שרת התחבורה מירי רגב הודיעה על ביטול תעריפי "דרך שווה" של השרה הקודמת מרב מיכאלי והציגה היום (שלישי) רפורמה חדשה בתחבורה הציבורית, ואמרה כי הממשלה לא תפגע בהפעלת קווי השבת בידי הרשויות המקומיות.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בהצהרה שמסרה אמרה השרה כי "המשרד ימשיך לשמר את הסטטוס קוו לגבי תחבורה ציבורית בשבת", והוסיפה: "יש לכך פתרונות אחרים, כמו קווי השבת של העיריות. המשרד לא הפריע להם עד היום, ולא יתחיל עכשיו".

הרפורמה כוללת הוזלות בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית לתושבי הפריפריה, אזרחים ותיקים וצעירים, אך הן עדיין לא תוקצבו, ולא יתחילו לפני שתקציב המדינה יאושר. 

רגב ציינה כי עלותה של התוכנית החדשה היא 740 מיליון שקלים, אך נראה שעלותה הסופית תהיה גבוהה יותר. השרה דרשה בנוסף 1.25 מיליארד שקלים נוספים לשיפור שכר הנהגים והוספת נסיעות וקווים ולהפעלת שאטל ימי.

הסעיפים העיקריים ברפורמה של רגב

  • 33% הנחה ברכישת ערך צבור ומנוי חופשי-חודשי לצעירים בגילאי 26-18: עד כה נהנו מהנחות רק ילדים ונוער עד גיל 18. על פי המתווה החדש יקבלו כל הצעירים שעדיין נמצאים בראשית דרכם הנחה משמעותית בנסיעה, במטרה לעודד אותם להעדיף את התחבורה הציבורית על פני רכב פרטי.
  • נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים למשך שנה מיום שחרורם: ההטבה שניתנת כיום רק לחיילים במהלך שירותם, תורחב למשך שנה מיום השחרור, כאות הוקרה ותודה על התקופה שהשקיעו בשירות ארצם.
  • 50% הנחה ברכישת ערך צבור לתושבי הפריפריה: יישובים בפריפריה בכל רחבי הארץ (הגדרת אזור פריפריאלי ברמה 5-1 על פי הלמ"ס),
  • 50% הנחה ליישובים באשכול סוציו-אקונומי נמוך (אשכולות 5-1 על פי הלמ"ס), בעת טעינת כרטיס הרב-קו בערך צבור.
  • נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים ותיקים: עד כה נהנו מנסיעה חינם רק גילאי 75 ומעלה.
  • במתווה החדש תוענק הטבה זו לכל אזרח ותיק, נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67, תוך הרחבת מעגל הזכאים במאות אלפי משתמשים.
  • 50% הנחה על מנוי "חופשי חודשי", לאנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי: מגזרים אלה, שנהנו עד כה מהנחה רק בעת רכישת ערך צבור, יהיו זכאים לשלם חצי מחיר גם בעת רכישת מנוי "חופשי-חודשי".

השינויים בנסיעות בתחבורה הציבורית בעקבות הרפורמה: 

  • באר שבע-תל אביב  - 16 שקלים לפני הרפורמה,  8 שקלים אחרי
  • קרית שמונה-תל אביב - 27 שקלים לפני הרפורמה, 13.5 שקלים אחרי
  • אלעד-ירושלים - 12 שקלים לפני הרפורמה, 6 שקלים אחרי
  • נסיעה בודדת - 5.5 שקלים לפני הרפורמה, 2.75 שקלים אחרי לתושבי פריפריה
     
  • חופשי חודשי ירושלים - 225 שקלים לפני הרפורמה,  112.5 שקלים אחרי
  • חופשי חודשי ביתר עלית - 225 שקלים לפני הרפורמה, 112.5 שקלים אחרי
  • חופשי חודשי נתיבות - 99 שקלים לפני הרפורמה, 49.5 שקלים אחרי
  • חופשי חודשי כרמיאל - 99 שקלים לפני הרפורמה, 49.5 שקלים אחרי

"כמי שגדלה בפריפריה, אני מחויבת לפעול למען כל מי שמתגורר מחוץ למטרופולינים הגדולים. מהפכת המחירים שאני מובילה תספק תחבורה ציבורית במחיר שווה לכל נפש בכל הארץ וללא כל העדפה למגזר כזה או אחר", אמרה רגב במסיבת עיתונאים. "מטרתנו היא הורדה משמעותית של הפקקים ויוקר המחיה באמצעות הוזלת סעיף התחבורה בסל הצריכה של המשפחה הישראלית ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית.
אני מאמינה בכל ליבי ששני אלה הם יעדים לאומיים חוצי מגזרים ומחנות, ובכוונתי להיאבק על מימושה בהקדם."