שר הבריאות המיועד ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין צפוי להיכנס לתפקידו באחת התקופות המאתגרות שידע משרד הבריאות בישראל, בשיאו של קרב מול אויב בלתי מוכר, נגיף COVID-19, המכונה גם קורונה - קרב שכולל למידה חדשה באופן שוטף והערכת מצב מתמדת.

גם כשהמשבר יסתיים, יהיה זה אדלשטיין שייאלץ לבצע הפקת לקחים יסודית לטובת בריאות הציבור בעתיד. אלא שגודל האתגר שניצב מולו רק מתחדד לנוכח העובדה שהקורונה אינה אלא טיפה בים הסוער שבו נתונה מערכת הבריאות בישראל. מדובר במערכת מורכבת לאין ערוך, שסובלת ממחסור חמור בכוח אדם ומשוועת לתקציבים ראויים זה שנים. מערכת שמדי חורף המחלקות הפנימיות הופכות למחזה אימים של מסדרונות וחדרי אוכל עם מיטות אשפוז.

מצד אחד, זו מערכת עם פוטנציאל להיפתח להיצע חסר תקדים של חדשנות טכנולוגית, ומאידך – מדובר במערכת עם פוטנציאל לטלטלות רגולטוריות, לטוב ולרע. זו גם מערכת שמדי שנה אלפים בישראל עובדים קשה כדי לזכות לשרת בה, אך מהרגע שהם מתמחים הם חושבים פעמיים. ולראיה, מחאת המתמחים שמתחזקת בימים אלה, ואדלשטיין יצטרך גם להוביל הסכם קיבוצי חדש מולם.

בצד כל אלה, בין הצעדים המיידיים שאדלשטיין נדרש להם ישנו מינוי מנכ"ל למשרד הבריאות. על רקע הדי המחאה שנשמעו בשנים האחרונות, ובפרט בחודשים האחרונים, מצד רופאים בכירים על כך שמנכ"ל משרד הבריאות הנוכחי משה בר סימן טוב אינו רופא בהכשרתו – ראוי לשר הנכנס לשקול היטב ולוודא שהמנכ"ל שימנה יכיר מקרוב את התחום המורכב של בריאות הציבור ויידע לנהל מערכת כזו, על כל שחקניה ורבדיה. ובצד זאת - אומנם קשה לקנא בו, אך אדלשטיין נכנס לאחת המערכות היפות בישראל, שבה אדם הוא אדם והמטרה העליונה היא שמירה על חייו.