אמש (שבת) חוסל בביירות השיח' נביל קאוק. נביל קאוק הוא מבכירי חיזבאללה, שהיה חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה (מועצת השורא) ומילא תפקיד במסגרת הביטחון המסכל של חיזבאללה.

בור בעומק 50 מטר: גופתו של נסראללה חולצה מההריסות בדאחייה | צפו בתיעוד
"מיליון עקורים, צריכים תרומות": ראש ממשלת לבנון מתחנן להפסקת אש

קאוק יליד 20 במאי 1964 ומוצאו מהכפר עבא במחוז נבטיה. הינו בעל השכלה דתית מאיראן. באופן פומבי, קאוק שימש מעת לעת כנציג הנהגת חיזבאללה באירועים שונים.

עד שנת 2016 שימש כסגנו של האשם צפי אלדין במועצה המבצעת, אך הודח מתפקידו מסיבה שאינה ברורה. כיום, סגנו של ראש המועצה המבצעת, האשם צפי אלדין, הוא עלי דעמוש.

המועצה המרכזית (השורא) למעשה אחראית על כלל פעילות חיזבאללה ומתווה את המדיניות של חיזבאללה. בראש המועצה עמד כמובן מנהיג הארגון, חסן נסראללה ,עד ליום מותו ב-27 בספטמבר.

חבריה המרכזיים של המועצה המרכזית הם ראשי המועצות אשר אחראיות על הפעילות המרכזית של חיזבאללה: מועצה מבצעת (אחראית על הפעילות האזרחית), מועצה שיפוטית (בית דין שיעי לאנשי חיזבאללה), מועצת העבודה הפרלמנטרית (פיקוח על הפעילות הפרלמנטרית והפוליטית של חיזבאללה) והמועצה הפוליטית -מדינית (אחריות על יעוץ פוליטי ומדיני למועצת השורא המחליטה ואחראית על קשר עם
גופים פוליטיים).

שיח' נביל קאוק (באמצע) כנציג חיזבאללה בטקס בסיידה זיינב, דרום דמשק (צילום: מכון עלמא)
שיח' נביל קאוק (באמצע) כנציג חיזבאללה בטקס בסיידה זיינב, דרום דמשק (צילום: מכון עלמא)


לאחר חיסולו של עמאד מע'ניה בשנת 2008, לא ברור אם נסראללה הגדיר מי יהיה נציגה של מועצת הג'אהד במועצת השורא. חברי מועצת השורא נבחרים ע"י מאות חברי ה"ועידה הכללית" של הארגון אשר נבחרים בתורם מקרב "הועדות המכינות" אשר מורכבות מחברי כלל הגופים בארגון.

אחד מתפקידיה המרכזיים של מועצת השורא הוא להחליט על זהות המנהיג וחידוש כהונתו מידי שלוש שנים. ברם, עם היבחרו של נסראללה בשנת 1992, חידוש כהונתו של נסראללה הפך לעניין טכני בלבד.

מעבר לראשי המועצות הביצועיות, חלק מחברי מועצת השורא מקבלים תפקידים וסמכויות ספציפיים במסגרת פעילות חיזבאללה, כפי שקאוק קיבל תפקיד במסגרת הביטחון המסכל של חיזבאללה.

את הדברים מסר טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון.