הממשלה מתכנסת הבוקר (ראשון) לישיבתה השבועית במשרד ראש הממשלה בירושלים. הישיבה נפתחה בדברים שנשא ראש הממשלה יאיר לפיד, במהלכם התייחס לסוגיות שונות הנמצאות על סדר היום. תחילה, מסר תנחומים ליפן, זאת לאחר רצח ראש ממשלתם לשעבר שינזו אבה. "הוא היה מנהיג גדול וחבר אמת של ישראל. אנחנו עומדים לצדה של יפן בתקופה קשה זו", אמר. 

בהמשך, התייחס לביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר: "אנחנו בפתחו של שבוע היסטורי. ביום רביעי ינחת כאן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אחד מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה בפוליטיקה האמריקאית ומי שאמר על עצמו: 'לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. אני ציוני'".

לפיד ציין כי הלו"ז לביקור הנשיא משתנה כל הזמן, אך התכנון הוא שביידן ינחת בנתב"ג ברביעי בצהרים ושם ייערך צילום קבוצתי עם כל השרים. אחד השרים התלוצץ: "צריך להביא את אורן חזן לסלפי".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

לדבריו, ביקור נשיא ארצות הברית יעסוק בסיכונים וגם בהזדמנויות. "הדיון בסיכונים יתמקד קודם כל בסוגיית איראן. אתמול נחשף שאיראן מעשירה אורניום בצנטריפוגות מתקדמות, בניגוד מוחלט להסכמים שעליהם היא חתומה", ציין, "התגובה הבינלאומית צריכה להיות החלטית - לחזור למועצת הביטחון ולהפעיל את מנגנון הסנקציות במלוא עוצמתו".

רה"מ לפיד הדגיש כי "ישראל מצידה שומרת לעצמה חופש פעולה מלא, מדיני ומבצעי, במאבק נגד הגרעין האיראני". הוא המשיך והודה לביידן, על כך שממשלו לא הסיר את משמרות המהפכה האיראנים מרשימת ארגוני הטרור: "איראן עומדת מאחורי החיזבאללה, תומכת בחמאס, חוליות איראניות ניסו לאחרונה לרצוח תיירים ישראלים באיסטנבול".

"ישראל לא תעמוד מנגד בזמן שמנסים לפגוע בה. זרועות הביטחון שלנו יודעות להגיע לכל אחד, בכל מקום, והם יעשו זאת. נקיים דיון עם הנשיא וצוותו על הרחבת שיתופי הפעולה הביטחוניים למול כל האיומים", אמר ושיגר איום מרומז לאיראנים. לפיד הוסיף כי "מירושלים, ימריא מטוסו של הנשיא לערב הסעודית, והוא יישא איתו מאתנו מסר של שלום ותקווה. ישראל מושיטה ידה לכל מדינות האיזור וקוראת להם לבנות אתנו קשרים, לכונן אתנו יחסים, לשנות את ההיסטוריה למען הילדים שלנו".

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

בהמשך דבריו, לפיד ציין כי "הממשלה תביא היום, בהובלת השר לביטחון פנים עמר בר לב והשרה לשיוויון חברתי מירב כהן, החלטה על המשך התכנית לטיפול באלימות בערים המעורבות. הממשלה הזו נחושה להביא לרחובות ישראל חוק וסדר. התכנית הזו היא רק ההתחלה. זו אחת ממשימות-העל ששמנו לעצמנו: משטרה חזקה, שיתוף פעולה עם השב"כ, עם הרשויות המקומיות, לוודא שכל אזרח ישראלי יודע שיש מי ששומר על בטחונו האישי".

"בנושא הביטחון האישי, דרושה יד חזקה. הביטחון האישי נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו. הוספנו מאות תקנים של שוטרים, אנחנו נאבקים בהתמדה בתופעת האלימות בחברה הערבית וכבר רואים תוצאות. נמשיך לעשות מה שדרוש. אם צריך לשנות חקיקה, להחמיר ענישה, נעשה גם את זה. ברגע שנוכל להעביר תקציב, נוודא שיהיו בו תוספות משמעותיות לחיזוק המשטרה והעלאת שכר השוטרים. כל אזרח בישראל צריך לדעת שהרחובות בטוחים כשהוא יוצא מהבית. אנחנו נוודא שזה יקרה", הדגיש.

בהמשך הישיבה, התייחס ראש הממשלה לסערה הפוליטית סביב סיכול מינויו של יו"ר מרצ לשעבר, יוסי ביילין, ליו"ר רשות הטבע והגנים. "אני לא אוהב פסילות אישיות, אבל יש הסכם וזה צריך להיות מוסכם על כל חלקי הממשלה", אמר. 

הממשלה החליטה: משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי יקבלו אחריות על תקצוב וקידום הקהילה

הממשלה העבירה היום החלטה היסטורית אשר מסמיכה לראשונה את המשרד לשוויון חברתי ומשרד הרווחה לפעול לקידום אוכלוסיית הלהט"ב. מדובר בפעם הראשונה שגוף ממשלתי יקבל אחריות פורמלית על הטיפול בקהילה הגאה.

על פי ההחלטה שאושרה בממשלה יוטל על שר הרווחה מאיר כהן ועל השרה לשוויון חברתי מירב כהן לפעול לקידום אוכלוסיית הלהט"ב, זאת בשל החשיבות שרואה הממשלה בשיפור המענים לצרכים הייחודיים של הקהילה, ובכך לתרום ללכידות ולחוסן של החברה הישראלית, וכדי לקדם עבודת ממשלה סדורה, יעילה ומיטבית למענים בתחום זה.

ראש הממשלה יאיר לפיד: ״הממשלה הזו עשתה יותר מכל ממשלה בתולדות המדינה למען הקהילה הגאה, אבל זה עדיין לא מספיק. אנחנו צריכים לעשות יותר, ואנחנו נעשה יותר. כי כל עוד יש ילד להט״בי אחד שצריך את ההגנה והעזרה שלנו אנחנו נמשיך לפעול למען הקהילה, כי זו הקהילה שלנו. כי הקהילה היא המשפחה שלנו״.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: ״עוד צעד גדול למען השיוויון. החלטת הממשלה שהעברנו היום, השרים מירב כהן, מאיר כהן ואני, מניחה תשתית לקידום צרכי הקהילה הגאה בישראל, כולל צוות מיוחד בראשות מנכ"לי הבריאות, הרווחה והשיוויון החברתי.ישראל אומרת בקול רם ובגאווה - השיוויון ללהט"ב הוא מטרה לאומית. סוף סוף. ככה נראה שינוי".

שר הרווחה והביטחון חברתי מאיר (יש עתיד): "משרד הרווחה והביטחון החברתי הוא המשרד המוביל בפיתוח שירותים לקהילת הלהט"ב מתוך תפישה שוויונית שכל אדם ראוי שיכבדו אותו ושיראו אותו ואת צרכיו. בשנה האחרונה אישרנו הקמה של מסגרות ושירותים חדשים בכל רחבי הארץ: מדירות מעבר ועד להוסטלים מקליניקות בקהילה ועד טיפול ייעודי לנפגעים מפשעי שנאה. החלטת הממשלה מהיום משקפת את השינוי הגדול שחל בחברה הישראלית ותיתן רוח גבית משמעותית לתהליך החשוב הזה. משרד הרווחה ימשיך לעמוד לצד הקהילה עד לשוויון זכויות מלא".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד): "אני שמחה על ההזדמנות לקבע עוד נקודת ציון היסטורית ביחס המדינה לקהילה הגאה. במדינה בה רק לפני פחות מ-35 שנים משכב זכר היה בבחינת עבירה פלילית, יש דרך ארוכה לעשות. הקצאת 90 מיליון שקלים עבור הקהילה בתקציב האחרון היה צעד חשוב וההחלטה אותה העברנו היום תסייע לנו לקבע את העשייה למען קהילת הלהט"ב. חשוב להבטיח כי אוכלוסיית הלהט"ב תקבל מענה קבוע לצרכיה מממשלות ישראל ולא תמשיך להיות תלויה בהכרעות של בית המשפט או בתקציבים קואליציוניים שונים לקידום הקהילה".