תנופת הבניה בהתיישבות נמשכת. היום (ראשון) התפרסם סדר יום לכינוס מועצת התכנון העליונה. על הפרק תנופת בניה בהתיישבות בהיקף נרחב של 4,560 יח"ד בישובים רבים ביהודה ושומרון. התכניות שפורסמו מצטרפות לכמעט עשרת אלפים יחידות שפורסמו בכינוס הקודם של מת"ע ומעמידות את חצי השנה שמאז הקמת הממשלה בשיא של העשור האחרון בהיקפי הבנייה בהתיישבות. התכניות רוכזו וטופלו בעבודת מטה של לשכת התכנון במינהל ושל מינהלת ההתיישבות בלשכת השר במשרד הביטחון ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. התכניות כולן הן תוצאה של עבודה מאומצת ורחבת היקף.

סמוטריץ' ורגב סיכמו: למעלה מ-3.5 מיליארד שקלים לטובת יהודה ושומרון

כך למשל, פורסמו תכניות לבניית מאות יחידות בנווה צוף ועלי, מאות יחידות בגבעת זאב וכך גם בביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, ברבבה 381, באלקנה 343 יח"ד, 287 באדורה ו-196 יח"ד בתלם.

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' אמר כי "תנופת הבניה ביהודה ושומרון ובכל מרחבי ארצנו נמשכת. כפי שהתחייבנו, אנו מקדמים היום בניה לעוד אלפי יח"ד חדשות ביו"ש. תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב' וההתפתחות הטבעית ביישובים מקבלת ביטוי בבניה והתרחבות. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט על שיתוף הפעולה. אני מודה בנוסף לצוות של מינהלת ההתיישבות במשרד הביטחון וללשכת התכנון על עבודה מאומצת ומדויקת. בע"ה נמשיך לפתח את ההתיישבות ולחזק את האחיזה הישראלית בשטח".

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו״ר מועצת יש״ע שלמה נאמן אמר בתגובה לפרסום סדר היום והעברת תיקון להחלטת 150 בישיבת הממשלה, כי "העם בחר להמשיך את הבנייה ביהודה שומרון ובקעת הירדן וכך צריך להיות. לאחר שבממשלה הקודמת הוקפאו אלפי יחידות דיור, נוצר צורך הכרחי להחזיר את רצף העבודה כפי שהיה נהוג בעשור האחרון".

"אנחנו מברכים על פרסום סדר היום שכולל בתוכו אישור של מאות יחידות דיור חשובות בגוש עציון, בנימין, שומרון, אלקנה, גבעת זאב ובערים אריאל, מעלה אדומים וביתר עלית שמחכים וזקוקים לאישורי בנייה כבר המון זמן. כמו כן, תיקון החלטת 150 תאפשר להליכי התכנון והבנייה להתקדם באופן מקצועי כפי שראוי ונהוג בכל מקום אחר בישראל", הוסיף.

לסיום אמר: "אנחנו מודים לראש הממשלה נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ, לשר הביטחון יואב גלנט, שרת ההתיישבות אורית סטרוק, לשרי הממשלה ולצוותים במינהלת ההתיישבות במשרד הביטחון ובלשכת התכנון על ששמו את ההתיישבות על דרך המלך בדרך לתיקון עוולות היסטוריות וחיזוק הריבונות באזור. מועצת יש"ע תמשיך לעבוד מול השרים וגורמי התיכנון על מנת להמשיך את מלאכת הבנייה ביהודה ושומרון".

יצוין כי במקביל, הממשלה עתידה לאשר תיקון שייקצר את תהליך אישורי הבנייה ביהודה ושומרון משישה שלבים - לשניים בלבד.  ההחלטה החדשה שמתוכננת להיות מאושרת, עתידה לשנות בצורה מהותית את מהירות האישורים והבנייה. כמו כן, לאמריקאים תינתן אפשרות להיות מעורבים ולעכב אותה. 

אישור התוכניות עשוי להתרחש במקביל לביקורה של עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון ברברה ליף בישראל. ממחלקת המדינה נמסר כי בשבוע הקרוב תשהה בישראל ותיפגש ״עם ההנהגה המדינית והצבאית הבכירה בישראל כדי לדון בתחומי עניין הדדיים, לרבות הרחבה והעמקה של השתלבות ישראל במזרח התיכון והגבלת התנהגותה מערערת היציבות של איראן״.  במהלך השבוע תצא ליף לרמאללה ותשוחח עם מנהיגים פלשתינים בכירים. בעוד שבוע ליף תצא לירדן.

מה שלא עשוי לעלות על הסדר בישיבת המועצה הקרובה הוא תכנית הבנייה בשטח E1. נזכיר כי בעקבות לחץ אמריקאי, ראש הממשלה נתניהו החליט להוריד מסדר היום של הישיבה הקרובה את הדיון על תכנית הבנייה בשטח בין מעלה אדומים לירושלים. מדובר בדחייה שנייה של הדיון, גם בפעם הקודמת בתחילת הכהונה של הממשלה, נתניהו ביקש לדחות את הדיון על הבנייה ב-E1 בעקבות הלחץ של הממשל האמריקאי.

שטח E1 המתפרש על פני 12 קילומטרים רבועים, הוא השטח המפריד בין ירושלים ממערב למעלה אדומים וגוש אדומים ממזרח, ומאידך בין אזורי התיישבות פלסטינית מצפון ומדרום. סיפוח השטח למדינת ישראל בתרחיש של גבולות סגורים וירושלים ישראלית מאוחדת יתקע טריז ישראלי בין השומרון מצד אחד ובין יהודה מהצד השני. מנגד, סיפוח השטח לרשות הפלסטינית עשוי להפוך את מעלה אדומים למובלעת ישראלית.

מעלה אדומים (צילום: אריאל בשור)
מעלה אדומים (צילום: אריאל בשור)

לפני כחמישה ימים העבירו בוושינגטון מסר לישראל סביב אישור התוכניות. דובר הבית הלבן לנושא חוץ וביטחון ג'ון קירבי אמר בתדרוך לעיתונאים כי "מזה זמן רב אנחנו מביעים דאגה בפני ישראל לגבי הבנייה ביהודה ושומרון. אנחנו לא רוצים לראות פעולות שיהפכו את פתרון שתי המדינות לקשה יותר להשגה או פעולות שמגבירות את המתיחות".