שרים וחברי כנסת מהקואליציה השתתפו אתמול בכנס "התיישבות בעזה" באזור קיבוץ בארי. בין המשתתפים - השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וחברי כנסת מהליכוד, ביניהם אביחי בוארון ששוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM על הנושא.

"מדינת ישראל, ממשלת ישראל, הקואליציה ואנחנו בתוכה מחויבים קודם למטרות המלחמה: שחרור החטופים והשמדת יכולותיו הארגוניות והצבאיות של חמאס. זה לפני הכל", אמר בפתח השיחה. "מותר לדבר וצריך לדבר. המטרה אתמול הייתה לשים על השולחן רעיון ציוני קלאסי שאומר שממשלת ישראל, הקבינט, לאחר השגת מטרות המלחמה יצטרך לשקול שימוש בכלי הזה שקוראים לו התיישבות כדי לייצב מצב ביטחוני". 

"אני חושב שמותר וצריך לדבר על שימוש בכלי המאוד חשוב והמאוד ציוני וקלאסי של התיישבות על מנת לייצב את הביטחון בדרום הארץ ובארץ כולה. למה? למדנו ב־20 השנים האחרונות כי במקום שבו יש התיישבות, הצבא נמצא באופן סדיר. אני יודע שאני צריך לעשות הכל כדי לא לאפשר שוב טבח בבנינו ובנותינו", הוסיף.

לדבריו, "'ביום שאחרי' נצטרך לשאול את עצמנו את השאלה איך אנחנו משמרים את המצב הביטחוני, שלא יתהפך עלינו כמו שהיה ב-7 באוקטובר. כשאתה מדבר על התיישבות בתוך עזה, זה מתחבר לרעיון משיחי-ציוני. הציונות היא מאוד משיחית".

שטח כינוס סמוך לעזה (צילום: פלאש 90)
שטח כינוס סמוך לעזה (צילום: פלאש 90)

"היה דיון בין יגאל אלון למשה דיין אם צריך להתיישב בגב ההר. הם ידעו שהתיישבות מביאה ביטחון. לא אני המצאתי את המשפט שבמקום האחרון שבו תעבור המחרשה, שם יעבור הגבול. המטרה אתמול הייתה לשים על השולחן רעיון ציוני קלאסי שאומר למדינת ישראל שלאחר השגת מטרות המלחמה, נצטרך לעשות שימוש בכלי הזה שנקרא התיישבות לשינוי במצב הביטחוני", אמר.

בהמשך השווה בוארון בין המצב הביטחוני ברצועת עזה לבין המצב ביהודה ושומרון: "אנחנו רואים ביהודה ושומרון, שהריכוז היהודי הגדול בעולם לא מותקף משם כי הצבא שם, והוא שולט במרחב. אני זוכר את הפיגועים שם. גם בעוטף יש תושבים שנפגעו, אולי לא נשים אותם שם? מה מביא יותר ביטחון? כל מה ששילמנו בדמים מרובים הוא כאין וכאפס ממה ששילמנו ביום אחד".

"יש ביהודה ושומרון חצי מיליון אזרחי ישראל מול מיליון וחצי-שני מיליון ערבים. אנחנו מאפשרים למערכת הביטחון ולצבא לשלוט בשטח בצורה אפקטיבית ביהודה ושומרון. זה מונע כניסה של מחבלים ומונע ירי של טילים למרכז הארץ, ועדיין יש מה לעשות ביהודה ושומרון. אם לא היינו יוצאים מנצרים ומגוש קטיף, הייתה שליטה אפקטיבית הרבה יותר מהותית של הצבא", ציין.

כוחות צה''ל באיו''ש (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל באיו''ש (צילום: דובר צה''ל)

האם התערות בשטח עם ריכוז פלסטיני גדול לא תגרום לאזרוח בפועל של התושבים הפלסטינים בו? בוארון סבור שלא: "יש סטטוס של תושבות, כמו במזרח ירושלים. תושבים שאינם אזרחי ישראל, אך כן מקבלים שירותים ממדינת ישראל. אחרי 7 באוקטובר אני יודע שאני אתיישב גם על הירח אם צריך, כדי לא לאפשר שוב טבח בבנינו או בנותנו מכל המגזרים וכל הסוגים".

ומה בנוגע ללבנון? חבר הכנסת הציע פתרון שונה: "הפתרון לגבי לבנון הוא אחר. בלבנון יש מדינה, והיא מחולקת לארבעה פלגים. ישראל, יחד עם המערב, צריכה ליצור איזונים אחרים ממה שהיה עד היום. חיזבאללה לפת את המדינה יחד עם הפלג השיעי שבה, ואנחנו צריכים להעצים את הפלגים המתונים יותר כדי לייצר מדינה מתונה יותר. לא צריך התיישבות שם".

סייע בעריכת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm