ברק סרי, יועץ אסטרטגי ופוליטי בכיר ששימש בעבר כיועץ לשר הביטחון ובשורה של שרים בכירים נוספים, בשיחה עם "מעריב" על המחלוקת בין ישראל לארצות הברית ומה חושב הנשיא ביידן.

התסכול בקרב הלוחמים בעזה עולה מדרגה: "אם לא נפעל - נגיע לסרבנות"
מפקדו לשעבר של ניר ברקת: "אל תגיע לטקס יום הזיכרון, הפקרתם אותנו"

מה בעצם קרה לנו כאן בנושא עיכוב הנשק?
"זו לא פעם ראשונה שהאמריקאים מודיעים שהם לא יעבירו נשק, אבל זה לא מקטין מהחומרה של העניין. למעשה, הם לא רק מאיימים אלא גם מבצעים. הם לא העבירו לנו עשרות רבות של פצצות, אלף טון ועשרות רבות של פצצות של 250 טון של מטוסים. כבר בשבוע שעבר הם עיכבו משלוח".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

מדוע זה נעשה? 
"הם רצו להראות שדעתם אינה נוחה בפעולה רחבה ברפיח, 'אתם לא מקשיבים לנו'. הנה האיתות הראשון והוא היה בדמות עיכוב משלוחים למטוסים לפצצות מדויקות, שאמורות להיות מופלות ומשוגרות ממטוסים. מה שאמר הנשיא האמריקאי נעשה בהקשר של רפיח בלבד ולנשק התקפי. הוא אמר למעשה ש'אנחנו לא ניתן לישראל פצצות אם היא תרחיב את הפעולה ברפיח'. הוא גם אמר שאת הנשק הגנתי ואת כל הרכיבים של כיפת ברזל ארצות הברית תמשיך לשלוח, אך היא רוצה להביע בכך את החשש הגדול שלה מפני הרחבת הפעולה".

מה בעצם המניע הפרוגרסיביים שיקולי בחירות?
"גם וגם וגם, האמריקאים מאוד מתוסכלים. הם מתנהלים בשותפות, מסייעים, ונתנו מהרגע הראשון משלוחי נשק בלתי פוסקים. הנשיא האמריקאי התייצב לאחר מספר ימים מפרוץ המלחמה באופן שבו אמר לישראל 'אנחנו איתכם', איים על כל הסובבים: 'אל תתערבו במלחמה, אל תעשו דברים' שככל הנראה הייתה להם כוונה מאוד גדולה לעשות. מגנים עלינו בכל מוסד באו"ם. לפני כמה ימים חתם הנשיא האמריקאי ביידן על סיוע של 15 מיליארד דולר, וזה מתווסף לסיוע של 4 מיליארד דולר בשנה האחרונה. הם מבקשים: 'תקשיבו לנו: אתם מקבלים נשק סיוע גיבוי והגנה ואפילו יותר מזה'. כל מדינה בעולם יודעת שישראל היא בת הברית הגדולה ביותר של ארצות הברית ויש לזה משמעות. זה מרתיע אויבים ומוציא להם רעיונות מהראש, זה גורם לישראל להגדיל בצורה דרמטית את כושר ההרתעה שלה, שיודעים שהמעצמה הגדולה בעולם והחזקה בעולם עומדת מאחורינו".

אז איפה בעצם נוצרה המחלוקת הגדולה?
"הם מבקשים 'תקשיבו לנו, אל תזלזלו בנו'. על פי האמריקאים כולל בשיחות של ביידן עצמו בשיחות רקע ותדרוך שהוא קיים בתקופה האחרונה, כולל באמירות של פקידים אמריקאים, הם חשים שישראל קיבלה ואומרת להם: 'תנו מה שאנחנו צריכים ואל תתערבו', והאמריקאים בגישה שאומרת 'תתייעצו איתנו, תעדכנו אותו, תגידו לנו'. ולכן הפעולה ברפיח הייתה מבחינתם 'הקש ששבר', והם רוצים לוודא שישראל לא תרחיב את הפעולה ברפיח, כיוון שהם חושבים שיש בעיה לפנות מיליון ומאתיים חמישים אלף עזתים פלסטינים שנמצאים ברפיח וברחו לשם". 

