בני משפחות החטופים השתלטו היום על חדר ועדת הפנים והגנת הסביבה בקומה הראשונה בכנסת, והקימו את "הוועדה להצלת החטופים". המחאה החריפה מגיעה עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, כשברקע 101 חטופים עדיין מוחזקים בידי חמאס, 388 ימים אחרי ה-7 באוקטובר.

מהומה התפתחה במזנון הכנסת כאשר מספר מפגינים מרחו על ידיהם דם ועטו מסכות שעליהן תמונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ואריה דרעי. בסופה, משמר הכנסת הסיר את המסכות מפניהם.

בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות, ח"כ פנינה תמנו שטה, התקיים דיון לציון התאריך העברי למתקפת חמאס על ישראל. חברותיה ובנות משפחתה של נעמה לוי, תצפיתנית שנחטפה מנחל עוז, נכנסו לוועדה בלבוש ובמראה מסרטון החטיפה המטלטל של נעמה.  

ד"ר אילת לוי שחר, אמה של נעמה לוי אמרה בוועדה: "פשוט לא מחזירים, הם פשוט נמצאים שם. זה מה שהעולם רואה וזה מה שהמדינה שלנו רואה וזה מה שאנחנו חווים כל יום. אני רוצה להשמיע את הקול של נעמה ואני לא יודעת איזה עוד מילים לומר. המיצג השקט והדומם הזה מזכיר לכולנו שזה מה שנמצא עכשיו, זה הפיגוע של ה07.10 ואנחנו עדיין ב07.10.23. אין מה לדאוג מעוד פעם ה07.10 כי הוא עוד לא נגמר, הפיגוע הזה ממשיך כל הזמן. יש פיגוע שעדיין לא הצילו ממנו את הפצועות, הפצועים והנפגעים. תזכרו שזאת הייתה יכולה להיות כל אחת מאיתנו. זאת הילדה שלי והיא צריכה לחזור. הם כולם צריכים לחזור".

מיצג ''מתלבשות כמו נעמה'' בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)
מיצג ''מתלבשות כמו נעמה'' בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)

ירדן גונן, אחותה של רומי החטופה בעזה, הקריאה בדמעות עדויות מזוויעות של ניצולי הטבח ואנשי זק''א: "המחבלים שעשו את זה הם אותם המחבלים שמחזיקים כרגע את אחותי ואת כל החטופים".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן, הכריזה על הקמת ועדה חדשה בכנסת, "וועדה להצלת החטופים" שהוקמה בחדר ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות חבר הכנסת יעקב אשר: "אי אפשר להמשיך יותר בשגרה. יקירינו נמקים בשבי במנהרות המוות כבר 388 ימים בתנאים לא אנושיים ובבית הזה - עולם כמנהגו נוהג".

אסתר בוכשטב, אמו של יגב בוכשטב ז''ל, שיתפה בכאב על הוצאתו להורג של בנה במנהרות החמאס, והוסיפה: "חייבים להוציא אותם לפני שהם יחזרו כמו הבן שלי והחטופים האחרים בשקיות. תפסיקו לדבר על דברים אחרים!"

אימו של יגב בוכשטב ז"ל (צילום :מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)

בתוך כך, נתניהו כתב הקדשה בספר שנה למלחמת חרבות ברזל במשכן הכנסת: "לזכרם של יקירינו וגיבורינו שנפלו ביום שחור ובמלחמת התקומה שבאה בעקבותיו. עם ישראל חי ועם ישראל מנצח".

הקדשה בספר המלחמה  (צילום: ללא קרדיט)
הקדשה בספר המלחמה (צילום: ללא קרדיט)

המשפחות הודיעו כי בכוונתן להמשיך ולקיים דיונים בוועדה לאורך כל כנס החורף של הכנסת. "על כל חבר כנסת הגון להתייצב מולנו המשפחות, להסתכל לנו בעיניים, לשמוע את הסקירה המקצועית על מצב יקירינו ולהתחיל לפעול", הצהירו. "יש לנבחרי הציבור את הכוח להפעיל את כל כובד משקלם כדי לקדם עסקה שתציל חיים ותחזיר את כולם".