עצרת האו"ם אישרה אמש את ההצעה הפלסטינית לבקש חוות דעת משפטית מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע ל״משמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך״. הבקשה אושרה לאחר ש-87 הצביעו בעד, כאשר ישראל, ארצות הברית ו-24 מדינות נוספות הצביעו נגד ו-53 מדינות נמנעו. על כך הכתב המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM.

בפתח השיחה, אמר רביד: "נקודה מעניינת היא שזה דווקא לא היה ניצחון סוחף אך כן ניצחון, בהשווה להצבעות דומות בנושאים דומים הפלסטינים היו מקבלים מעל 100 קולות תמיכה, ואכן זה אתגר משמעותי מאוד לממשלה החדשה. יש לישראל משרד החוץ, אני רוצה לקוות שהממשלה החדשה לא תחזור להתעלל בו, זה המשרד שתפקידו לעשות את העבודה, פשוט צריך לאפשר להם לעשות אותה".

לאחר מכן, נשאל האם להחלטה יש משמעות משפטית על ישראל. רביד השיב כי "אין להחלטה משמעות מיידית. עצרת האו"ם החליטה להפנות את סוגיית הכיבוש הישראלי בגדה לבחינת בית הדין הבינלאומי לצחדק בהאג. זה יותר דומה לבג"ץ מאשר לתיק פלילי בבית משפט, אלו עניינים עקרוניים. בבית הדין הזה יושבים 15 שופטים מכל העולם, ובשנה הקרובה יגבשו חוות דעת בנושא, יש כאלה שאומרים שזה ייקח עוד שנתיים. חוות הדעת הזו אינה מחייבת, אבל ברגע שבית הדין הבנילאומי קובע הלכה, הרבה מאוד מדינות וארגונים יכולים להשתמש בה כדי לקבל החלטות בהקשר הסכסוך, וזה יכול להיות גיבוי כדי לנקוט סנקציות נגד ישראל".

לאחר מכן, רביד ציין כי "מה שהכי חשוב באירוע בעיניי הוא העיתוי שלו. ממש בשבוע הראשון של הקמת הממשלה החדשה בישראל, ממשלת הימין הקיצונית. האמת שהעיתוי מקרי כיוון שההליך הזה החל לפני די הרבה זמן. מה שגרם לצורך הנסיבות הוא העיכוב בהקמת הממשלה פה. כל ההליך המשפטי הזה יהיה כמשקולת על צווארה של ממשלת הימין בישראל, זה ישמש כגורם שמצד אחד יש לו פוטנציאל לבלום הרבה מאוד מהלכים שהממשלה תיכננה. ההסכמים ממש אחד לאחד או חלק גדול מהם יכולים לשמש כראיה בתיק הזה, כי הם מדברים על סיפוח, על השקעת מיליארדי שקלים בהתנחלות, כל אלה דברים שהם הסוגייה שבה בית הדין עוסק".

"אם מסתכלים על טענות הפלסטינים בנושא ועל טענות הממשלה הנוכחית בנושא, אין ביניהן מחלוקת. שני הצדדים טוענים שהכיבוש הוא קבוע ושכיוון הנסיעה הוא סיפוח, ההבדל הוא שצד אחד אומר שזה רע והצד הישראלי אומר שזה נהדר", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm