ארבע הצעות לפיזור הכנסת נידחו היום על ידי חברי הכנסת, אשר הגיעו בנוכחות גדולה למליאה. בהצעה הראשונה, אותה העלתה ח"כ זהבה גלאון, נרשמו 49 ח"כים בעד ההצעה, כש-52 נגד, ללא נמנעים. בהצעה השנייה, לה אחראי יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, נרשמו 50 ח"כים בעד, לעומת 53 מתנגדים, ללא נמנעים. הצעתו של איימן עודה עמדה על 48 בעד וכ-53 התנגדו. להצעתו של אחמד טיבי היו 48 ח"כים בעד, וכ-53 נגד, ללא נמנעים. גם ראש הממשלה נתניהו הגיע להצבעה, 



אך עוד לפני כן, כאשר הציגה יו"ר מרצ זהבה גלאון את הצעת החוק שלה לפיזור הכנסת, היא ניצלה את הבמה על מנת לתקוף בצורה חריפה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואת יו"ר האופוזיציה, יצחק בוז'י הרצוג, איתו היא מנהלת ויכוח עז בחודשים האחרונים: "הכנסת הזאת צריכה להתפזר הן בגלל הקואליציה והן בגלל האופוזיציה", אמרה.



"רק לפני כמה ימים ראינו כתבה על מערכת הבחירות האחרונה איך ראש הממשלה נתניהו, בשביל לקחת שלטון, היה מוכן להפקיר יותר מ-20 אחוז מאזרחי המדינה. בכל יום הממשלה מתנהלת באותה התנהלות וחוסר אחריות . יש לנו מדינה שסועה ופצועה שמתמודדת כל יום עם טרור וזכינו במקום ראשון בעוני בממדינות ה-OECD, אבל לממשלה אין תשובה לטרור אין תשובה לפערים חברתיים".



"לכן כל מה שראש הממשלה עסוק בו זה הפצת אלימות והסתה ושיסוי. רק שיסוע והפעלת משטרה חשאית ושימוש בפרקטיקות של סתימת פיות ודה לגיטימציה לארגוני שמאל. זו לא מנהיגות זו פחדנות. צדק וערכים יותר גדולים מכל היועצים האסטרטגיים שלכם והם ינצחו בסוף. הממשלה מופקרת וחסרת אחריות שתעשה הכל להשאר בשלטון, כולל לרמוס אזרחים שלה ולכן היא צריכה ללכת הביתה.



"מספיק לנו. ממשלת ימין קיצוני שכבר לא מסתתרת מאחורי מסיכות ומתפארת בגזענות ובלאומנות שלה. אני חושבת שאחרי שנה זו הגיע הזמן שנתעורר ונתפכח לאתגרים הצפויים לנו. צריך לומר לממשלה נמאס לנו מכם. 



הרצוג: "זאת לא אופוזיציה, זאת קריקטורה"


 
לאחר מכן עברה ותקפה את הרצוג: "שמעתי אותך והתביישתי. זו לא אופוזיציה. זו קריקטורה של אופוזיציה. אתה לא ראש האופוזיציה שלי כי אין דבר שהציבור בישראל זקוק לו יותר מתקווה. אתה מוותר על פתרון שתי מדינות. אתה משווה בין ימין קיצוני למרצ? אתה השתגעת? מה עוד אתה מוכן לעשות כדי לקושש קולות מהימין. שמעתי שאתה אומר שאנחנו לא ימין קיצוני ולא מרצ, אתה עוד רגע יאיר לפיד. ממש כמו ביבי. 

"הציבור לא צריך אותך. הוא פשוט יצביע ביבי. גם יאיר לפיד חי באשליות. רוצה להיות במרכז ולהסתופף בקונצנזוס. מלפיד לא היו לי ציפיות. אבל לומר 'אנו לא ימין קיצוני ולא מרצ? לא אתן לך להשפיל את מרצ במסע האומלל הזה. אין סימטריה בין ימין ושמאל. אין סימטריה בין שורפי תינוקות למרצ וארגונים לזכויות אדם כי רוצחים אידיאולוגים צמחו בחצר האחורית של הימין ולא של השמאל. רוצחים צמחו ביבלית של מחנה אחד. אני גאה לייצג מפלגת שמאל ואתה מצטרף ללגיטמציה לשמאל? מילא יאיר לפיד".

