ראש רשות האנרגיה ומשאבי הטבע הפלסטינית, דאפר מלחם, טען היום (שישי) כי הרשות הפלסטינית חתמה על הסכם לפיתוח שדה הגז "מרין" הנמצא מול חופי עזה כבר ב-4 באוקטובר, כך דווח בעיתון "אלערבי אלג'דיד". מלחם אמר כי הצדדים המעורבים בהסכם זה הם קרן ההשקעות הפלסטינית, איגוד הקבלנים הבינלאומי וחברת אחזקות הגז הטבעי המצרית.

דיווח: ישראל תאפשר לרשות הפלסטינית להפיק גז טבעי מול חופי עזה

לדבריו, תפקידה היחיד של ישראל בעניין קידוח הגז בעזה יהיה מתן אישורים לחפירה ולעבודה בשטח ללא כל הפרעה. באשר למנגנון שבאמצעותו יופק הגז, טען מלחם כי ממצאי הקידוח יועברו למתקן טיהור בעיר אל-עריש שבמצרים לניקוז וטיפול בגז, כשלרשות הפלסטינית יהיה אחוז מסוים מהרווחים.

ראש רשות האנרגיה לא ציין את האחוזים שיקבלו הרשות הפלסטינית או שאר הצדדים מפיתוח שדה הגז בעזה, שכן הסכומים עשויים לנוע בין מיליארד לשני מיליארד דולר, בעוד שהסכומים הסופיים יהיו תלוים במחיר שבו יימכר הגז. כמו כן, טען כי מצרים עשתה מאמצים עם הישראלים בנוגע לתיק זה, שכן היא קיבלה אישורים ראשוניים על מנת לפתח את השדה. 

מוקדם יותר היום, בכיר באש"ף טען כי לישראל אין שום זכויות על הגז הטבעי.  "אין שום תפקיד לישראל בפיתוח שדה הגז. הרשות הפלסטינית לא ניהלה כל דיאלוג עם הישראלים בנוגע לשדה הגז, וההתייעצות בתיק זה היא עם גורמים מצריים בלבד. חתמנו ​​עם מצרים על הסכם מסגרת לפיתוח שדה הגז, ולא דנו בשום  עם ישראל בכך.

כמו כן תקף את החמאס ואמר כי אין לו כל לגיטימציה לתבוע זכויות על הגז הטבעי שנמצא מול חופי עזה. "חמאס שולט דה פקטו בעזה, ואין לו כל לגיטימציה לדרוש ממנו להיות שותף להסכמי שדה הגז. יש שותף מצרי שיש לו השפעה, בין אם דרך יחסיו עם חמאס או הישראלים", אמר.

כזכור, מוקדם יותר החודש דווח באתר אל-מוניטור מפי גורמים בשירות הביון המצרי ובאש"ף כי ישראל נענתה למאמצים המצרים לאפשר לרשות הפלסטינית להפיק גז טבעי משדה הגז. על פי הדיווח, מצרים ניהלה במשך מספר חודשים שיחות דו-צדדיות וסודיות, זאת לאחר שנים של התנגדויות ישראליות להפקת גז טבעי מול חופי עזה מסיבות ביטחוניות.

שדה, שנמצא כ-30 ק"מ מערבית לחוף עזה, התגלה בשנת 2000 על ידי בריטיש גז (כיום BG Group) ומכיל יותר מ-1 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי. עלות פיתוח השדה מוערכת בכ-1.2 מיליארד דולר. ב-21 בפברואר 2021 חתמו הרשות הפלסטינית ומצרים על מזכר הבנות על פיתוח שדה הגז הימי בעזה. במסגרת ההסכם, חברת אחזקות הגז הטבעי המצרית והרשות הפלסטינית ישתפו פעולה בפיתוח שדה הגז, העברת גז לאזורים הפלסטיניים ואולי ימכרו אותו למצרים.