בישראל רואים בהצעה הפלסטינית "אירוע בעייתי" ומבצעים פעולות כדי לצמצם את היקפי התמיכה בהצעה בהצבעה שתתקיים מחר. שר החוץ ישראל כ"ץ מקיים היום סבב שיחות עם מקביליו ממדינות המערב וקורא להם להתנגד בהצבעה. הטיעונים הישראלים: "ההחלטה מתעלמת מאירועי 7 באוקטובר ומהצורך הביטחוני של ישראל; המהלך מחזק צעדים פלסטיניים חד-צדדיים ופוגע בעיקרון של התהליך המדיני".