האירוע הביטחוני ששיבש אתמול את האירוע הפוליטי, את המגעים בין הליכוד לגדעון סער, טרם הסתיים. מכיוון שהגזרה הפוליטית כולה הייתה ועודנה עטופת ערפל קרב, ולא במקרה, לא בדיוק ברור, למה התכוון המשורר, כלומר, המתדרך מטעם נתניהו כשטען כי "המגעים עם סער הושהו עקב האירוע הביטחוני". האם מדובר באירוע הביפרים שתם ונשלם, או - בהמתנה לתגובת חיזבאללה, או - לצפי לפתיחת מערכה נרחבת בצפון? ברור שבשלושת המקרים הנ"ל טווח ההשהייה יהיה שונה.

בעילת "האילוץ הביטחוני" ניתן להכניס את המגעים הפוליטיים עם גדעון סער למקרר, לתקופת זמן קצרה, אבל בהחלט אפשרי גם להקפיא אותם במקפיא הפוליטי, ללא הגבלת זמן, עד להודעה חדשה. בכל מצב, הקירור לא צפוי להיטיב עם גדעון סער. ברגע שהמהלך הפוליטי הסודי הפך לגלוי (בזכות המדליף שכנראה לא חפץ ביקרו של גדעון סער, הרי המטרה של כל אאוטינג פוליטי בלא לטרפד ולא לקדם) - המניות של סער וחבריו נהיו תלויות בתוצאת המגעים.

אדלשטיין במתקפה על מפגיני קפלן: "אותם אנשים שרק מחליפים חולצה"
לחץ על נתניהו: כמחצית מהקואליציה דורשים את כיבוש צפון עזה

זה הרי הכי דומה לשידוך בחוגים שמרניים. כל עוד דבר השידוך נשמר בסוד, מתחת לרדאר של דעת הקהל, הזוג יכול להיפגש חופשי, בלי לחשוש מהפגיעה התדמיתית. אך ברגע שהדייטים הסודיים הפכו לשיחת היום בקרב קרובי משפחה ומכרים, שעון החול מתחיל לתקתק ללא רחמים. כל יום שעובר ללא הצאת נישואין מוריד מהמוניטין, בעיקר של הכלה. וזה בדיוק מה שקרה אתמול לגדעון סער. הכלה המיועדת נחשפה לעיניי הקהל, אך הצעת נישואין לא הגיעה.

בינתיים החתן הסתלק מהזירה בעילת "האילוץ הביטחוני החשוב" ומשפחת הכלה נותרה נבוכה ומבולבלת, עושה מאמץ לנחש, האם החתן יחזור בקרוב והזוג יתקדם בכיוון הרבנות, בשעה טובה ומוצלחת, או שהבחור, בעצם, מצא תירוץ כדי לברוח. כללי הפוליטיקה אכזריים אף יותר מכללי החברה השמרנית, פגיעה תדמיתית עלולה לעלות לצד הנפגע בקריירה. במקרה של גדעון סער יש להעריך כי השהיית השידוך בעודו בעיצומו עלולה להוביל לירידה במחיר שאותו בנימין נתניהו יהיה מוכן לשלם, אם וכאשר המגעים יחודשו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)

הכל, כמובן, יכול לקרות בזמן ההקפאה. גם גדעון סער מודע לכך. מהלך פוליטי שלא נסגר במהירות , תמיד עלול לא להיסגר בכלל כי זוהי הדינמיקה הפוליטית. למשל, ההתנגדות של ממשל ביידן להחלפת יואב גלנט בתפקיד שר הביטחון - היא בהחלט מרכיב בעל השפעה. אמנם נתניהו מודע לעמדה זאת של הממשל והיה מודע לה גם לפני שבוע, כאשר החליט להניע את המהלך של צירוף הימין הממלכתי, אין לדעת מה תהיה עוצמת ההתנגדות והלחץ של האמריקאים, ברגע שההסכם יושלם ואירוע פיטורי גלנט ייצא לפועל.

במערכת הפוליטית יש מי שטוען כי עצירת המו"מ נובעת, בין היתר, מהתדרוך המאוד חריג שהאמריקאים שחררו בימים האחרונים, מיד אחרי שדבר המו"מ הודלף לתקשורת. התמיכה החסרת תקדים של הממשל בגלנט, שעליה נאמר בתדרוך בשם בכירים בממשל ביידן, זה לא הכל. יש טוענים כי המסר שהועבר לנתניהו כלל בתוכו גם איום ישיר בהשלכות , אם גלנט יפוטר.

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

אין לדעת איזה איום בסופו של דבר יגבר בשיקול הדעת של בנימין נתניהו: האיום של החרדים להוביל לבחירות אם לא יוסדר עניין הגיוס ( והרי יואב גלנט מבחינת החרדים ומבחינת גורמים נוספים בקואליציה הוא המכשול העיקרי בדרך לפתרון הגיוס), או - האיום של האמריקאים שמתנגדים בתוקף להעברת יואב גלנט מתפקידו. כך או כך, המהלך הפוליטי הועבר למצב המתנה, ועוד מעט הוא יעבור למצב טיסה. ביום שלישי הקרוב ראש הממשלה ימריא לביקור בניו יורק, לקראת נאומו באו"ם. סביר להניח שעד אז השהיית המגעים תישאר בתוקף.