מאות מפגינים צעדו הערב (חמישי) ברחובות תל אביב במחאה על הקיפאון במשא ומתן על החזרת 101 חטופים שנמצאים בידי החמאס. "צעדת הזעם", שאורגנה על ידי מחאת הנשים, יצאה מכיכר הבימה לכיוון שער הקריה בדרך מנחם בגין, סמוך למקום בו התכנס הערב הקבינט.

מארגנות הצעדה ממחאת הנשים מסרו: "השבוע ציינו שנה להפקרתם של 101 חטופות וחטופים בשבי החמאס. בלתי נתפס שעברנו מספירה של ימים וחודשים לספירה של שנים. בזמן שלמעלה מ-100 חטופים נמקים במנהרות בעזה, ראש הממשלה מנסה לשכתב את ההיסטוריה, ובציניות מחרידה בשבעה באוקטובר 2024 פוצח בספין התורן - 'מלחמת התקומה'. איך אתה מעז לדבר על תקומה כשהם עדיין שם? הקבינט שמתכנס הערב צריך להתעסק בדבר אחד בלבד - עסקת חטופים. ל-101 חטופים אין זמן למלחמה עם איראן. עסקה - עכשיו!".

תפילה ברחוב מקרבת לבבות? שטות שרק מוח יהודי מעוות יכול להפיץ | שלמה שמיר
התקרבות מפתיעה: כך נראים המגעים בין נתניהו לביידן בנוגע לאיראן

שניר דן, דודה של כרמל גת ז"ל שנחטפה ונרצחה בשבי, נשא דברים נרגשים: "כרמל גת האחיינית האהובה שלנו נחטפה, וכ-11 חודשים היא נלחמה בשביל לשרוד, עשתה הכל כדי להישאר בחיים. היא ציפתה שממשלת ישראל תעשה הכל כדי להחזירה כמה שיותר מהר הביתה. זה הסכם לא כתוב, חוזה בין המדינה לאזרחיה. החוזה הופר והיא שילמה בחייה. כרמל נרצחה בשם פוליטיקה זולה, על ידי אנשים רעים. החטופים ממלאים את חלקם בהסכם. הם שורדים, אך נבגדים על ידי ממשלה אטומה ומושחתת".

שאול לוי, סבה של נעמה לוי שעדיין בשבי, הביע את תסכולו העמוק: "אני כל בוקר מתעורר ונחרד מההכרה כי נתניהו לא רוצה לסיים את הסיפור. נקודה. קיימת הסכמה גורפת בציבור הישראלי כי לא יהיה סיום למלחמה ללא השבתם של כל החטופים. אין אדם בחברה הישראלית שאין לו קשר משפחתי או חברי למישהו מ-1,400 הנרצחים, להרוגים או לחטופים. לא תהיה לנו תקומה עד שנסיר את העננה הכבדה הרובצת מעל ראשינו, ונציל את כל החטופים".

מפגינים סמוך לישיבת הקבינט בקריה (צילום: מאיה כהן)
מפגינים סמוך לישיבת הקבינט בקריה (צילום: מאיה כהן)

לוי המשיך בכאב: "אני חש רגשות אשמה נוראה כלפי נעמה נכדתי, ואני זועק: לא בגדתי בך! כמעט שנה אני מסתובב כארי בסוגר ולא יודע את נפשי מרוב חרדה. שואל את עצמי למה אינני מצליח להגיע אלייך ולהציל אותך. אנחנו שומעים על יכולות מופלאות של שירותי הבטחון והצבא מעבר לגבול, וכאן, ממש לידינו נמצאים 101 חטופים ואין מציל ואין מושיע".

אסתר בוכשטב, אמו של יגב בוכשטב ז"ל שנחטף ונרצח בשבי, קראה למנהיגי המדינה: "לך ראש הממשלה יש סמכות. קח כבר אחריות ותעשה מעשה להצלת החטופים החיים והנרצחים. אם אין לכם יכולת ופתרון להשבתם, תהיו ישרים עם הציבור, קומו וותרו על תפקידכם, והעבירו לאחרים. לחטופים החיים ולחטופים הנרצחים אין זמן. אנחנו משפחה שאיבדנו את בננו בגלל הזלזול בחיי החטופים".

''אין תקומה בלי עסקה'' (צילום: מאיה כהן)
''אין תקומה בלי עסקה'' (צילום: מאיה כהן)

בוכשטב הוסיפה: "אנחנו העם חייבים לעשות הכל, על כולם לצאת ולעשות הכל כדי שהחטופים החיים והנרצחים ישובו אלינו. החיים לשיקום והחללים לקבורה".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, אמרה: "בשעה זאת מכונסים בקריה, ממש כאן, מקבלי ההחלטות. אבל לפי מה שנאמר לנו, נושאי השיחה שעל הפרק לא כוללים את המשא והמתן לעסקת חטופים... ראש ממשלת ישראל מדבר על ביטחון, אבל לחטופים אין ביטחון. ראש הממשלה מוליך שולל את תושבי מדינת ישראל כבר מעל שנה. הוא מכניס למטרות המלחמה את השבת תושבי הצפון לביתם, אבל מה עם החטופים? מתי עופר יחזור לביתו? למשפחה שלו? ביום כיפור הזה תדע ביבי - אין סליחה ואין כפרה על מחדל ההפקרה".