גורם מדיני אישר הערב (שבת) כי בישראל "מקבלים את רוב הפרטים שהציג ביידן, אך תהיה שמורה לנו הזכות לחדש את הלחימה אם חמאס יפר התחייבויות". בנוסף, מצרים, קטאר וארה"ב פרסמו הודעה משותפת לפיה: "על ישראל וחמאס לסיים את המלחמה בהקדם ולהגיע להסכם".

בת דודתו של צחי הנגבי תוקפת: "גם אמא גאולה הייתה מתביישת בך"
רחפן נכנס לבית, וגילה מלכודת: זה מה שהטמינו מחבלי חמאס ללוחמים ברפיח | צפו

יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב ואמר: "שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים.

"אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו", הוסיף.

לדבריו הצטרף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום - משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס. במידה וראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם הם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה".

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג/פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג/פלאש 90)

לאחר התגובות ענה ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "האיומים של בן גביר וסמוטריץ׳ הם הפקרה של הביטחון הלאומי, של החטופים ושל תושבי הצפון והדרום. זו הממשלה הגרועה והמופקרת בתולדות המדינה. מבחינתם שתהיה כאן מלחמה לתמיד, אפס אחריות, אפס ניהול, כישלון מוחלט".

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר: "אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם. לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך. אני מבקש גם הערב לחזק את משפחות החטופים ולהגיד להן, שחבריי ואני מחויבים להשבת יקיריהם, ושמטרה זו היא מחויבות מוסרית עליונה, ומטרה בקדימות מובהקת על ציר הזמן".

מנגד, שותפו לשעבר גדעון סער אמר: "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית וניצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת".

גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השרה אורית סטרוק: "לא הצלחתי לזהות הבדל מהותי בין מתווה ביידן ה'חדש' וה'מבטיח' ובין זה הקודם. עוד עסקת כניעה, שמצילה את חמאס, מתחילה את הספירה לאחור לטבח הבא, וגם משאירה חטופים מאחור ללא שום מנוף לשחרורם מלבד הפסקת המלחמה. גם אם הקמפיינרים מהשמאל יקראו לה "עסקת נתניהו" - אותי היא לא עוברת בשום אופן".

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דן אילוז: "הסכם הכניעה שהוצג על ידי ביידן הוא סכנה קיומית למדינת ישראל. הוא חוצה כמעט כל קו אדום שהציבה מדינת ישראל בחודשי הלחימה ומביא ניצחון מוחלט דווקא לחמאס. לאחר הטבח הנורא של השביעי לאוקטובר, הסכם כזה מעודד עוד חטיפות ועוד טבח, פוגע אנושות בהרתעה הישראלית ומסכן את עצם קיומנו. אין לממשלה שתסכים להסכם כזה זכות קיום. כולנו מתפללים לחזרת החטופים, חיילנו נלחמים בגבורה כדי להחזיר אותם, אך אסור לוותר על ניצחון וחיסול החמאס. אני קורא לראש הממשלה להתנער מההצעה שרק תקשיח את עמדות החמאס".

ח"כ צבי סוכות: "כל מהלך שישאיר את חמאס כשלטון בעזה הוא יריקה בפנים של הלוחמים הגיבורים והמשפחות השכולות ומשאיר איום אדיר על מדינת ישראל וישובי העוטף בהמשך. don't!".

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בתוך כך, גורם מדיני אמר ל"מעריב" כי תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו, והם כוללים את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, שחרור כל החטופים ותנאי שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל.  המתווה לשחרור חטופים מאפשר לישראל לתבוע שכל התנאים הללו יתממשו בטרם תיכנס לתוקף הפסקת אש קבועה. 

הגורם המדיני מסר עוד כי המתווה אמור להביא לשחרור כל 125 החטופים, תחילה שלב הומניטרי (תוך הפוגה זמנית בלחימה לצורך שחרור עשרות נשים, מבוגרים ומקרים הומניטריים), שבמהלכו יתקיים משא ומתן לצורך השגת הסכם לשחרור כל יתר החטופים והחללים, ומעבר להפסקת אש קבועה. 

לפי ההסכם, ישראל תעמוד על כך שביצוע השלב השני במתווה יחל אך ורק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש, כאמור בנוסח ההצעה, לפיו: "לא יאוחר מן היום ה-16, יחל משא ומתן עקיף בין שני הצדדים על מנת לגבש הסכמה על התנאים ליישום שלב 2 להסכם זה", ציין הגורם.

לפי המתווה, לישראל שמורה הזכות לחדש את הלחימה בכל עת, אם חמאס יפר את התחייבויותיו בהסכם, לרבות אי-שחרור חטופים במספר שעליו יוסכם, וככל שישראל תתרשם כי המשא ומתן הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן.