הפתחות דרמטית: גורם מדיני בכיר התייחס לפרסום בעיתון "אל-אח'באר" של התיקונים שדורשים הלבנונים לבצע בהסכם הגבול הימי מול ישראל, וציין כי ראש הממשלה, יאיר לפיד, דוחה את ההערות הללו. על כך, הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד, שוחח הערב (חמישי) עם ניסים משעל ורוני בר-און ב-103FM

בפתח השיחה, התייחס רביד להתפתחות הדרמטית במשא ומתן בין המדינות ואמר כי "המשא ומתן בין ישראל ללבנון על הפתרון לגבול הימי התפוצץ היום. הוא התפוצץ אחרי שבמהלך הלילה התקיימה שיחה בין השליח האמריקאי שמתווך בין הצדדים, עמוס הוכשטיין, לבין היועץ לביטחון לאומי, אייל חולתא, ובעצם הוכשטיין בעביר לחולתא את הערות הלבנוניות".

מאגר כריש (צילום: חברת אנרג'יאן)
מאגר כריש (צילום: חברת אנרג'יאן)

"לפני שניכנס להערות הלבנוניות חשוב לציין שמיד אחרי השיחה הוכשטיין אומר לחולתא 'תשמע אני לא חושב שהערות משנות את ההסכם', והוא אמר שהן דווקא כן. העמדה הזו הפכה להיות העמדה הרשמית של ישראל כי כמה שעות אחרי, רה"מ נתן תשובה שלילית להערות, כי לטענת ישראל הן מוציאות את ההסכם מאיזון, והלבנונים ניסו לבטל שני קווים אדומים שישראל הציבה. הראשון זה כל הסוגיה של אותו קו מצופים שישראל הציבה בשנת 2000 בראש הנקרה, חמישה קילומטר לתוך הים", הוסיף.

לדבריו, "לפי ההסכם הזה, הקו הזה היה אמור להיות הגבול שכל העולם יכיר כגבול בין ישראל ללבנון, והלבנונים לא הסכימו לזה. הדבר השני היה עניין הרווחים מהגז הפוטנציאלי בשטח הזה. ישראל הייתה אמורה להגיע להסכם עם חברת טוטאל הצרפתית לגביי כמה אחוזים יקבלו, והלבנונים דורשים זכות ווטו על העניין הזה. ולא מוכנים לסעיף בהסכם, שאומר שלא קודחים שום דבר עד שישראל והחברה לא מגיעים להחלטות".

בסיום, נשאל האם הלבנונים חזרו בהם, והשיב כי "אני לא יודע להגיד את זה בוודאות, אבל ככה זה נראה. צריך להישאל בשאלה, האם יש אופציה שהלבנונים ניסו לסחוט עוד דברים, וחזרו בהם. זה נראה יותר חמור מזה, יש עוד אופציה שהמתווך האמריקאי לא הבין את התשובות שהוא מקבל, וזה דבר שקרה בוודאי".

"במקרים רבים בעבר למשל, במשא ומתן שניהל קארי - הפלסטינים אמרו לו X הישראלים אמרו לו Y, והוא הבין Z. אני מאמין שזה מה שקורה גם עכשיו. לא בטוח שיש פה הסכמה בין ישראל לארצות הברית לגביי השאלה מי אשם, ואם זה אכן המצב אז ישראל תהיה בבעיה - כי לא בטוח שארצות הברית תאשים את לבנון, ואם זה יקרה ישראל תהיה בבעיה גדולה", סיכם.

בתוך כך, בכיר מהמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר לוואלה! כי השיחות בין ישראל ללבנון על הגבול הימי "נמצאות בנקודה קריטית" אבל הממשל סבור כי ניתן עדיין להגיע להסכם. "שליחו המיוחד של הנשיא ביידן עמוס הוכשטיין ממשיך בשיחות אינטנסיביות עם הצדדים כדי להביא את המו"מ על הגבול הימי לכדי סיכום", אמר הבכיר האמריקאי. "הפערים הצטמצמו ואנחנו נשארנו מחוייבים להשיג הסכם ומאמינים שניתן להגיע לפשרה".