לאור הכרעתה הקרבה של ממשלת ישראל לגבי סוגיית הקמתם של נמלי תעופה בינלאומיים נוספים ומשלימים לנתב"ג, שלחו היום (שני) ראשי המרחב הכפרי מכתב לשר הפנים משה ארבל, בנושא המשמעויות וההשפעות ההרסניות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל על אזור הצפון כולו. כידוע, כבר מעל עשור שמקדמים את תכנון שדה התעופה בעמק יזרעאל בלבד, על אף החלטת הממשלה לקדם תכנון של שני שדות תעופה במקביל - בעמק יזרעאל ובנבטים.

כאמור, מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, יו״ר המרכז לשלטון אזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג׳ג׳ ומזכיר התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה פנו היום לשר הפנים, משה ארבל בדרישה לעצור כל מהלך שמקודם במוסדות התכנון בנוגע להקמת שדה התעופה הבא של מדינת ישראל עד לסיום המלחמה. 

במכתב ששלחו, הדגישו כי מדינת ישראל ניצבת בפני צומת דרכים קריטי בנושא הקמת שדה תעופה בינלאומי שני: ״החלטה על מיקום השדה היא החלטה אסטרטגית לאומית שיכולה להשפיע על המשך ההתפתחות של המדינה״, פתחו. "מלחמת 'חרבות ברזל' הוכיחה כי נדרשת חשיבה חדשה על כל תחומי החיים בנושא תשתיות אסטרטגיות של אנרגיה, ביטחון תזונתי והתלות במדינות אחרות, פיתוח ענף הבנייה והתלות בעובדים זרים, פיזור האוכלוסייה מעבר לגוש דן ועוד״. 

הם הזכירו במכתבם כי כבר למעלה משנה שמדינת ישראל שרויה במלחמה קשה מאד: ״משרדי הממשלה, מוסדות התכנון, ראשי הרשויות וחיל האוויר עסוקים מאד ואינם קשובים באופן מוחלט לתכנון שדה התעופה. ראשי הרשויות והמועצות האזוריות הסובבות את רמת דוד - עסוקים בניהול הרשות בעת מלחמה תחת איום ופגיעות משמעותיות של טילים, כטב"מים ורקטות. למעלה מ-40 טילים נפלו בסמוך לרמת דוד ומאות רקטות מיורטות מדי יום״, הזכירו את הסכנה שבהקמת שדה תעופה באזור הבסיס הצבאי רמת דוד, המהווה יעד אסטרטגי עבור חיזבאללה

עוד הוסיפו כי ״ראשי הרשויות פועלים ללא הרף במיגון בתי הספר, תמיכה בעסקים הסגורים, תמיכה במשפחות שכולות, פצועי צה"ל, ומשפחות החטופים, ועל כן לא זו העת לדון בתכניות הרות גורל, בעלות פוטנציאל לשנות לעד את עתיד המרחב והרשויות״. 

במכתב מדגישים ראשי המרחב הכפרי כי ״מצב דברים זה משתלב עם התעלמות מתמשכת מחוות דעת מומחים ואף מחוות דעת ממשלתיות המצביעות על כשלים בהליך תכנון שדה תעופה משלים ברמת דוד, אשר לעצמם מחייבים חשיבה מחדש. קשה להשתחרר מהתחושה שחלק מהמתכננים נצמדים להחלטות ישנות - תוך התעלמות ממשית מהנזק האדיר שייגרם להתיישבות על פני שטחים רחבים, תוך התעלמות מהרשויות המקומיות, על אף נתונים ברורים ואובייקטיבים״, ציינו. ״לו הייתה נערכת חשיבה פתוחה, לא ניתן היה להימנע מהמסקנה כי הקמת שדה תעופה בנבטים תוכל להתבצע במהירות, בחסכון כספי ותוך שיתוף פעולה עם רשויות הדרום המשוועות לשדה התעופה כחלק משיקום הנגב לאחר אסון השבעה באוקטובר״. 

ראשי המרחב הכפרי פנו לשר הפנים ״בדרישה לעצור כל מהלך שמקודם במוסדות התכנון בנוגע להקמת שדה התעופה הבא של מדינת ישראל עד סיום המלחמה, ולאפשר חזרה לשולחן הדיונים ולהכריע בין החלופות בצורה שקולה ומעמיקה, מתוך ראייה רחבה של טובת מדינת ישראל״. בנוסף, הם קוראים לקדם את הכנת תסקיר ההשפעה על הסביבה לשדה התעופה בנבטים בלבד - על מנת שבבוא העת ניתן יהיה לשקול בין החלופות באופן מאוזן ואובייקטיבי כפי שהורתה בזמנו המועצה הארצית.