נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג בשבוע שעבר בפעם השנייה את מתווה הפשרה שלו וקרא להידברות שני הצדדים באשר למציאת פתרון לסערה סביב הרפורמה המשפטית. 

"באופן חד צדדי": שר מהליכוד טוען - אלו הצעדים הבאים ברפורמה המשפטית
"זה לא סוף פסוק": בסביבת הנשיא ממשיכים לשדר אופטימיות באשר למתווה

מנהל מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן, פרופסור יניב רוזנאי, שוחח הבוקר (ראשון) עם גדעון אוקו וניסים משעל ב-103FM והביע את דעתו בנושא. "אני לא שייך לבית הנשיא, אני הייתי חלק מקבוצות שניסו לחשוב והגישו לנשיא כל מיני מתווים והצעות. זה שהמתווה או הצעת הנשיא נדחתה כל כך מהר על ידי הקואליציה, בעיניי, זה דבר פשוט מדהים, כי אילו ההצעה הזו הייתה עולה לפני שנתיים, היו אומרים שהיא קיצונית ולא ראויה. למעשה הממשלה מקבלת מענה לכל הבעיות שהיא מעלה".

"עצם זה שהממשלה עלתה על העץ הכי גבוה שיש באזור, זה רק אומר שיש לה הרבה מאוד לרדת כדי להגיע לאיזושהי רפורמה שהיא מאוזנת, אבל אני אגיד לך לפחות ברמה האישית, אני מתנגד להרבה מאוד דברים בתוך הצעת הנשיא. אני לא חושב שבכלל צריך לשנות את הוועדה לבחירת שופטים, אני לא חושב שיש מקום לצמצם באופן כל כך משמעותי את האפשרות של בית המשפט לפסול חוקים. הנשיא הניח את הרפורמה הכי משמעותית שהייתה במערכת המשפט מאז קום המדינה. פשוט קראו את הצעת הנשיא, יש שם הצעות מאוד דרמטיות", טען.

בהמשך התייחס לסלע המחלוקת סביב שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואמר כי מתווה הנשיא מעלה את כוחם של הפוליטקאים בוועדה. "היום יש להם ארבעה נציגים מתוך תשעה, זה מעלה את זה לשישה מתוך 11, ויש להם השפעה על עוד שני נציגים, כלומר על שמונה מתוך 11".

"מי שרוצה בית משפט שיהיה יותר מגוון, שישקף יותר את הציבור ואת הגיוון האידאולוגי בציבור, מתווה הנשיא עונה על הדברים האלה, אבל מי שרוצה להשתלט על בית המשפט, מתווה הנשיא לא נותן לו מענה לזה וראוי שכך. ככל שההוראה תהיה כזו שהקואליציה לבד או הממשלה יכולה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים, הדבר הזה לטעמי לא יעבור את בג"צ", טען.

הנשיא הרצוג מגיב לביקורת על המתווה שהציג (צילום: אבי קנר)

בסיום, דחה את הטענה כי מדינת ישראל בדרך לכאוס משפטי. "אני לא רואה את הממשלה, עם כל הכבוד, מסרבת לקיים פסק דין של הרכב מורחב של בית המשפט העליון. אם חושבים שהבעיות הכלכליות הם עכשיו, דמיינו מה יקרה אם הממשלה תגיד כזה דבר, זו תהיה אנרכיה מוחלטת, כי אז גם אני כאזרח, למה אני צריך לציית לפסק דין? אני מאוד מקווה שלא נגיע לזה ואני מאוד מקווה שהפוליטיקאים יתעשתו וינסו להתכנס להידברות סביב מתווה הנשיא".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm