אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לפגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "לא ברור לי בדיוק הרעיון מכיוון שאם פוטין מוכן לעצור ולהגיע להבנה אז יש כתובות יותר טובות", אמר. 

לטענתו, הייתה התנדבות מצד בנט, "לשחק תפקיד שהוא לא בדיוק תפור עלינו". כשנשאל האם יש קשר בין הנסיעה למשא ומתן בנושא הסכם הגרעין השיב: "אני לא רואה אותו, אם פוטין מחפש כרגע הסדר - יש לו אל מי ללכת. אני לא בטוח שהאמריקאים כל כך מאושרים מן המהלך הזה".

"אנחנו לא מביאים ערך מוסף שנדרש כדי לעצור את הדורסנות הרוסית, אני לא רואה שום סימן שהוא מתכוון לעצור. אני רואה את כל הסימנים שהוא מתכוון להמשיך לאט לאט בצורה מסורבלת ולא מרשימה – מצליח לו", הסביר. 

כשנשאל מה הקשר בין הסנקציות שהוטלו על רוסיה, לבין הסכם הגרעין עם איראן השיב: "יש מצב חדש שבו בגלל הסנקציות והרצון להקטין את הזרמת האנרגיה הרוסית לאירופה, עכשיו בכירי הנפט בעולם מחשבים את זה שהאיראנים ברגע שנחתם ההסכם מגדילים בצורה משמעותית את הייצוא שלהם".

"נוצר מצב שאם יש הסכם ואיראן יכולה להפעיל את המערכת הבנקאית שלה, מגדילה את ייצוא הנפט, הסנקציות מוסרות כמעט מכל דבר שזז או אז נוצר פה, אז אינטרס של המערב דווקא להביא את הנפט האיראני. הרוסים אומרים 'רגע-רגע, זה לא בדיוק מתאים לנו'", הוסיף.

על השאלה האם זה משחק לידי ישראל במקרה הזה, השיב יערי: "על פי הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה האיראנים במרחק שבועיים-שלושה בלבד מלהשיג את הכמות הדרושה של חומר מועשר לפצצה גרעינית ראשונה ובתוך חודשיים שנייה וכך הלאה. זאת אומרת, אותו מרחק התרעה שאובמה רצה – שנה כדי שהמודיעין ילמד מה קורה ויכינו תוכנית זה נמחק לחלוטין בהסכם הזה".

"האמריקאים התקפלו, עד כדי כך שאנשים מרכזיים בצוות המו"מ שלהם התפטרו בטריקת דלת. הם התחייבו להוריד כמעט את כל הסנקציות כולל אלה שאין להם שום קשר עם נושא הגרעין. דבר נוסף, בשנה הבאה מוסרות כל ההגבלות על איראן בתחום הטילים הבליסטיים, כעבור עוד שנתיים היא יכולה להמשיך ולרוץ בעניין הצנטריפוגות ובתוך זה לא רק שהיא תכפיל ואולי תשלש את ייצוא הנפט שלה", המשיך.

לדבריו, איראן עובדת 30 שנה על פצצה, "אין אף מדינה בעולם שלקח לה יותר מחמש או שש שנים, כולל מדינה קטנה במזרח התיכון שאנחנו גרים בה. למה האיראנים לא רצו לפצצה? גם עכשיו הם לא רצים, הם רוצים להיות מרחק הברגה ממנה כי אם הם מחזיקים בה אז טורקיה, מצרים, סעודיה והאמירויות ילכו לפצצה והם לא רוצים את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm