ועדת הכספים התכנסה הבוקר (שני) כדי לדון בקליטת הישראלים השבים מאוקראינה. בהמשך נערך דיון חירום של קבינט העלייה והקליטה, בראשות השרה פנינה תמנו שטה ובהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, נציגי משרד הקליטה, הסוכנות היהודית, לשכת הקשר נתיב, פיקוד העורף וכל משרדי הממשלה. 

בפתח הדיון של קבינט העלייה והקליטה אמר רה"מ בנט: "מדינת ישראל היא מקלט ליהודים שנמצאים במצוקה, זה הייעוד שלנו. אנחנו נעמוד במשימה הקדושה הזו גם הפעם".

"ההשלכות של המלחמה מגיעות לכל מקום, גם אלינו. אנחנו במדינת ישראל קלטנו עד עכשיו הרבה מאות פליטים, חלקם יהודים, רובם לא. מטבע הדברים מדינת ישראל תתמקד בפליטים יהודים. מדינת ישראל קמה כמדינה שהיא המקום הבטוח ביותר בעולם ליהודים, זה ממש בליבת הייעוד, ולכן כמובן אנחנו נתמקד בזה", פתח בנט את דבריו.

עוד הוא הוסיף כי "אנחנו חייבים שאותם יהודים שבורחים ממקומות סכנה, יתקבלו כאן במדינת ישראל בצורה הטובה ביותר, שירגישו דלת פתוחה ובית חם. אסור שהבירוקרטיה הפנימית שלנו תציב מכשולים. אנחנו צריכים לדעת להפוך עולמות ולחתוך בבירוקרטיה כדי לעמוד במשימה ההיסטורית הזאת. אנחנו צריכים לראות איך כל הגורמים שנמצאים פה נרתמים להזדמנות ההיסטורית, בראשות שרת העלייה והקליטה, השרה פנינה תמנו שטה, שמובילה את המאמצים בנושא, יחד עם חברינו השרים בממשלה, כדי לעשות שני דברים: "להגיע ליהודים שנמצאים במצוקה, להגיע אליהם בשטח ולהקל עליהם. שלא יצטרכו ללכת לנתיב בשביל זה ואחר כך לקונסוליה בשביל זה, וזה בירוקרטיה תחת מלחמה". 

"שנית, לקלוט אותם כאן במדינת ישראל בצורה הטובה ביותר שאפשר. קליטה שהם אחר כך יתקשרו למשפחות שלהם ויגידו 'בואו, בואו כי טוב פה'. וזה מכל ההיבטים: שיכון, חינוך, תעסוקה, סיכם ראש הממשלה.

בתוך כך, יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר הגיע להסדר עם אוניברסיטת בן גוריון, לפיו האוניברסיטה תאפשר לסטודנטים ישראלים שלמדו באוקראינה להמשיך אצלה את לימודי התואר בתחומי בריאות, הנדסה ועוד. על פי הנאמר בוועדה, מדובר בכ-2000 סטודנטים שלימודיהם נקטעו בשל המלחמה באוקראינה. כמו כן האוניברסיטה תהיה מוכנה לקלוט את מי שיקבלו ויזות לימודים לסטודנטים אוקראינים. הפרטים ימסרו בדיון המיוחד.

ח"כ קושניר אמר בפתח הדיון: "לאור המצב הקשה באוקראינה אנחנו מתמודדים עם סוגיות רבות לגבי פליטים. גם אלו שזכאים לחוק השבות, וגם אלו שלא.  אני מברך על החלטת השרה אתמול לתת סיוע תוספתי לעולים חדשים, אבל היום בדיון אני רוצה להתרכז בתושבים חוזרים. אבל אסור לשכוח את קבוצת התושבים החוזרים, ישראלים שחיו באוקראינה ונאלצו להשאיר מאחוריהם בית, חשבונות בנק, ונמצאים כאן בלי כלום. המצב של שגרה, בו תושב חוזר צריך לשלם פדיון כדי להיות זכאי לשירותי בריאות לא רלוונטי לסיטואציה הנוכחית, ואני מבקש ומצפה ממשרד הקליטה, האוצר וביטוח לאומי לדאוג להם לשירותי בריאות וביטוח לאומי בסיסיים.  צריך לייצר פתרון הוליסטי הכולל גם סיוע לאותן משפחות".

נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ, אמר: "כל האקדמיה יחד מגנה את המלחמה ורואה עצמה כגוף חשוב למציאת פתרונות למשבר ההומניטרי. אנחנו חושבים שיש לנו חובה מוסרית למצוא פתרונות לסטודנטים שהוגלו מהלימודים שלהם – יש סטודנטים ישראלים שלומדים באוקראינה, פה זו סוגייה מאוד מסובכת, רובם לומדים רפואה ואין מקום בפקולטות לימודים בארץ, אנחנו מוצאים פתרונות בלימודי רוקחות, ומסלולים דומים כדי שהלימודים לא ילכו לאיבוד".

ח"כ אחמד טיבי הוסיף: "שלטונות אוקראינה כועסים שרוצים לשלוח את הסטודנטים ללמוד במדינות אחרות. יחד עם ההבנה של ההבהרה הזאת של נשיא אוניברסיטת ב"ג חייבים לבדוק אופציות אחרות. שוחחתי עם שר הריאות והעלינו גם בועדת הבריאות. פנו אלי גם אוניברסיטאות מירדן ואוניברסיטאות פלשתינות שיש בהם בתי ספר לרפואה".

כאמור, קבינט העלייה והקליטה בראשותה של השרה פנינה תמנו שטה יתכנס בשעה 11:00. ראש הממשלה נפתלי בנט יפתח בדבריו את ישיבת הקבינט. אגף משרד העלייה והקליטה בנתב״ג קיבל ביממה האחרונה את פניהם של 401 עולים חדשים אשר נמלטו מאוקראינה בעקבות המלחמה.

בנוסף, שר התפוצות, ד"ר נחמן שי, המריא הבוקר לפולין, שם יערוך פגישות בוורשה ויבקר באיזורים הסמוכים לגבול פולין - אוקראינה. משרד התפוצות מסייע בימים אלו לקהילות היהודיות באוקראינה, המונות כ-200 אלף איש, בהיקף של 20 מיליון שקלים. מדובר בסיוע המיועד לרכישת מזון, לתרופות לציוד חירום, לאבטחה ולהסעות.

שי מסר טרם המראתו, כי "בעת האחרונה עובדי משרד התפוצות מלווים את הקהילות היהודיות הפזורות באוקראינה ובמדינות הסמוכות, על מנת להבטיח סיוע רחב ככל הניתן  ולשמור על קשר רציף עמן. אני מגיע לכאן היום כדי להעביר מסר חד משמעי, אנחנו איתכם. מרחוק ואף מקרוב, כאן בשטח, בכל עת שצריך. עם ישראל ומדינת ישראל תומכים בכם  וכולנו תקווה כי המלחמה האיומה הזו תגיעה לסיומה במהירות".