על רקע תהליכי החקיקה והמסרים אותם העבירו לאחרונה גורמים בקואליציה המיועדת, מעל ל-100 בכירים בהיי טק הישראלי פנו במכתב לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וציינו כי "למהלכי החקיקה החדשים השלכות הרסניות על המשק". עוד הם הוסיפו כי "התערערות האמון במערכת המשפט וכתוצאה מכך בדמוקרטיה הישראלית, עשויים להרתיע משקיעים שהניעו את תעשיית ההייטק". 

ההייטקיסטים בפנייה לנתניהו: "חקיקה מפלה תביא להשלכות קשות על התעשייה"
"מעבר לחלומות הפרועים שלנו": נתניהו מצהיר על כוונותיו בנוגע לסעודיה

היזם אייל ולדמן, אחד החתומים על המכתב, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM, וטען: "כבר הלילה קיבלתי כמה אימיילים מחברים בחברות קיימות וגדולות מהעולם. המצב לא נראה טוב. אנשים מסתכלים עלינו מבחוץ ורואים את הלך העניינים, את מי ממנים לשרים. אני לחלוטין מוכן לקבל את תוצאות הבחירות, למנות מישהו שיש לו עבר פלילי בתור שר שיקבל את המפתחות לכספת? לא יודע".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ינון: "על מה שהוא הורשע הוא ישב בכלא". 

ולדמן: "היית משקיע בחברה שמנהל הכספים שלה גנב, קיבל שוחד ושיקר?". 

ינון: "היית משיקע בחברה שהבוס שלה לא עשה בוררות? בגלל המינוי של דרעי לא ישקיעו פה בהייטק?".

ולדמן השיב: "אתה רוצה לראות אצל מי המפתחות, אתה מנסה להבין אם מערכת המשפט יכולה להגן עליך במידה ויש לך חילוקי דעות עסקיים. אנחנו חוששים, אנחנו מביעים את החשש שלנו מהידרדרות של הדמוקרטיה הישראלית, ולכך שלרשות המחוקקת יש שליטה ברשותך השופטת. אנחנו מרימים דגל נוסף בו אנו חושבים שאנשים שכשלו, אם יש לך עבירת קלון אסור לך לקחת את המפתחות".

עוד הוא הוסיף כי "החלטתי לצאת מההשקעות שלי בסין כי התחלתי להרגיש שהלשטון מתחיל לעשות שם דברים שלא קשורים לכלכלה. לא משקיע במדינות כמו טורקיה, גם בחלק מהמדינות האירופאיות, כי אני מפחד להגיע לשם ולא לראות את הכסף חזרה. אני חושב שאנשים הם מאוד שמרניים לגבי הכסף שעשו והם רוצים להיות בטוחים שיש מישהו שיגן עליהם". 

ינון: "צריך להכניס את הדברים שאתה איש בעל עמדה פוליטית ובעל תודעה פוליטית מפותחת". 

ולדמן: "אני לא איש פוליטי, אתה חורג פה לחלוטין. לא התפקדתי לאף מפלגה. גם אם זה היה קורה במפלגה של לפיד או אחר, הייתי אומר בדיוק את אותם דברים".

"תחושה כללית גם של פגיעה במקום של ישראל"

גל שאול, מייסד חברת הסטארטאפ אוגורי, מיוזמי המכתב, שוחח עם אראל סג"ל וחיים לוינסון בתוכניתם, ומסר: "הייתה תחושה כללית גם של פגיעה במקום של ישראל, כל נגיעה במערכת המשפט מאוד רגישה גם בפנים בתוך הארץ וגם בחוץ. כולנו מברכים על זה שיש בחירות ומקבלים את החלטת העם, הקהילה של ההייטק נבנתה עם המון גורמים מבחוץ והמון כסף זר שנכנס למדינה בהשקעות".

עוד הוא הוסיף כי "אין חוק אחד שאנחנו חושבים שייקח את זה מכאן, אלו המון החלטות קטנות. אם ישראל היא לא דמוקרטיה יציבה שמבוססת על הערכים שמשקיעים מחוברים אליהם, יהיה מאוד קשה להביא את הכסף. פסקת ההתגברות היא התחלה טובה. איזונים ובלמים בחברה דמוקרטית הם גם החוקים עצמם וגם המגמה". 

הוא הבהיר: "אני חושב שאם נצליח לדבר על נושאי הליבה שלנו כמדינה, נמצא שם ניואנסים קצת יותר קטנים. יש משהו בסנטימנט שמטריד אותנו. לגיטימי להקים ממשלת ימין ולעצב את חוקי היסוד של המדינה. אנחנו לא במקומות של איום בבריחה. אנחנו עסוקים לא בדמגוגיה ופוליטיקה".

לסיום, ציין: "הממשלה, לפחות בהצהרותיה, הן הצהרות שיוצרות הפרדה. יש לנו דאגות. היכולת לייצר את השיח הזה, אני מאמין שזה חשוב. אם היינו הולכים לכיוון של חוקה, מצבנו היה טוב יותר. המגמה, לפחות עבורנו, היא מטרידה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.