מול אתגרי השעה המורכבים שניצבים בפני ישראל, התייצב אמש (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לראיון מקיף עם רשת התקשורת הצרפתית CNEWS. בשיחה שנערכה בירושלים, פרש נתניהו את משנתו המדינית-ביטחונית, החל מהערכת המצב בזירת הלחימה בעזה, דרך מורכבות היחסים עם צרפת, ועד לגל האנטישמיות המתגבר באירופה.

בהערכת המצב הצבאית פתח נתניהו ואמר: "אנו ניצבים בתחילת סיומה של המערכה, אך טרם הגענו לקו הסיום. הנחתנו מהלומה משמעותית על יכולות הלחימה של חמאס, ובתוך כך חיסלנו את המפקד שהוביל את המתקפה העקובה מדם ביותר בתולדות ישראל. זו איננה רק מלחמתנו - זוהי מלחמתכם. זהו עימות בין תרבות לברבריות, החורג מגבולות המאבק בטרור". 

בהמשך דבריו תיאר נתניהו את זוועות חמאס: "שבנו לאפלת ימי הביניים. כוחות הטרור של חמאס, שאך לפני שנה ביצעו מעשי אונס ועריפת ראשים של נשים, רצחו גברים ושרפו תינוקות בעודם בחיים - מעשי זוועה המזכירים את הנאצים. אנו נלחמים גם בשמכם - הם רצחו מורה בצרפת וכומר בכנסייתו. טרוריסטים קיצוניים אלה אינם מבחינים בין נוצרים, ערבים או יהודים. על צרפת לתמוך בישראל", הדגיש.

בנימה ביקורתית התייחס נתניהו לעמדת צרפת: "שיחתי עם עמנואל מקרון הותירה בי אכזבה עמוקה. בעוד שבראשית המערכה הביע תמיכה בישראל, עם הזמן ניכר שינוי בעמדתו, והוא נקט קו המנוגד לאינטרסים המשותפים שלנו. הוא הטיל אמברגו על ישראל, בעוד איראן ממשיכה לחמש את החיזבאללה והחמאס ללא מפריע".

בהתייחסו להחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי ולדרישת התובע להוציא נגדו צו מעצר, הבהיר ראש הממשלה: "במשטר דמוקרטי, כאשר מתקבלת החלטה או פסק דין בלתי צודקים, זכותנו וחובתנו להשמיע קול מחאה - זהו מהותו של חופש הביטוי. החלטה זו מסכנת את האמת ותהפוך את בית הדין, בדומה לאו"ם, לחסר משמעות. כל דמוקרטיה הנאבקת בטרור עלולה למצוא עצמה נאשמת, בעוד מחבלים כיחיא סינוואר לא יועמדו לדין".

עמנואל מקרון, בנימין נתניהו (צילום: AFP)
עמנואל מקרון, בנימין נתניהו (צילום: AFP)

"לא ארתע ולא אסוג", הדגיש נתניהו. "נמשיך במערכה עד להשגת ניצחון מוחלט. זוהי לא רק שאלה קיומית עבורנו, אלא מאבק על הישרדות התרבות המערבית. חיילינו, באומץ ליבם, מוכיחים זאת מדי יום".

בסוגיית הסיוע ההומניטרי לעזה, הדף נתניהו את הביקורת: "לעיתים חמאס עצמו מונע את העברת משאיות המזון. ישראל מאפשרת מעבר סיוע הומניטרי, בעוד חמאס מרעיב את האוכלוסייה הפלסטינית. האשמת ישראל בהרעבת התושבים היא אבסורדית. איננו פוגעים באזרחים במכוון - להיפך, אנו משקיעים מאמצים חסרי תקדים בהתרעה ופינוי באמצעות מיליוני שיחות והודעות".

בהתייחסו ליוניפי"ל, הכחיש ראש הממשלה כל פגיעה מכוונת בכוחות האו"ם, והאשים את החיזבאללה בשימוש ציני בהם כמגן אנושי. "לבנון נפלה לידי איראן, לא ישראל", הדגיש. "מאבקנו הוא בחיזבאללה. ההפגנות השמחה ברחבי המזרח התיכון לאחר חיסול מנהיגי טרור בסוריה ובלוב מעידות על הבנת האיום האיראני. מטרתנו - שחרור לבנון מאחיזת החיזבאללה ואיראן".

יוניפי''ל (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
יוניפי''ל (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

בהתייחסו לתקיפה על מעונו בקיסריה ב-20 באוקטובר, תיאר נתניהו את חומרת המעשה: "זוהי מתקפה נפשעת, המקבילה לתקיפת נשיא צרפת ורעייתו בחדר משכבם. נגיב בעוצמה - הם שיגרו לעברנו 300 טילים ארוכי טווח בשתי מתקפות, ההתקפה המסיבית ביותר בתולדות המדינה. תגובתנו תהיה הולמת".

באשר לחטופים המוחזקים בידי חמאס מאז מתקפת ה-7 באוקטובר, הצהיר נתניהו נחרצות: "יעדנו - השבת כולם. המערכה לא תסתיים כל עוד נותר ולו חטוף אחד בשבי. חובתנו להשיב למשפחות את יקיריהן, בין החיים ובין שאינם עוד בחיים. בין החטופים נמנים גם אזרחים צרפתים, ורבים מבני עמם נרצחו ב-7 באוקטובר. צרפת מבינה זאת, אך מנהיגה מתעלם. זוהי מלחמתכם לא פחות ממלחמתנו - לאחר שיסיימו עמנו, יפנו ישירות אליכם".

על רקע התגברות האנטישמיות בצרפת, הגדיר נתניהו את התופעה כ"מחלה המשנה צורתה אך לא מהותה. בעבר האשימו אותנו ברצח ילדי נוצרים, והיום מטיחים בישראל אותן האשמות שווא. לאחיי היהודים בתפוצות אני קורא: התקוממו, אל תיכנעו לפחד. שאו ראשכם בגאון והתייצבו מול האנטישמיות. אל תניחו להם לנצח, אל תיסוגו למחתרת. היו גאים במורשתכם, ולכל ידידי תרבותנו אני קורא - התייצבו לצדנו במאבק נגד האנטישמיות".

בסיום הדגיש: "שנאה זו, שראינו בשואה, מאיימת להתפשט בחברה כולה. האנטישמיות המודרנית מכוונת להשמדת המדינה היהודית היחידה. אין זו רק מתקפה על העם היהודי, אלא על כלל החברות החופשיות. חובתנו המשותפת להתייצב יחדיו במערכה זו".