50 חברי כנסת מהקואליציה חתמו על פנייה לשר הביטחון יואב גלנט, בה הם קוראים לו לשחרר מספר עצורים מנהליים מהשומרון שנעצרו לאחרונה. "אמצעי דורסני שמופנה כנגד ציבור המתיישבים, יש להורות על ביטול הצווים", טענו בפנייה. 

"גנץ באווירת סוף קורס": ביקורת מימין על מעצר מנהלי לצעיר מהשומרון

שניים מהעצורים הם אלחי כרמלי ואברהם יאיר ירד שנעצרו עוד בתקופת בני גנץ, ודוד חי חסדאי וצדוק הכהן, להם חתם גלנט על צווי המאסר. עוד כתבו בפנייה: "הטלת צווי מעצר אלו, זיכתה את ממשלתנו בתואר המפוקפק של הממשלה שעצרה במעצר מנהלי את מספר המתיישבים הגדול ביותר ב30 השנים האחרונות. אנו סבורים ששימוש במעצר מנהלי, ללא קיום הליך משפטי, צריך להיות שמור למקרים קיצוניים מאוד, כמו אלו המוכרים לנו בפעולות של אויבים רצחניים מקרב שונאי ישראל".

שר הביטחון יואב גלנט: "קריאה לסרבנות תפגע בביטחון המדינה". (צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון)

"אנו רואים בצווים אלו, שימוש באמצעים דורסניים כלפי המתיישבים ביו"ש וקוראים לך כשר הביטחון של ממשלת הימין, להורות על ביטל הצווים הללו ולהפסיק את השימוש שנעשה בסמכויות חירום אלו, כנגד המתיישבים כאילו היו אויב המדינה - בוודאי כשלא מדובר במקרים קיצוניים, המצדיקים התעמרות ופגיעה בזכויות אדם בסיסיות מסוג זה. לאור זאת אנו קוראים לך לבטל לאלתר את ארבעת צווי המעצר המנהליים שהוצאו כנגד מתיישבים", חתמו הח"כים את מכתבם.

מאוחר יותר, השיב גלנט: "אני מוקיר את המתיישבים כחלוצי אוהבי העם והארץ. עם זאת, מקרה זה עוסק בבודדים שבחרו לפעול בניגוד לחוק, אינם מייצגים את ההתיישבות ובפעולתם אף פוגעים בה. שני צווי המעצר שהוצאו נחתמו ע"י שר הביטחון בתוקף הסמכות הנתונה על פי חוק ועל סמך בקשתו של שירות הביטחון הכללי בהתבסס על חומרים מודיעיניים משמעותיים המעידים על מסוכנותם הגבוהה של העצורים".

העצורים המנהליים ניצלו את האירועים הטראגיים באיו"ש, תכננו והשתתפו בפעולות אלימות וחסרות אבחנה שסיכנו את חייהם של תושבים רבים אני ממליץ לחתומים על מכתב זה לבטוח בהמלצות השב"כ ובהחלטת שר הביטחון המתקבלות על סמך שיקולים ביטחוניים ומידע מודיעיני בלבד", הוסיף.

ח"כ לימור סון הר-מלך (הציונות הדתית), אחת מחותמות הפנייה, תקפה את גלנט: "לצערי השר גלנט בוחר לאמץ את מדיניות קודמו בתפקיד - גנץ, ומאשים עשרות חברי כנסת שהגנו על זכויות המתיישבים שסובלים מטרור רצחני ויום יומי, ב'מתן רוח גבית לטרור'".

"ברור לכל בר דעת כי על מנת לשלול מאזרחים את חירותם למשך זמן ממושך בהליך דורסני שכזה, נדרש עיון מדוקדק בחומר ולמידת הפרטים - דבר שאינו מתאפשר לעשותו בדקות בודדות. כך או כך מדובר בצו שדינו לעבור מן העולם", הוסיפה.