למרות התקדמות במגעים להקמת ממשלה, אחד מנושאי החיכוך שנותרו במחלוקת במשא ומתן הקואליציוני נסב סביב הסמכות למינוי רבנים, סוגיה העשויה להביא לפיצוץ בין המפלגות החרדית ולעיכוב במלאכת הרכבת ממשלתו של בנימין נתניהו.

שבוע לפקיעת המנדט: המשא ומתן הקואליציוני נכנס לישורת האחרונה
התקדמות בדרך לממשלה: הושג הסכם תפקידים בין הליכוד וש"ס

את המשרד לשירותי דת צפויה לקבל ש"ס, שדורשת לקבל גם שליטה בלעדית במינוי הרבנים הראשיים לישראל ורבני הערים. זאת במקביל לבקשה של יהדות התורה לקבל השפעה במינויים רבניים עתידיים. לידי "מעריב" הגיע מסמך שחושף את השינוי שעשתה הליכוד בהסכם מול יהדות התורה באותם סעיפים העוסקים במינוי הרבנים, וזאת בניגוד להבנות המקוריות.

באחת מהטיוטות הראשונות מימי תחילת המשא ומתן נכתב בסעיף 62 כי "השר לשירותי הדת לא יפתח בהליך לבחירת רב עיר ללא הסכמת יהדות התורה". בסעיף 63 נכתב כי "בבחירות לתפקידי רבנים ראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית, הקואליציה תפעל לכך ששני השרים וחמשת חברי הכנסת החברים בגוף הבוחר ימונו בהסכמת יהדות התורה".

עם זאת, כעת בטיוטות ההסכמים מופיע סעיף כללי אחד בנושא, ובו כתוב ש"יועבר נוסח לגבי מינוי רבנים ראשיים". זאת ככל הנראה אחרי שצוות המו"מ של ש"ס הטיל וטו על התערבות ישירה של יהדות התורה במינויים. נציגי יהדות התורה נדהמו מהעובדה שבסעיף החדש הושמט כל עניין ההסכמות המשותפות איתם.

גורם בכיר במפלגה אמר ל"מעריב": "לא ייתכן שש"ס גם תחזיק בתיק הדתות, גם תשלוט בכל צורכי הדת וגם תמנה רבנים מטעמה". לעניין רבני הערים הוסיף הגורם: "בחירת רב עירוני היא אירוע לאומי רחב היקף, שאינו קשור לציבור כזה או אחר. רב עיר מחויב לתת שירות לציבור לכל גווניו, ולכן נעמוד בכל תוקף שיהיה ייצוג הולם".

יצחק גולדקנופף (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
יצחק גולדקנופף (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)


חשיבות סוגיית מינוי הרבנים הראשיים מקבלת משנה תוקף לאור העובדה שבשנה הקרובה ימונו שני רבנים ראשיים חדשים לכהונה בת עשר שנים. כבר כעת יש משמעות לשליטה על מנגנון הבחירה, מכיוון ששלוש המפלגות הדתיות בקואליציה המתגבשת דורשות למנות לתפקיד רבנים המזוהים איתם.

נכון לעכשיו יש הבנה עקרונית בין ש"ס לציונות הדתית כי הראשונה תציב מועמד לרב הראשי הספרדי, ואילו מטעם הציונות הדתית יעלה המועמד הרב הראשי האשכנזי. זו הסכמה שלמעשה משאירה את יהדות התורה ללא אפשרות להציע נציג מטעמה.

בתקופת הממשלה הקודמת, ח"כ מתן כהנא, השר לשירותי דת הקודם מטעם ימינה, שינה את מנגנון בחירת רבני הערים והוסיף כוח משמעותי לנציגי השר. כעת, ש"ס לא מתכוונת לוותר על השליטה של השר על מנגנון הבחירה, ומתכננת לנצל זאת לטובת מינויים שלה. לאור העובדה שגם משרד הפנים יהיה בידיים של ש"ס, לאריה דרעי תהיה שליטה גדולה עוד יותר על מנגנון בחירת רבנים ראשיים ורבני העיר. שכן, שני הגורמים המרכזיים בוועדות המינויים לרבנים כוללים את נציגי משרד דתות והשלטון המקומי, שנשלט על ידי משרד הפנים.