בג"ץ ביטל היום (חמישי) את החלטת שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם להעביר מתפקידו את יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל בע"מ.

עימות חזיתי מול הממשלה: בג"ץ הורה להשאיר את יו"ר הדואר בתפקידו
מכה לקרעי: בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד הדחת יו"ר הדואר

בפסק הדין נכתב: "השופט עמית קבע כי הדחת העותר היתה חריגה ביותר ובלתי סבירה באופן קיצוני בשל מספר טעמים, ביניהם: אי-קיום חובת היוועצות של שר התקשורת עם רשות החברות הממשלתיות במועד (עילה העומדת בפני עצמה); העיתוי הרגיש של קבלת ההחלטה, בשעה שחברת הדואר ניצבת בישורת האחרונה לפני הפרטתה; התנגדותו של שר האוצר להעברת העותר מתפקידו בעיתוי הנוכחי; והתעלמותם של שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי מעמדתה של רשות החברות הממשלתיות, שהתנגדה לאורך כל הדרך למהלך ההדחה".

מישאל וקנין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מישאל וקנין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, בחודש יולי האחרון שר התקשורת קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי, הממונה על רשות החברות, דודי אמסלם, החליטו להעביר את יו"ר דירקטוריון הדואר, מישאל וקנין, מתפקידו, לאחר שנמצא כי הוא 'אינו ממלא את תפקידו כראוי'. ההחלטה המשותפת הגיעה לאחר דיונים רבים ויסודיים ומבוססת על עמדת גורמי המקצוע במשרד התקשורת שמצאו 'ליקויים רבים בתפקודו של היו"ר, בין היתר, סביב סוגיית השירות לציבור ופיתוח מנועי צמיחה בחברת הדואר'.

בתגובה, בחודש ספטמבר הוציא בית המשפט העליון צו על תנאי להדחת יו"ר דירקטוריון הדואר מישאל וקנין. בפסיקה, הורה בג"ץ לשר התקשורת ולרשות החברות הממשלתיות לנמק תוך 30 יום את ההחלטה להעביר מתפקידו את וקנין.

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי: "כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג״צ כנגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג״צ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי. פסק הדין של בג״צ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעז״ה.

"בינתיים, מוזמן המותב הנכבד בראשות יצחק עמית לטפל בהפרות של תנאי הרישיון ובסגירת סניפים בפריפריה, באופקים, נתיבות, אשקלון, קרית שמונה, באר יעקב, ועוד", הוסיף, "בכל מקרה, משרד התקשורת בראשותי ימשיך לשרת את הציבור ולפעול לשיפור השירות, למרות ההפקרות הקיימת כתוצאה מהמצב של ״איש הישר בעיניו יעשה״ שאליו הביאו אותנו לצערי שופטי בג״צ".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה: "בית המשפט קבע בצדק שההחלטה לוקה בשורה של פגמים חמורים, ובהם התערבות פוליטית אסורה, הפרת זכות טיעון, חוסר תום לב והיעדר תשתית עובדתית. בג"ץ הדגיש את חובת ההיוועצות ברשות החברות הממשלתיות כגוף מקצועי, וחיזק את ההגנה על עצמאות החברות הממשלתיות. פסק הדין ממחיש את חשיבותה של עילת הסבירות ככלי חיוני לביקורת שיפוטית על החלטות הרשות המבצעת, ואנו מברכים על דחיית הניסיון לבטלה".