בדרך לממשלת נתניהו: הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, בראשות חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד), אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה. במהלך הדיון הצהיר השר המיועד איתמר בן גביר: "לא אתפשר על כך שהמפכ"ל והמשטרה כפופים למרות השר והממשלה. ללא זה אין משילות".

היועמ"ש לוועדה , עו"ד מירי פרנקל שור ציין: "ההליך שהתקיים כאן יש בו כדי לעמוד להכנה לקריאה ראשונה כהליך תקין ומעמיק". המשנה ליועמ"ש הממשלה הבהיר כי "שומרים לעצמנו את הזכות להוסיף הערות לקראת קריאה שנייה ושלישית".

על רקע סערת החוק, בן גביר תוקף: "לא כפוף ליועמ"שית, היא לא יכולה לתת לי הוראות"
לקראת סיום ארכת הזמן שקיבל נתניהו: אלו הדברים בהם יתמקדו בליכוד בימים הבאים

בפתח הדיון, חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) הוצא מהוועדה לאחת שביקר בחריפות את הצעת התיקון לחוק. "השינוי הוא מאוזן. אם הטיפול בחקירות נסחב באופן מגמתי ע"י המשטרה, זה תפקידו של השר לבוא ולהגיד שיש לטפל בדברים האלה. אסור שתהיה סחבת בדברים האלה. הסמכות של המשטרה תישאר, אבל מעליה תישאר הסמכות של השר לבוא ולהגיד: 'חברים עד כאן'", ציין השר המיועד לביטחון פנים איתמר בן גביר. 

עוד הוסיף בן גביר כי "ברירת המחדל היא לפרסם את פקודות המשטרה, בגלל שאנחנו נמצאים בשנת 2022, אנחנו גם מדברים היום בשפה אחרת, פקודת החוק הקיימת היא משנת 1926. הסמכויות של המפכ"ל ישארו בידיו, לא רוצים לחזור על מה שבר לב עשה, כשחשף סודות מדינה".

ואולם, נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת התנגדו לנוסח החדש של בן גביר. בפתח הדיון הסבירה היועמ"ש עמית מררי כי הוא מעורר קשיים משפטיים: "ההצעה לא מאוזנת כראוי בן מדיניות השר והחשש לעצמאות המשטרה".

המפכ"ל על חוק בן גביר (צילום: אלון חכמון)

המשנה ליועמ"ש של הכנסת ויועמ"ש הוועדה, עו"ד מירי פרנקל – שור, מסרה במהלך השתתפותה בוועדה: "ההליך שהתקיים כאן יש בו כדי לעמוד להכנה לקריאה ראשונה כהליך תקין ומעמיק. עדיין יש שאלות לליבון שימשכו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית". 

היא השיבה לחלק מחברי הכנסת שדרשו כי תתבצע חקיקה בנושא במסגרת ממשלתית: "הצעת חוק פרטית היא האמצעי הכי מרכזי והכמעט יחידי של חבר כנסת לקדם את תפישת עולמו לשמה הוא נבחר. לכן האמירה הזו לגבי הצעת חוק פרטית , פוגעת בכנסת ובחברי הכנסת".

 עוד היא הוסיפה כי "גם תקנון הכנסת לא מגביל. עצמאות הכנסת מחייבת שהסמכות הזאת תינתן לחברי הכנסת במסגרת העצמאות הפרלמנטרית שלהם". היא פנתה אל חברי הכנסת: "אל תפגעו באפשרות של ח"כ להגיש הצעת חוק פרטית כי זה הכלי היחידי שעומד לרשותו".

בניגוד לביקורת שמושמעת מכיוונה של הקואליציה היוצאת כלפי התנהלות ועדות הכנסת בימים האחרונים, שור דווקא טענה כי ההליך מתקיים בצורה תקינה: "סברתי שנתנו מענה לכל השאלות והסוגיות שעלו ואני מצרה שלא התכנסנו לנוסח. במהלך הדיונים הוצגו באריכות עמדות ודעות גורמים רבים מגוונים ושונים".

יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי, תקף: "המהלך הזה נובע מהפחד של נתניהו מחבר הכנסת בן גביר, שמאיים שאם החוק הזה לא יחתם לפני השבעת הממשלה, לא תהיה ממשלה. הסעיף שמוצע פה. אתם תביאו את השוטרים והחיילים לבין הדין בהאג, אני מזהיר אותכם, אל תשנו את חוקי הפתיחה באש".