קודם לכן, כשהציג את הצעת החוק לפיזור הכנסת, אמר הרצוג: "אין ביטחון. אזרחי ישראל נדקרים ונדרסים כל יום ואף אחד במדינה לא בטוח. יש פה כשלון משמעותי של הממשלה שלא שומרת על ילדינו ועל אזרחינו ומי שלא מסוגל לתת ביטחון, שילך הביתה. אין זכות קיום לממשלת כישלון שלא דואגת לביטחון".

עוד אמר יו"ר המחנה הציוני על ראש הממשלה, כי בבחירות הוא איים שבוז'י וציפי יביא את דעאש לירושלים. "מי שהביא את דעאש לירושלים זה נתניהו. עכשיו התפרסם שמלחם הושפע מדעאש. הוא אמר שבוז'י וציפי יחלקו את ירושלים. ירושלים מחולקת ועוד איך מחולקת. כמטה קסם מר ביטחון נכשל כישלון חרוץ ואין בטחון ואין שלום ואין סיבה להצביע נתניהו. שילך הביתה".

"הוא אמר שהכלכלה פורחת והיא במצב הגרוע ביותר מזה שנים. יש אפס צמיחה וקביעה של OECD שהיא ברמה הכי נמוכה בנוגע לעוני. זאת מעילה בחזון הבית הלאומי שלנו. ליכודניקים אתם מתים לצטטי חמשת ממים של זבוטינסקי מזון מרפא מלבוש מרפא. בכל הדברים האלה הממשלה נכשלה כשלון מוחלט".

"צודקת גלאון: אין תקווה ואין חזון בגלל הממשלה הזאת. הכנסת צריכה להתפזר ויפה שעת אחת קודם".

הרצוג הוסיף: "עלינו לפעול בדחיפות בראש וראשונה להיפרדות מן הפלסטינים כדי להבטיח מימוש חזון שתי המדינות ואת מדינת העם היהודי. ולכן אין לנו ברירה אלא לנקוט בצעדים של הפרדה בינינו לבינם ולכן אין ברירה. כדי להיפרד ונתניהו לא עושה זאת אין ברירה אלא להיפרד מנתניהו".

"מה שאני אומר, חברתי חברת הכנסת גלאון, זה שצריך להתכתב עם המציאות. כל עוד נתניהו ואבו מאזן בשלטון הם לא מסוגלים להגיע להסכם ועד שנגיע לחלום הזה אין ברירה אלא להיפרד. את מציעה חלום, בנט לעיתים מציע גיהנום של מדינה יהודית וערבית. אני מודע לזה שאת משמאלנו, אבל אני מתכתב עם המציאות. אי אפשר ללמד אותי ואת מפלגתי כיצד להיאבק למען השלום ואיש לא ילמד אותנו מה זה להיות פטריוטים. רוב הציבור רוצה ביטחון והיפרדות. הייתי בטוח שתדקלמי הצהרות. מה שלא השתנה זה הערכים שלנו, שגורסים מימוש חזון שתי המדינות. לו הייתי ראש ממשלה לא היתה אינתיפאדה שלישית, אבל מה לעשות שהיום יושבים שני מנהיגים שלא מסוגלים לדבר ואז צריך ללכת לביטחון עכשיו".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "מי שמפר חוק מענישים אותו. מי שלא מפר חוק לא מענישים אותו על נאמנות שאיש לא מבין איך מפרשים אותה. לפי הימיןה קיצוני או שצריך להשען על האזרחות וזו המילה שיש בה את הברית החברתית בין האזרח לבין המדינה. אני מסתכל על השרה מירי רגב ועל השרה שקד וחוק העמותות. אמרנו שההתקפה נגד האולכוסיה הערבית תגיע לציבור היהודי. אני מסתכל על השר בנט ושואל: קראת את ספר האזרחות ששם כתוב שאזרחי המדינה הערבים שהם אלה שרודפים יהודים ופוגעים בה בסכין? אני רוצה שתעלה לדוכן ותאמר שזו טעות נוראית. זה לא ספר אזרחות אלא הסתה נגד חלק מאזרחי המדינה".

הוא המשיל ואמר: "אני מסתכל על יריב לוין ואלקין. עברה כאן החלטה כלכלית ושניכם מדברים על התניה של זכויות. זה לא מתן חסד. זו זכות וחלק מהזכות של האוכלוסיה הערבית. אני מבקש מכם שההצעה תעבור כמו שהיא. היא לא משאת נפשנו אבל לא לטעות. הבעיה העיקרית היא לא עם השרים שהזכרתי את שמם אלא אצל ראש הממשלה. ראש המסיתים. זו ממשלה כושלת מדינית פוליטית חברתית ואזרחית שצריכה לעוף ויפה יום אחד קודם".