פינוי תושבים ממזרח רפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
פינוי תושבים ממזרח רפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

מה עוד מפריע להם?
"הנושא ההומניטרי מאוד מדאיג אותם. יש תחושה שישראל מזלזלת, לא מקשיבה ולא נותנת להם תשובות לשאלת היום שאחרי. הם שואלים לדעתי כבר מהתשעה לאוקטובר 'לאן הולכים?', 'מה היעד האסטרטגי: חיסלתם את חמאס, הרגתם את הגדודים, מוטטתם, מה הלאה?', 'מי מקבל את השליטה ברצועה מה השלב הבא?', ואין תשובה. לכן זה חלק מהתסכול האמריקאי שבא לידי ביטוי באמירות מאוד דרמטיות של הנשיא והמאוד מדאיגות".

כמה בעצם אם בכלל התבטאות כמו של בן גביר מייצרת סדק נוסף ביחסים עם ארצות הברית?
"הם יודעים מצוין מי זה השר בן גביר. הייתי בפגישות בארצות הברית עם הבכירים בממשל שעבדתי עם אהוד ברק ושרים נוספים, הם יודעים מי האנשים עד האחרון שבהם. מכירים הכל. בסוף מה שבן גביר אומר זה לא מעליב או מעלה או מוריד, אלא שהם (האמריקאים מ.ו) יותר מודאגים מההשפעה הגדולה שיש לבן גביר וסמוטריץ' על ראש הממשלה, ואיך זה בא לידי ביטוי במעשים שלו. זה מדאיג אותם הרבה יותר מאמירה כזו או אחרת. ועל זה הם מתלוננים, שבסופו של דבר נתניהו שבוי של השרים בן גביר וסמוטריץ' שרוצים לקחת את המלחמה לכיוון אחד, ומונעים בכך מנתניהו שנכנע להם אולי לעשות את מה שהוא צריך לעשות".

לפעמים אומרים שנתניהו דווקא נהנה להגיד שהוא נאלץ לפעול בצורה כזו או אחרת בעקבות גורמים בממשלתו. האם בכך הדברים אמורים או שמא באמת הם מכתיבים את הטון?
"זה לא המצב, נתניהו בעבר, למשל שהיו שותפים בממשלתו לפיד או לבני, היה מגיע לימין שהיו דורשים הגברת הבנייה בהתנחלויות ואומר: 'יש לי קואליציה, אני לא יכול לעשות שום דבר'. היום יש לחץ מצד אחר, אבל אומרים לנתניהו כי לא ניתן להתנהל בדרך שבה המלחמה יכולה להפוך למלחמה אזורית. אתה לא יכול להתנהל בשיקולים פוליטיים שאומרים 'יפילו את הממשלה או לא יפילו את הממשלה'. בסופו של דבר אתה צריך להתנהל במה שטוב למדינה, מה שטוב לישראל, מה שטוב לאינטרסים של ישראל".

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)

וזה מייצר בעצם התנגשות?
"הטענה של האמריקאים כלפיו, שהוא פועל משיקולים פוליטיים. נגעת בדיוק בנקודה. הוא אומר 'יפילו אותי', אבל בשבילם זה 'אז מה? בגלל זה לפעול נגד האינטרסים של ישראל? ומה שאנחנו חושבים שצריך להיות כאן?'"

עכשיו נכנס גם כמובן העניין הפוליטי הפנים האמריקאי האם הוא משפיע?
"שאתה אומר פוליטי ברור שגם להם יש יש שיקולים פוליטיים. הנשיא הזה יכול להפסיד את הבחירות שלו בארצות הברית בגלל התמיכה בישראל. יש לו שם גורמים פרוגרסיביים שמאוד לא אוהבים את התמיכה הגדולה והמוחלטת, רק ביום השואה האחרון הנשיא ביידן אמר שהוא בעד ישראל והדאגה לישראל ולביטחון ישראל יצוקה".

"הוא אמר שהמחויבות היא ברזל והוא לא שוכח מי התחיל ומי תקף בשביעי לאוקטובר, ואת כל הדברים האלה הוא גם אמר. וזה למורת רוחם של חלק מתומכי המפלגה הדמוקרטית. רואים מה קורה בקמפוסים. לא כולם תומכי ישראל, רחוק מזה בלשון המעטה".

"ניתן לראות במדינות המתנדנדות למשל, המהלכים הפרו ישראלים, התמיכה הבלתי מסויגת לחלוטין בישראל, ואני מאלה שחושבים שלא היה נשיא תומך ישראל כזה בטח בתקופת מלחמה וזה יכול לעלות בפוליטיקה. לכן אני מניח שיש שיקולים פוליטיים שמתערבים, אבל בסוף הטענה האמריקאית מתחילת המלחמה שישראל מזלזלת בארצות הברית, ישראל לא הולכת יד ביד עם הבקשות האמריקאיות, ישראל לא עושה דברים שארצות הברית מבקשת".