עימות נרשם בין יו"ר הוועדה לחבר הכנסת נאור שירי (יש עתיד), כאשר האחרון טען כי הדיונים שמתנהלים בוועדה הם "לא מהותיים", וכי לא ניתנת זכות דיבור מלאה למתנגדי השינוי בחוק. בין השניים התפתח ויכוח קולני שנמשך לאורך דקות ארוכות, בסיומן שירי הורחק מהוועדה בקריאה שלישית. 

חברת הכנסת אורנה ברביאי, תקפה: "בן גביר ממשיך את ההתעללות במשטרה, שנתיים וחצי לא היה מפכ"ל. בעיני בן גביר צריך להגיד הפוך בואו נחזק אותה ולא נחליש אותה, ונבטיח שמסכויות המפכ"ל ימשיכו להיות מלאות". חבר הכנסת גדי איזנקוט, אמר: "חוק פקודת המשטרה דורש שינוי. השורה התחתונה שעולה פה היא שהדבר הזה דורש המון זמן ומחשבה, אני לא בטוח שמבינים את הסוף מה המשמעות בהשוואה שבין הצבא למשטרה בנושא הזה, אני מציע לדחות את זה".

חבר הכנסת רם בן ברק, תקף את הקואליציה המיועדת: "עליתם על עץ גבוה מידי, זה מיותר לטיפול בפשיעה. שהשר המיועד ילמד את הדברים ויפסיק לבלבל במוח".

חברת הכנסת מירב בן-ארי, ביקרה גם היא: "מה שקורה בכנסת בשבוע האחרון הוא דריסה. אצלנו לעולם לא היו שלוש ועדות במקביל למליאה. הדריסה של הכנסת הזו שרק התחילה לא קרתה לעולם". יו"ר הוועדה כץ השיב לה: "הרסתם כל כבוד הדדי בכנסת".

חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה), מסרה: "צועדים לעידן חדש של עליונות השליט על חשבון החוק. זה מתכתב עם ההשתלחות חסרת הרסן כלפי היועצים המשפטיים, מי שלא מסכים איתם הוא בוגד".   

בתוך כך, המפכ"ל קובי שבתאי נשאל היום על תיקון לחוק המשטרה והבהיר כי "אמרנו את עמדתנו, הצגנו אותה וזה בטיפול של משפטים. אנחנו לא מתכוונים לנהל שיח תקשורתי בנושא הזה, אנחנו מתעסקים בעבודה שלנו נטו".

הפשרה של בן גביר

מתוך עיון בנוסח שיונח הבוקר על שולחן הועדה, ניתן לראות כי התיקון עבר מספר שינויים ובהם הסכמתו של בן גביר כי ייכתב שהמפכ"ל הוא הדרג הפיקודי העליון במשטרה וכי השר ישמע את היועמ"שית טרם קבלת החלטה בעניין מדיניות החקירות. 

עם זאת, בן גביר מתעקש כי המפכ"ל יהיה כפוף לשר וכי לשר תהיה סמכות לקבוע מדיניות בעניין החקירות ועקרונות כלליים למשך זמן טיפול בתיקים כדי למנוע סחבת. "כפי שאמרתי, הגעתי לדיוני הועדה לשמוע בלב פתוח ונפש חפצה ובניגוד למציעי חוק אחרים מהממשלה היוצאת, ישבתי שלושה ימים רצופים בועדה כדי לשמוע את כל העמדות השונות", מסר יו"ר עוצמה יהודית בנושא. 

עוד הוא הוסיף כי "מחד גיסא השתכנעתי כי ניתן להדגיש גם בחוק שהמפכ"ל יהיה הדרג הפיקודי העליון וכי יש לשמוע את היועצת המשפטת טרם קבלת החלטה בעניין החקירות, אך מאידך אני עומד על כך שהמפכ"ל כפוף לשר וכי לשר גם תהיה יכולת להשפיע על המדיניות הכללית בעבירות כמו פרוטקשן ובריונות וגם למנוע סחבת ולהביא לכך שטיפול בתיקים לא יגרר במשך שנים".