לאחר שחלפו ארבעה חודשים מאז הבטחתו בפגישה קודמת לאשר תקציב של 3.5 מיליארד שקלים לשיקום הצפון, נפגש אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים עם ראשי רשויות קו העימות הצפוני. זאת לאחרי שראשי הרשויות הפצירו רבות לקיים פגישה בנושא הצפון. כמו כן, את הפגישה החרימו דוד אזולאי - ראש מועצת מטולה וגיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון.

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בסיום הפגישה אמר כי "לאחר יותר משבעה חודשים בהם קו העימות מחכה לפתרון מהממשלה, זומנו אתמול ראשי רשויות קו העימות ואני בראשם להגיע לפגישה עם ראש הממשלה. בפגישה העליתי בפני ראש הממשלה את הנושאים עליהם אני חוזר שוב ושוב במשך כל חודשי המלחמה ובראש ובראשונה ההבנה וההחלטה של הממשלה להכיר ביישובי קו העימות כמגן המדינה".

הבהרתי לראש הממשלה את מצוקת תושבי קו העימות ובראשה חוסר הוודאות הבלתי נתפס באשר לסוגיית בטחון הקשה. המצב כיום הוא שמשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה פשוט מסרבים לראות את התמונה כך, ואני כיו"ר פורום קו העימות רוצה לשמוע את החלטתו הברורה בנושא. הסברתי לראש הממשלה כי הוא צריך לתת תקווה למפונים ולקו העימות כולו, ולהעמיד הטבות מיידית שימזערו ויבלמו את התופעה של קבלת החלטות כאן ועכשיו של נטישה. דרשתי מראש הממשלה לקבל החלטה ולתת הנחיה ברורה ללא גרירת זמן ורגליים ובאופן מיידי", הוסיף.

משה דוידוביץ (צילום: דני צחורי)
משה דוידוביץ (צילום: דני צחורי)

לדבריו, "הבהרתי כי אני מבקש לחשוב על עתידם של תושבי קו העימות ולייצר מציאות בה ישנה הכרעה ביטחונית מול חיזבאללה: או לחתור להסכם מדיני עם כוחות רב לאומיים חזקים או לחתור ללחימה משמעותית שתחסל את יכולות הפגיעה של חיזבאללה ואיראן בקו הגבול שלנו. בסיום הפגישה ולאחר שהבהרתי שלא נזוז מהלשכה עד שלא יתקבלו החלטות ויוסכמו פרטי התכנית, הורה ראש הממשלה למנכ"ל משרדו ולבכירי האוצר להמשיך לשבת איתנו ראשי הרשויות".

"ישבנו עד הלילה ועברנו סעיף סעיף ובסיכומו של עניין הוסכם על תקציב של  2.5 מיליארד שח שיגיעו בהמשך אך גם מיליארד ש"ח נוספים עליהם התעקשנו שיגיעו עכשיו בשנת 2024 שמהם נוכל לטפל מיידית בנושאים של  חינוך, רווחה, חברה, טיפול באוכלוסיות המפונות. וכל זה צריך להיות מאושר תוך 45 יום. אני לא צוהל ולא מתלהב, אני ממתין לראות את זה קורה", סיכם. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף הדיון: ״בסוף התקומה והתנופה של הגבול הצפוני תלויה בביטחון. תחושת הביטחון תלויה בביטחון. בניגוד למה שאולי שגור אצלם, אני לא הולך להגיד לחיזבאללה מה אנחנו הולכים לעשות. אני לא משתף אויב מושבע שלנו בתאריכים ואיך בדיוק נעשה את זה. בתחבולות תעשה לך שלום וביטחון, אבל גם מלחמה. אנחנו מחויבים להחזיר את הביטחון, ואנחנו נעשה את זה. כרגע נפתור את הדברים שהעלתם. אם נעמוד בכל הדברים האלה הצפון יפרח, זה הולך לקרות בדרום וזה יקרה גם בצפון. יש לנו דד-ליין של 48 שעות להחלטה ואנחנו נסיים את זה במיידי״.

בני בן מובחר, ראש מועצה אזורית מבואות החרמון אמר ל-״מעריב״ לאחר הפגישה כי ״אנו מחכים לראות עד סוף היום מה יהיה, ובמהלכו נראה ונודיע לראש הממשלה האם הצלחנו להגיע לעמק השווה בין דרישות ראשי המועצות - לבין משרד האוצר. במהלך היום, נדע אם גשרנו על הפערים. אם תהיה הסכמה בינינו לבין האוצר עם אישורו של רה״מ - מחר הדרישות יועברו ללשכה המשפטית וברביעי יעלו להצבעת הממשלה. מבחינתי עד שלא מתקבלת החלטה סופית והכול סגור וחתום - אני לא מרוצה״.

להלן עיקרי התכנית אשר קיבלה את הסכמת ראשי הרשויות, ומחולקת ל-3 קופסאות:

קופסה 1 – 3.5 מיליארד ש"ח, מיידי לתקציב 2024, בחלוקה הבאה:
1.4 – מיגון
0.5 – מרכיבי ביטחון (מצלמות אבטחה, כיתות כוננות, גדרות וכו')
1.4 – מענה אזרחי (חינוך, בריאות, רווחה, חוסן, תעסוקה, עסקים וכד') – עיקר התקציב של המענה האזרחי יגיע ישירות לרשויות, כדי לחתוך את כל הבירוקרטיה שבדרך. כמו שרה"מ אמר בישיבה "ראשי הרשויות מכירים הכי טוב את הצרכים".

*מעל 200 מלש"ח הועברו כבר לרשויות

קופסה 2- שיקום ופיתוח: הקופסה, בהיקף של 3 מיליארד ₪  מתקציב 2025, מיועדת לשיקום ופיתוח הישובים שנפגעו
גרסה ראשונה תוצג לראש הממשלה ע״י מנכל משרדו תוך 45 ימים, ותכלול את הפריסה התקציבית.

קופסה 3 – חקיקה בכנסת:
1. בנושא החקלאות והתמיכה בחקלאים (מוערך בכ-100 מלש"ח בשנה)
2. הארכה של 10 שנים לענף הטלה (ביצים)
3. הטבות מס – השוואה בהטבות כמו יישובי העוטף – גם בצפון ליישובים צמודי גדר (עד 2.5 ק"מ).