בראיון מקיף ונוקב לפודקאסט "הגורמים המעורבים" של מעריב, מתמקד יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה, בסוגיית חוק הגיוס ומזהיר מפני ההשלכות החמורות של מה שהוא מכנה "חוק ההשתמטות". לצד זאת, הוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה במגוון נושאים, מניהול המלחמה ועד למדיניות החוץ. 

לפיד מתנגד בתוקף להצעת חוק הגיוס הנוכחית. הוא מסביר: "יש לצה"ל 11 אלף פצועים וקרוב ל-750 הרוגים. אם היו חסרים עשרת אלפים חיילים לפני המלחמה, עכשיו חסרים 22 אלף. אין מקום אחר להביא אותם אלא מהציבור החרדי".

"אי אפשר להמשיך להעלות עוד ועוד ועוד את הלחץ על אותם אנשים, להאריך את השירות הסדיר, להזמין אנשים למאתיים ימי מילואים, לתת לכלכלה להתפרק."

אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית ויאיר לפיד ראש האופוזיציה ומייסד ויו''ר ''יש עתיד'' (צילום: אלוני מור)
אנה ברסקי, כתבת פוליטית-מדינית ויאיר לפיד ראש האופוזיציה ומייסד ויו''ר ''יש עתיד'' (צילום: אלוני מור)

לפיד אינו משוכנע כי הממשלה תיפול בגלל אי הסכמות סביב חוק הגיוס, אך קורא לחברי הכנסת לשקול מחדש את עמדתם: "הדיון פה הוא לא דיון על פוליטיקה. זה דיון האם חברי כנסת מסוגלים נפשית להסתכל למילואימניקים האלה בעיניים, להסתכל לפצועים האלה בעיניים... ולהגיד להם, 'כן, אנחנו הצבענו על זה שנמסד את ההשתמטות והשרירות של הציבור החרדי'."

בהתייחסו לניהול המלחמה, לפיד מותח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. "מלחמה שהייתה צריכה להימשך חודשיים, נמשכת כבר שנה," הוא אומר. "תפיסת הביטחון הישראלית כל השנים אמרה שאנחנו מוכרחים מלחמות קצרות." הוא מוסיף: "אתמול דיברתי עם מישהו שעשה 208 ימי מילואים, ועכשיו קראו לו עוד פעם." 

יש ליו"ר האופוזיציה מה לומר גם על מדיניות החוץ של הממשלה. "אין לנו היום מדיניות חוץ מנוהלת," הוא טוען. "מדיניות חוץ של מדינה עוסקת בזיהוי מראש של בעיות ובטיפול בהן." 

יאיר לפיד: "נעניק לממשלה רשת ביטחון על עסקת החטופים" (צילום :דוברות הכנסת)

הוא מדגיש את חשיבות הדיפלומטיה בעת משבר ומביע דאגה מהיחסים המתדרדרים עם בעלות ברית מסורתיות של ישראל. בהתייחסו לידידו הוותיק, נשיא צרפת עמנואל מקרון, הקורא להטיל אמברגו נשק על ישראל ומתכוון לקדם הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, לפיד אומר: "אני כועס עליו. אלה החלטות לא טובות, זו תפיסה לא נכונה." 

הוא מוסיף: "אמברגו נשק זו התנהגות שגויה אנטי-ישראלית ברגע לא נכון, וזה גם מתחיל במחדל מדיני." לפיד מגן על ההסכם הימי עם לבנון שנחתם בתקופתו כראש ממשלה. "אני חושב שזה היה הסכם מצוין ואני מאוד גאה בו," הוא אומר. הוא מסביר את פרטי ההסכם ומדגיש: "בסוף מה שהלבנונים קיבלו בהסכם הזה זה מים מלוכלכים, ומה שאנחנו קיבלנו זה גבול מסודר." 

ברקע הדיונים המתנהלים בישראל ומול הממשל האמריקני על אופן התגובה הישראלית למתקפת הטילים האיראנית, לפיד קובע כי הצעד הנכון הוא תקיפת מתקני הנפט של איראן כתגובה להתקפות על ישראל. "אני חשבתי ועודני חושב שהתגובה הנכונה על שני סיבובי ההפצצות על ישראל היא לתקוף את מתקני הנפט," הוא אומר. הוא מוסיף: "הכלכלה של איראן היא עקב אכילס שלה, והיה ונשאר תמיד." 

יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)

ומה המסקנות של יו"ר האופוזיציה אחרי שנה של קרע בעם סביב הרפורמה המשפטית ועוד שנה של מלחמה קשה ורב-זירתית?
"אחדות במדינות דמוקרטיות היא ביטוי שצריך לבחון אותו בזהירות," הוא אומר. "דמוקרטיות שמסוכסכות ומבולגנות ניצחו שתי מלחמות עולם, נתנו זכויות לנשים ולמיעוטים והגיעו לירח." הוא מדגיש את חשיבות הביקורת והדיון הפתוח גם בעת משבר לאומי.

בנוגע לשאלה, מה התפקיד של ראש האופוזיציה בזמן מלחמה, בעודו מתבונן מהצד, נטול כלים ויכולת להשפיע על הליכי קבלת ההחלטות, לפיד אומר: "אם לא הייתה אופוזיציה במדינת ישראל, כבר אף אחד לא היה מדבר על החטופים. זה היה נעלם מהתודעה כי יש מאמץ מכוון של השלטון להעלים את זה מהתודעה."

במהלך השיחה לפיד חוזר שנה אחורה ומדבר על האירועים שקדמו למלחמה. הוא מספר: "יומיים לפני יום הכיפורים באתי לצוות התקשורת שלי ואמרתי שאני הולך לעשות מסיבת עיתונאים כדי להזהיר מאסון ביטחוני שעומד ליפול עלינו." הוא מוסיף: "הלכתי לוועדת חוץ וביטחון לקרוא את מה שנקרא החומרים השחורים ונחרדתי עוד יותר ועוד יותר. הכול היה שם."