רעידת האדמה שהתרחשה בליל אמש בטורקיה וסוריה, גבתה עד כה מחיר כבד בנפש והעלתה על סדר היום את החשיבות שבחיזוק מבנים מסוכנים והיערכות המדינה לרעידת אדמה. יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת מיקי לוי, שרק לפני שבוע ערך דיון בנושא, התארח היום (שני) בתוכנית 'איפה הכסף' ב103FM ושוחח על כך עם ענת דוידוב.

מדריך תיירים בעיר גזיאנטפ שבטורקיה: "מחכים לרעידת אדמה נוספת באזור 20:00"
בצל האסון בטורקיה: בחזרה לרעידות האדמה הגדולות שידענו בישראל

לוי סיפר על הישיבה שנערכה בנושא והממצאים: "שנה וחצי לא התקיימו ועדות הכנסת. האופוזיציה הקודמת, הקואליציה הנוכחית, פשוט התעלמה ופשוט מצאתי את עצמי עושה סדר עדיפויות מה צריך לדון קודם לכן, כל כך הרבה נושאים, ובין היתר קיבלתי החלטה ממש בתחילת הישיבות של הוועדה עצמה לדון בנושא מוכנות מדינת ישראל לרעידות אדמה".

"מדובר בכל הארץ - 4,840 מבנים מסוכנים כבר היום ב-44 רשויות למגורים, לא לרעידת אדמה, אלה הראשונים שיקרסו כמו מגדל קלפים, ואני אומר לך שמספר הרשויות שנבדקו הן רק 24, המספרים של מבנים מסוכנים הרבה יותר גדולים", סיפר.

באשר לאחריות על המצב, לוי מספר: "לכולנו בשלטון המרכזי היה נוח להפיל את זה על השלטון המקומי, המוניציפאלי, אסור שזה יקרה. התמונה היא מאוד קשה. משרדי ממשלה אינם מתואמים אחד עם השני, אין סנכרון בין משרד הפנים, למשרד השיכון, למשרד האוצר, משרד ראש הממשלה שאמור לרכז את העניין הזה לא התכנס אפילו פעם אחת. אני קבעתי שיש להקים קרן לאומית מהממשל המרכזי, שהוא יסייע לרשויות המקומיות, לתושבים עצמם, לבוא ולחזק את המבנים שלהם".

לגבי הצעדים הבאים בהיערכות המדינה לרעידות אדמה, סיפר מיקי לוי: "אין קריטריונים מהו מבנה מסוכן, כל רשות קובעת על פי תפיסת עולמו של מהנדס העיר שלה, לכן צריכים להיות קריטריונים אחידים. מעבר לעניין, לא נותן להם להתחמק, שלחתי את כולם לעבוד, להכין עבודה כל אחד על הרשות שלו, לחזור לוועדה לביקורת המדינה עוד שישה חודשים ולתת הסברים, כולל המדינה תבוא ותיתן הסברים מה המדינה עושה לטובת שמירה".

"המדינה זו ממשלת ישראל, זה משרד הפנים, זה משרד השיכון, זה משרד האוצר, אף אחד לא יצא חלק מהעניין הזה. כשיקרה משהו, וועדת החקירה שתקום, לא עלינו, הנפגעים הרבים שיהיו, קריסת הבניינים שכבר היום אפשר לשים עליהם אצבע, האסון יהיה כבד מאוד", סיכם.