למרות ההבטחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי הסיעות החרדיות ובראשם שר השיכון יצחק גולדקנופף לקדם את חוק הגיוס בתקופה הקרובה ואף לקיים דיון מיוחד בראשותו בנושא, גם בשבוע הבא לא מתוכנן שום דיון על חוק הגיוס בוועדת חוץ וביטחון, זאת אחרי שכבר בשבועיים האחרונים הנושא לא עלה לסדר יומה של הוועדה. לאור העובדה שבקרוב מתחילה עונת חגי תשרי אז יש פחות ימי עבודה, המשמעות היא שזירוז הכנת חוק הגיוס לא אפשרי, למרות הדרישה החרדית להתקדמות עד ראש השנה.

לאור זאת האיומים שהשמיעו השבוע חברי יהדות התורה מקבלים משנה תוקף שעלולים לערער את הקואליציה. השר מאיר פרוש אמר בוועידת שלומי אמונים: "אני אומר לכם שאסור להשלות את עצמנו ואת הציבור שכביכול יש יכולת לקדם כרגע חוק להסדרת מעמד בני הישיבות שאנחנו ביהדות החרדית יכולים לחיות איתו, ואהיה זהיר ואומר את דעתי הענייה שאולי דווקא זירוז ההליכים בעניין זה עשוי להיות בעוכרנו, אבל זו שאלה להכרעת מועצת גדולי התורה". גם ‏ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה אמר בוועידה: ״דעתי האישית היא שעלינו לפרוש מהממשלה. מה אנחנו עושים בקואליציה שלא מסייעת לנו לנושאים הכי חשובים לנו? הם לא עוזרים לנו כי הם עסוקים בבעיות שלהם, אבל מחייבים אותנו להצביע בשביל הנושאים החשובים להם. הבעיה היא שמי שהוביל אותנו למצב הם אנשי השמאל הקיצוני – וזה בדיוק מה שהם רוצים שנעשה. אם נפרוש, הם יקבלו מאיתנו פרס. אבל כמובן שהדבר נתון להחלטת הרבנים״.

"א-גרויסא מציאה'ע?" החרדים צפויים לבשר לנתניהו את מה שהוא מעדיף להתעלם ממנו

כזכור גורמים ביהדות התורה הדגישו בשבועות האחרונים כי במפלגתם מצפים מראש הממשלה בנימין נתניהו לנהל את הקואליציה ולקדם חוק גיוס כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים. הם מבהירים: "בלי שיש חוק גיוס אין מה להביא תקציב". מקורות במפלגה מסרו כי השר יצחק גולדקנופף "הוא איש של הבנות והסכמות, והוא רוצה שיתחילו לדבר על נוסח [לחוק הגיוס]". הם הוסיפו כי גולדקנופף "הבהיר את זה לראש הממשלה ביום ראשון וגם כעת בפגישה בקריה". הגורמים מדגישים את הדחיפות בנושא: "המצב כרגע שאין בכלל נוסח ואנחנו רוצים שיתחילו לדבר על נוסח".

עם זאת, הם מציינים כי למרות שעמדתם היא "בלי גיוס אין מה להביא תקציב", התקציב צפוי להגיע לכנסת רק בעוד חודשיים-שלושה. לפיכך, האיום בהפלת הממשלה אינו מיידי. לטענתם אין דד-ליין מיידי עד החגים כפי שפורסם אבל כן דורשים מראש הממשלה נתניהו לנהל את הקואליציה ובראשם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין כדי שלא יעכב את התקדמות החקיקה ולמעריב גם נודע שראש הממשלה הבטיח לקיים בימים הקרובים דיון אצלו כדי לקדם את חוק הגיוס, דיון שכאמור לא התקיים בין היתר לאור המצב הביטחוני הרגיש.