על רקע השינויים באזור והתפתחויות בעקבות אירועי 7 באוקטובר, בעיקר בסביבת רצועת עזה, ולאור ההתפתחויות בשטח לרבות פעילות צה"ל בציר פילדלפי, ובצל דרישות להסדרים ביטחוניים חדשים בגבול עם עזה ובמעבר רפיח, העיתון "אל-ערבי אל-ג’דיד" מדווח כי גורמים מצריים בכירים בוחנים הצעות הנוגעות למצב בגבול מצרים-עזה ולאזורים C ו-D בהסכם השלום עם ישראל.

על פי הדיווחים, הבחינה כוללת לא רק את בקשות ישראל להסדרים ביטחוניים בגבול, אלא גם אפשרות להתקנת אמצעי ניטור טכנולוגיים מעל ומתחת לקרקע למניעת הברחות והתחפרויות. הדיונים עוסקים גם במצב החדש בצפון סיני מאז 7 באוקטובר, ובוחנים אפשרות לפריסת כוחות וכלי נשק כבדים באזור C, כחלק מהיערכות מצרית לאבטחת הגבול.

לא רק פגישה דיפלומטית: האיום שהעביר שר החוץ האיראני ליורש העצר הסעודי

הדיונים על שינויים אפשריים בנספח הביטחוני של הסכם קמפ דייוויד נועדו להתאים את ההסכם למציאות הנוכחית והעתידית, כולל הצעות לגבי המצב בעזה לאחר סיום הלחימה והסדרים חדשים במעבר רפיח. זה עשוי לדרוש שינויים בניסוח חלק מסעיפי הנספח הביטחוני, כולל אפשרות לשינוי כללי פריסת הכוחות המצריים בצפון סיני והסדרת מעמד הכוחות שנפרסו לאחרונה.

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

על פי הדיווח, התקיימו התייעצויות נרחבות בנושא זה בין גורמי ביטחון וצבא ממצרים, ישראל וארצות הברית, במספר מפגשים משותפים של משלחות. עם זאת, מצרים טרם נתנה תשובה סופית לגבי הסכמתה לעיקרון השינוי. מומחה למשפט בינלאומי ושמירת שלום לשעבר בבלקן, תא"ל (מיל') איימן סלאמה, הדגיש את הצורך של מצרים להיערך לשינוי צפוי זה לאחר התייצבות המצב, במיוחד לאחר סיום הלחימה ברצועת עזה. הוא העריך כי ישראל עשויה לנצל את הישגיה הצבאיים והנוכחות הצבאית שלה באזור, אשר לדבריו מהווה הפרה של הסכם השלום בין מצרים לישראל ושל פרוטוקול פילדלפי משנת 2005.

הנספח הביטחוני להסכם חילק את הגבול לארבעה אזורים עיקריים, שלושה מהם בחצי האי סיני בשטח המצרי (A, B, C), ואחד בצד הישראלי (D). ההסכם אפשר נוכחות צבאית ישראלית מוגבלת של ארבע גדודי חי"ר, לא יותר מ-4,000 חיילים, באזור D, עם ביצורים שדה מוגבלים ומשקיפי או"ם. הכוח הישראלי באזור זה לא כלל טנקים, ארטילריה או טילים, למעט טילים אישיים קרקע-אוויר.

אזורים C ו-D הם חלק מהחלוקה הגיאוגרפית שנקבעה בהסכם השלום בין מצרים לישראל. אזור C ממוקם בחצי האי סיני, בצד המצרי של הגבול, ומשתרע לאורך הגבול עם ישראל ורצועת עזה. במקור, מצרים הורשתה להחזיק בו רק כוחות משטרה קלים, אך ב-2005, לאחר נסיגת ישראל מעזה, הותר למצרים לפרוס 750 חיילים באזור זה, וב-2021 בוצע תיקון נוסף שאפשר הצבת כוחות עם נשק כבד יותר.

לעומת זאת, אזור D נמצא בצד הישראלי של הגבול, והוא האזור היחיד מבין הארבעה שאינו בשטח סיני. על פי ההסכם המקורי, ישראל הורשתה להחזיק באזור זה כוח צבאי מוגבל של עד ארבעה גדודי חי"ר, ללא טנקים, ארטילריה או טילים (למעט טילים אישיים נגד מטוסים), יחד עם כוח משקיפים של האו"ם.