אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות מטעם מפלגת הליכוד וחבר הקבינט המדיני־ביטחוני, שוחח היום (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם "שבע תשע" ברדיו 103fm, בנוגע לאפשרות לעסקת חטופים ולמערכה בצפון. 

"זו האחריות שלנו לפעול על מנת שהחטופים יחזרו למשפחותיהם ובהקדם, אנחנו יכולים לשלם מחירים יקרים על מנת לעשות זאת, נהפוך כל אבן. ארה"ב, וצריך להגיד לה תודה, אבל היא צריכה להפעיל יותר מנופי לחץ גם על המתווכות כמו קטאר שנמצאת בקשר הדוק עם חמאס, שאם לא מתקדמת עסקה הם יפעלו לגרש אנשי חמאס מארצם, צריך לחשוב על כל דרך על מנת שנוכל להשלים את הדבר החשוב הזה".

יצא מהמיינסטרים בלבנון בעקבות החיסולים? מוקדם להספיד את חיזבאללה
דיווחים על פיצוץ בניין בביירות; מפקד חמאס בלבנון חוסל בדרום המדינה

"ישראל מוכנה לשלם מחיר כבד", המשיך. "נפגשתי עם משפחות החטופים וגם עם נציגה ממשפחתה של כרמל גת ז"ל. הבעתי צער עמוק על מה שהיה, הבטחנו ליתר משפחות החטופים שנעשה הכל כדי להחזיר אותם. מה שהבנו – שיחיא סינוואר לא מעוניין לקדם עסקה ולמשוך זמן. בזמן שאנחנו רוצים עסקה, לסינוואר לא אכפת ממה שקורה ברצועה. יש קרוב וחלט בקרב הקבינט וראש הממשלה שרוצים לבוא ולקדם מתווה. עד היום לא הייתה עסקה שאני וחבריי דחינו. לא נצא מהרצועה כי נישאר לשלוט ביטחונית ברצועה על מנת לשלוט בגורמים שרוצים להרים את הראש".

"צריך לנקוט עוד מספר צעדים על מנת להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם", הוסיף. "העובדה שסינוואר מבין שחסן נסראללה לא יכול להציל אותו זה כן יכול להביא להתגמשות שלו ולהביא לשאיפה שלו להביא את החטופים. צריך לטעת בארה"ב ובמדינות אירופה את כל הכלים לפעול מול איראן. מי שגורם לחוסר היציבות באזור שלנו היא איראן. אני רואה שהדבר הזה כן יכול להשלים את המהלך של שלום עם מדינות סוניות באזורנו". 

באשר לחבירתו של גדעון סער לממשלה, כפי שהודיעו אתמול סער וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, אמר כהן: "הצירוף של סער בעיניי חשוב, קורא למפלגות ציונות נוספות להצטרף לקואליציה, לאביגדור ליברמן, ליאיר לפיד, לבני גנץ. אל מול האתגרים שיש לנו, חיזוק הקואליציה, הרחבת הממשלה, זה חשוב". 

בנוגע להתמודדות סער בפריימריז של הליכוד: "להערכתי גם אם גדעון סער יתמודד – הוא ייבחר. אני לא יודע אם הוא חושב על היום שאחרי נתניהו, אבל אני חושב שהוא עצמו מרגיש שהוא חוזר לבית הטבעי שלו בימין, בליכוד. אני חושב שבעת הזו, החלפת שר הביטחון אינה נכונה וטוב שהמהלך לא על הפרק". 

גדעון סער ונתניהו לאחר ההצהרה (צילום: לע''מ)
גדעון סער ונתניהו לאחר ההצהרה (צילום: לע''מ)

"נשאלתי מה דעתי על הסכם הגז", סיפר כהן, "ואמרתי שהוא שגוי מיסודו. המים של מדינת ישראל מתחלקים למים בשטח ריבוני ולמים בשטח כלכלי. לכן ויתור על מים בשטח ריבוני וכלכלי בעיניי זו הייתה טעות בלא הצדקה. בשונה מאותה תחזית שזה ישפר את הביטחון, נהפוך הוא. הם חשבו שאיומים או הפעלת לחץ על מדינת ישראל יכולה לגרום לה להתפשר. הסכם הגז היה שגיאה. אנחנו לא ויתרנו על שום שטח. אני בהחלט אתמוך בביטול ההסכם, אנחנו עושים את העבודה". 

בסיכום דבריו, כהן התייחס לאוהל צה"ל שהוקם בתחילת המלחמה בצפון המדינה: "האם היה צריך לנקוט ביותר אסרטיביות? כן. רואים פעולות מאוד משמעותיות עם חיסול כל הצמרת של חיזבאללה, של נסראללה, דבר שיכול להשפיע בצורה מאוד מהותית על המזרח התיכון. ההזדמנות היא של תושבי לבנון, להסיר מעליהם את העול הזה של חיזבאללה ואיראן שהביאה את המדינה אל עברי פי פחת". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.