שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, שלח מכתב תקיף לצנזור הצבאי הראשי, לאחר שמספר פניות מעיתונאים "הצטברו" על שולחנו ובהן חשש ממש לכך שהצנזורה חורגת מסמכויותיה.  

"בחלק מהמקרים מידע שפרסומו נאסר על ידי כלי תקשורת אחד - נמסר על ידי דובר צה"ל זמן קצר אחר כך באופן בלעדי לכלי תקשורת אחרים", כתב קרעי. 

אתמול (ראשון), הכתב הפוליטי של "ישראל היום", יהודה שלזינגר, צייץ ברשת ה-X (טוויטר לשעבר), תמלול של שיחתו עם הצנזורה. שלזינגר ביקש מהצנזורה לפרסם מספר הנוגע לחטופים בשבי חמאס, ולפי הנוהל פנה לצנזורה לקבלת אישור. רק שבוע לאחר מכן בקשתו לכאורה אושרה: "אנחנו בסדר עם המספר", שלזינגר השיב "לא הבנתי, אנחנו מנהלים כרגע משא ומתן?". בציוץ כינה את הצנזורה: "שכונה".

לפני מספר ימים, פורסם ברשת ה-X על ידי הכתב הצבאי של "כאן 11", איתי בלומנטל: "ערב בשני ברציפות, ידיעה שנפסלה לי על ידי הצנזורה, פורסמה מילה במילה בערוץ אחר. מה אתם הייתם עושים?". 

מקרה נוסף וחריג נרשם בשבוע שעבר כאשר הכתב הצבאי של גלי צה"ל, דורון קדוש, מתח ביקורת קשה על הצנזורה לאחר שהתבקש ממנה לדווח דיווחי שקר. "עד עכשיו הצנזורה התירה לפרסם שהכטב"מ פגע 'בסמוך לבית ראש הממשלה', שזה כמובן כפי שניתן לגלות כעת - שקר" כתב קדוש. "אני יכול להעיד שזו לא הפעם הראשונה שהצנזורה מבקשת ממני לכתוב דברים לא נכונים כדי להסתיר דברים מסוימים מטעמי ביטחון" הוסיף.

לאור זאת, כאמור, שר התקשורת פנה במכתב לרשות השניה על התנהלות הצנזור הצבאי והשימוש לכאורה שנעשה בכלי הצנזורה משיקולי תדמית. "נראה כי לאחרונה גבולות הסמכות של הצנזור הצבאי הראשי היטשטשו. מצד אחד, חדשות לבקרים, אנו מגלים על המרקע ידיעות והדלפות מתוך הקבינט, שעל פי השכל הישר נראה כי רצוי היה שלא יובאו לידיעת אויבינו, ומן הצד השני נראה כי פעמים רבות חופש הביטוי מוגבל ממניעים שאינם בטחוניים, אלא יח"ציים בלבד".

בסוף המכתב רשם קרעי: "אבקשכם לקיים דיון בנושא ולבחון את הכלים העומדים לרשותנו, הן בהנחיות לגופים מפוקחים או בחקיקה, להתמודדות עם התופעה הנ"ל".

המכתב ששלח קרעי לצזנור הצבאי הראשי (צילום: דוברות משרד התקשורת)
המכתב ששלח קרעי לצזנור הצבאי הראשי (צילום: דוברות משרד התקשורת)